Úttörő megoldást kínálva az útépítés fenntarthatóbbá tételéhez, a Benninghoven a világon elsőként mutatott be 100 százalékban zöldhidrogénnel üzemeltethető égőt. Miután üzembe helyezték az első vásárlónál, a rendszerrel már több ezer tonna aszfaltot gyártottak le elhanyagolható károsanyag-kibocsátás mellett.
Mindez azért is jelentős előrelépés, mert az aszfaltgyártásban rejlik az útépítés fenntarthatóbbá tételének egyik kulcsa. A csökkentett hőmérsékletű aszfaltkeverékek, a 100 százalékot megközelítő újrahasznosítási arány, és immár a legzöldebb energiaforrásnak számító hidrogén jelentik a fenntartható, jövőálló és gazdaságos megoldásokat az emissziók jelentős mérséklésére.
Akár négyféle tüzelőanyaggal üzemeltethető égő
Az aszfaltgyártás jelentős hőigénnyel járó folyamat, ami azt jelenti, hogy az alapanyagokat (ásványi anyagokat vagy visszanyert aszfaltot) ipari égőkkel kell felhevíteni és kiszárítani a bitumen hozzáadása előtt. Annak érdekében, hogy az eljárást a lehető leghatékonyabbá tegyék, a Benninghoven új generációs égőt fejlesztett ki a hozzá tartozó vezérléssel és szárítórendszerrel. Érdekesség, hogy az újfajta égő üzemeltetéséhez párhuzamosan akár négyféle tüzelőanyag is használható, ez a rugalmasság pedig jó hatással van a gazdaságosságra is, hiszen a keverő üzemeltetője folyamatosan a rendelkezésre álló legoptimálisabb energiaforrásra támaszkodhat.
Komplett rendszer égővel és vezérléssel
A Benninghoven által kínált hidrogénüzemű égőnek szerves része az intelligens vezérlés, mivel az összehangoltan működő fizikai részegységek és szoftverek biztosítják az aszfaltgyártási folyamat hatékonyságát. Ide tartozik többek közt az adagolórendszer vezérlése, a nyomásszabályzás, a szárítódob és maga az égő is. Figyelemreméltó, hogy a tüzelőanyag vagy tüzelőanyag-kombináció üzem közben is módosítható, azaz leállás vagy állásidő nélkül, és mindössze minimális hőmérsékletingadozással a folyamat során. Amennyiben tüzelőanyagként hidrogént használnak, az emissziók – kiváltképp a kibocsátott nitrogén-oxidok mennyisége – kifejezetten alacsony marad.
Csekélyebb energiafogyasztáshoz csekélyebb zajszint
Túl a különféle tüzelőanyagok által lehetővé tett környezetbarát jellegen és rugalmasságon, a gyártónak azonos kapacitás mellett 20 százalékkal sikerült csökkentenie a villamosenergia-fogyasztást is. Ennek érdekében a német cég mérnökei az égéstér és a vezérlés tökéletesítésével javítottak a hőátadás hatékonyságán, míg a rendszer felépítése bármilyen energiaforrással szavatolja az optimális égést.
A keverők üzemeltetői számára kiváltképp lakott területek közelében jelenthet jókora előnyt a zajkibocsátás 5 decibelnyi csökkenése.
Hidrogén – 100 százalékban emissziómentes
A rendelkezésre álló lehetőségek közül jelenleg a zöldhidrogén számít a leginkább fenntartható tüzelőanyagnak. Elégetése nem jár üvegházhatású gázok kibocsátásával, míg magas energiasűrűsége kiváló megoldássá teszi a termikus folyamathoz – azonban a keverők üzemeltetői gyakran infrastrukturális akadályokba ütköznek, ha energiaforrásként hidrogént kívánnak használni. Az Benninghoven saját hálózatával e problémák megoldásában is segítséget nyújt.
Új keverő vagy utólagos átépítés
A Benninghoven által kínált innovatív égők nemcsak újonnan létesített keverőkben, de már meglévő aszfaltüzemekben is alkalmazhatók. Sőt, a technológia utólagosan más gyártók keverőibe is beépíthető. Ezzel az üzemeltetők bármikor átállhatnak a legújabb műszaki megoldásokra, hogy az aszfaltgyártás gazdaságos és fenntartható legyen, és az adott létesítmény jövője hosszú távon is biztossá váljon.
Forrás és fotók: Benninghoven (Wirtgen Group)
Gréderek
Amit ezekről a nagy teljesítményű gépekről tudni kell. Csorba Kázmér kalauzolja az olvasót.
Alternatív meghajtások az építőgépeknél
Ma az egyik legfontosabb iparági trend az alternatív meghajtások fejlesztése. Hibrid, elektromos meghajtás, hidrogénüzem?