Bővült a Doosan bontókotró-családja
2020. november 09.
Új géppel gyarapodott a Doosan nagy kinyúlású bontókotró-kínálata, miután a cég piacra dobta a típuscsalád csúcsmodelljének szánt DX530DM-et (a sorozat harmadik tagját alkotó DX380DM a tervek szerint 2021 első felében érkezik majd).
A rugalmasság érdekében a Doosan DX530DM is megkapta a moduláris gémkialakítást és az ehhez tartozó hidraulikus rögzítőrendszert, melyek a típuscsalád első tagjaként idén bemutatott DX235DM-ről már ismerősek lehetnek. Az innovatív kialakítás eredményeképp a bontáshoz és a földmunkákhoz optimalizált gémek egyszerűen átszerelhetők, vagyis ugyanazon projekten egyetlen kotróval más-más jellegű munkák is elvégezhetővé válnak.
További hasonlóság a két gép között, hogy a DX530DM is hidraulikusan állítható járóművel rendelkezik, mely legfeljebb 4,37 méteres szélességig tolható ki, így a maximális stabilitást biztosít a bontási munkák során. Ami a másik végállást illeti, a legkeskenyebb beállítással 2,97 méter a gép szélessége, ami főleg szállításnál jelent előnyt. A mozgatást egy belső munkahengeres, folyamatos kenéssel ellátott mechanizmus végzi, amely a szélesség változtatásakor fokozottan csökkenti a súrlódást, ezzel megóvja az alkatrészeket a károsodástól.
Bontógémmel szerelve az új modell maximális eszközmagassága 27,5 méter, ami lényegesen nagyobb, mint a „kistestvér” DX235DM 18 méteres adata. A DX530DM meggyőző hatósugara lehetővé teszi, hogy a gép vízszintes irányban akár 16,5 méterre nyúljon ki egy 3 tonna tömegű eszközzel.
Csakúgy mint a sorozat első tagja, a DX530DM is megkapta a kiváló kilátást biztosító, 30 fokban billenthető fülkét, amely a nagy függőleges kinyúlást igénylő bontási feladatok esetében jelent hatalmas segítséget.
A többgémes kialakításnak köszönhetően az ásógém kétféle módon is felszerelhető, azaz a bontógémet is figyelembe véve ugyanazon alapgép összesen három konfigurációra építhető ki, ezzel még sokoldalúbbá téve az új kotrót.
Az ásógémmel egyenes konfigurációban legfeljebb 13,5 méteres magasságban dolgozhat a DX530DM, míg ugyanezt a gémet hajlított konfigurációban alkalmazva 11 méter a függőleges kinyúlás.
A hidraulikus és mechanikus gyorscsatolókkal gyerekjátékká váló gémcseréhez rendelkezésre áll egy speciális állvány is, mely még könnyebbé teszi a műveletet. A folyamat befejezéséhez a rögzítőcsapokat egy munkahengereken alapuló rendszer tolja a helyükre.
Fontos megemlíteni azt is, hogy minden Doosan bontókotrón a biztonsági alapfelszereltség része a leeső tárgyak ellen védő fülkerács, a gém és a kanálszár munkahengereinek biztonsági szelepei, illetve az elégtelen stabilitásra figyelmeztető rendszer.
A Doosan DX530DM bontókotró főbb jellemzői
• Üzemi tömeg: 60,5 tonna
• Szerelék maximális tömege: 3 tonna
• Maximális eszközmagasság: 27,5 m
• Maximális eszközkinyúlás: 16,5 m
• Teljes szélesség (széles beállítás): 4370 mm
• Teljes szélesség (keskeny beállítás): 2970 mm
• Teljes menetkész magasság: 3360 mm
• Teljes menetkész hossz: 18500 mm
• Fordulósugár: 3800 mm
• Maximális kinyúlás ásáskor (ásógémmel): 12125 mm
• Maximális ásómélység (ásógémmel): 7790 mm
• Maximális ásómagasság (ásógémmel): 11050 mm
• Kanál ásóerő (ISO): 30,8 tonna
• Kanálszár ásóerő (ISO): 22,7 tonna
• Menetsebesség: alacsony tartomány – 3,1 km/h
magas tartomány – 5,4 km/h
• Motorteljesítmény: 283 kW 1800-as percenkénti fordulaton
Gréderek
Amit ezekről a nagy teljesítményű gépekről tudni kell. Csorba Kázmér kalauzolja az olvasót.
Alternatív meghajtások az építőgépeknél
Ma az egyik legfontosabb iparági trend az alternatív meghajtások fejlesztése. Hibrid, elektromos meghajtás, hidrogénüzem?