Bobcat T7X , a világ első elektromos lánctalpas kompakt rakodógépe
2022. január 20.
A Doosan Bobcat idén januárban, a világ legjelentősebb technológiai kiállításának számító Las Vegas-i CES kiállításon mutatta be a tisztán elektromos Bobcat T7X lánctalpas rakodót. Ezzel a T7X lett kategóriájának legelső, 100 százalékban elektromos gépe, mely a hidraulikarendszer teljes kiiktatása mellett a károsanyag-kibocsátást és a vibrációkat is kiküszöböli, ezzel tisztább és csendesebb üzemet ígérve.
A Bobcat T7X rögtön két CES innovációs díjat is bezsebelt az „Intelligens járművek és szállítmányozás”, illetve az „Okos városok” kategóriákban. A rangos innovációs díjjal számos különböző kategóriában tüntetik ki az erre legérdemesebbnek talált technológiákat.
Bár a T7X fejlesztése eredetileg Észak-Amerikára összpontosult, a gyártó úgy tervezi, hogy a belső tesztek és az ügyfél visszajelzések gyűjtése az EMEA régióban (Európa, Közel-Kelet, Afrika) folytatódik majd az új termék nyújtotta piaci lehetőségek feltérképezése érdekében.
Az innováció élvonalában
A Bobcat T7X a világ első tisztán elektromos kompakt lánctalpas rakodógépe. Az akkumulátoros gépet kezdettől fogva úgy tervezték, hogy elektromos meghajtásával termelékenyebb, csendesebb, nyomatékosabb és erősebb legyen, mint bármely dízelmotoros elődje a kategóriában – mindezt ráadásul karbonkibocsátás nélkül.
„Az új gép a Bobcat és a teljes ágazat csúcsteljesítménye. Hátat fordítottunk a konvencióknak, hogy olyan, teljesítményre kihegyezett, tisztán elektromos gépet hozzunk létre, melyre korábban soha nem volt példa. Izgatottan mutatjuk be a világnak ezt az új fejlesztést, miközben rendkívül büszkék vagyunk arra a kemény munkára, mely a gép megvalósítása mögött húzódik” – nyilatkozta Joel Honeyman, a Doosan Bobcat globális innovációért felelős alelnöke.
Bobcat T7X
További tervek az EMEA-régióban
Az EMEA-régióval kapcsolatos tervekről Vijay Nerva, a Doosan Bobcat EMEA innovációs vezetője elmondta: „A T7X-et alapvetően az észak-amerikai piacra fejlesztettük, ezzel együtt viszont globális igényekre és kihívásokra ad választ. Idén tovább folytatjuk a belső tesztelést és az ügyfél visszajelzések gyűjtését az EMEA-térség különböző országaiban, így jobb képet kapunk a vásárlók igényeiről ezen a piacon, melynek birtokában döntünk majd a további kereskedelmi bevezetésről.”
Fejlett technológiák és a T7X felépítése
A T7X-ben a hagyományos hidraulikarendszer helyét teljes egészében átvette a villamos motorokat és munkahengereket magába foglaló elektromos hajtásrendszer, aminek megvan az az előnye is, hogy szinte egyáltalán nem igényel folyadékokat. Így a vadonatúj Bobcat T7X üzemeltetéséhez kevesebb mint egy liter környezetbarát hűtőfolyadék szükséges, szemben a hasonló kategóriájú dízel-hidraulikus modellekben használt mintegy 216 liternyi hidraulikaolajjal.
Sőt, a tisztán elektromos hajtásnak hála folyamatosan és azonnal rendelkezésre áll mind a csúcsteljesítmény, mind a csúcsnyomaték, vagyis a gépkezelőnek többé nem kell arra várnia, hogy a hagyományos hidraulikarendszerben felépüljön a nyomás.
Természetesen a T7X károsanyag-kibocsátás nélkül működik, míg a zaj és a vibráció szintje is elhanyagolható marad. Vagyis a rakodó csendesen és hatékonyan üzemeltethető zárt terekben és érzékeny munkaterületeken, ami nagyban lecsökkenti a zajkibocsátást, és élhetőbbé teszi a munkakörnyezetet. További előnyként jócskán leszoríthatók a munkanapra vetített üzemeltetési költségek is, ami nem csoda, ha figyelembe vesszük, hogy mennyivel olcsóbb az éves karbantartás, illetve hogy nincs szükség gázolajra, motorolajra, kipufogógáz-utókezelő folyadékra és hidraulikus alkatrészekre.
A T7X lelke egy korszerű, 62 kilowattórás lítium-ion akkumulátor, melyet a gyártó technológiai partnereként a Green Machine Equipment vállalat szállít. Bár minden a felhasználási profiltól függ, általános napi munkákkal és az intelligens üzemmódok használatával számolva négyórányi munka lehetséges egyhuzamban, ami nem folyamatos felhasználást feltételezve elegendő egyetlen munkanapra. A munkagép intelligens energiagazdálkodási rendszerét úgy programozták, hogy érzékelje a növekvő terhelést, amikor viszont nincs szükség nagyobb erőre, visszavesz a teljesítményből, hogy csökkenjen az energiafelhasználás és kitolódjon az üzemidő.
Sajtóközlemény, Doosan Bobcat EMEA
Gréderek
Amit ezekről a nagy teljesítményű gépekről tudni kell. Csorba Kázmér kalauzolja az olvasót.
Alternatív meghajtások az építőgépeknél
Ma az egyik legfontosabb iparági trend az alternatív meghajtások fejlesztése. Hibrid, elektromos meghajtás, hidrogénüzem?