Bobcat gumikerekes homlokrakodó
2021. március 24.
Azzal egyidőben, hogy befejeződött az első gép végszerelése, a Bobcat fontos bejelentést tett: mostantól gőzerővel folyik a cég új kompakt gumikerekes homlokrakodójának – vagyis az L85-nek – a gyártása a csehországi Dobříš-ban található Bobcat üzemben. A kereslet kiszolgálása érdekében az üzemben egy negyedik gyártósort is felállítottak, melynek éves kapacitása nagyjából 1000 gép, és műszakonként 15 embernek ad munkát. A kapcsolódó beruházás teljes értéke meghaladta az egymillió eurót. Az új rakodógép érkezését a nagyszabású „Next is Now” bemutatón jelentették be még 2020 októberében, az első legyártott példány pedig a dobříš-i komplexum területén marad, ahol Bobcat-forgalmazók és üzemeltetők képzésére szolgál majd. Miután a gumikerekes homlokrakodók piacára is betört, jelenleg a Bobcat rendelkezik a világ legszélesebb rakodógép-kínálatával. A gyártó részletesen ismertette az L85 adatait és jellemzőit is, ebből olvashatnak most részleteket.
A cég kiemeli, hogy az L85 kiváló teljesítményét a nagy teljesítményű Bobcat-motor és a hidraulikarendszer összedolgozása garantálja. Ezt egészíti ki a kiemelkedő stabilitás, illetve a komoly toló-, vonó- és felszakítóerő, valamint a Bobcat szerelékek széles választéka. Ez számos feladatra alkalmassá teszi az új kompakt homlokrakodót. Így az L85 jól hasznosítható építőipari, tereprendezési, ipari, hulladékkezelési, recycling és mezőgazdasági területen, illetve a gépbérleti ágazatban, de használható útfelújítási és karbantartási munkákhoz vagy hóeltakarításhoz is.
Jelenleg is többféle Bobcat rakodógép-szerelék párosítható az új modellhez, melyeket a közeljövőben továbbiak követnek majd. Az elérhető kínálat magába foglal egy általános kanalat, több könnyű rakodókanalat, egy kombinált kanalat, raklapvillákat, egy ferde seprőt és egy hómaró eszközt, melyek igazi többfunkciójú géppé teszik az L85-öt. A homlokrakodó alapfelszereltsége magába foglalja a Power Quick-Tach gyorscsatoló rendszert, mely kompatibilis az iparágban elterjedt gyorscsatolókkal. Ebből felár ellenében megrendelhető a nagy teljesítményű változat is, mely 100 liter/perc hidraulikus áramával képes kiszolgálni az olyan eszközöket is, mint a hómaró vagy a seprő. Különlegesség az Advanced Attachment Control elnevezésű megoldás, melynek használatával a gépkezelő egyetlen gombnyomással választhat a különböző kezelőszerv beállítási profilok közül. A motorfordulat (így a kiegészítő hidraulikarendszer teljesítménye) és a gép haladási sebessége egyénileg szabályozható, míg a hétpólusú csatlakozónak köszönhetően a legösszetettebb szerelékek is könnyen, hatékonyan kezelhetők.
A homlokrakodót ellátták automatikus rögzítőfékkel és az ezt kiegészítő lejtmenet-vezérlő funkcióval is, vagyis az L85 rögzítőfékje képes igény szerint automatikusan reteszelni és oldani. A fenti – személyautók világából már ismerős – megoldások alkalmazása egyedülálló a hasonló kategóriájú gépek között.
A gyártó kiemeli a kezelőszervek ergonomikus elhelyezkedését is, ami hozzájárul ahhoz, hogy az L85 üzemeltetése még hosszú munkanapokon is egyszerű és kényelmes maradjon. Például az [előremenet-üres-hátramenet] irányváltó kapcsoló a joystick elülső oldalára került, és mutatóujjal működtethető. Hasonlóképp egy ujjal kapcsolhatók a joystick tetejére helyezett kezelőszervek, melyek a differenciálzárat, a „nyúl/teknős” üzemmódot, a gémúsztatás funkciót és a kiegészítő hidraulikarendszer teljesítményét szabályozzák. A fontos információk és az L85 beállításai egy 13 centiméter képátlójú LED-monitoron jelennek meg, kiválasztásuk és módosításuk pedig egy forgókapcsoló segítségével történik, de a tolatókamera képe is ugyanezzel az eszközzel hívható elő.
Doosan Bobcat EMEA közleménye alapján Maép
Gréderek
Amit ezekről a nagy teljesítményű gépekről tudni kell. Csorba Kázmér kalauzolja az olvasót.
Alternatív meghajtások az építőgépeknél
Ma az egyik legfontosabb iparági trend az alternatív meghajtások fejlesztése. Hibrid, elektromos meghajtás, hidrogénüzem?