Caterpillar gépbemutató
2012. július 26.
A költséghatékonyság jegyében 2011. őszén spanyolországi tesztközpontjában a legújabb környezetvédelmi előírásoknak megfelelő kotróit, homlokrakodóit és dózerét mutatta be a Caterpillar.
Az amerikai gyártó Stage IIIB károsanyag-kibocsátási normáknak megfelelő új földmunkagépeit a malagai tesztközpontjában ismerhették meg a szakújságírók, akik a helyszínen próbára tehették a K szériás homlokrakodókat, az E sorozatú kotrókat, valamint a dózerek legújabb példányát. Corné Timmermans, a vállalat európai, valamint a Közel-Kelet államainak piacaiért felelős marketingigazgatója elmondása szerint a gépek kifejlesztésébe az elmúlt időszakban rengeteget invesztált a Caterpillar.
„Százötvenezer órányi tesztüzemmód van mögöttünk, a gépeket különböző országokban és különböző éghajlati viszonyok közt teszteltük. Az itt látható gépek kétéves fejlesztési munka eredményei” – tette hozzá Corné Timmermans.A fejlesztések során az üzemanyag-fogyasztás csökkentésére tették a legfőbb hangsúlyt és mind az E szériás kotrók, mind pedig a K szériás homlokrakodók terén 15%-kal sikerült mérsékelni a fogyasztást. Az amerikai konstruktőr mérnökei mindemellett a gépek teljesítményét is növelni tudták, és fokozott figyelmet szenteltek a kezelőfülkék kialakítására is.
E szériás kotrók Európában
A tavaly márciusi ConExpo-Con/Agg után Európában is debütált az E szériás kotrócsalád, amelyek első modelljeivel, a 25 tonnás 324E, a 30 tonnás 329E és az 50 tonnás 349E típusokkal találkoztunk Malagán. Az új széria legkisebb tagja a 324E, amelynek üzemi tömege 25 és 30 tonna között változhat a felszereltség függvényében. A 145 kW-os erőforrás, ami természetesen a Stage IIIB környezetvédelmi előírásokat is kielégíti, 3 százalékkal nagyobb teljesítmény leadására képes, mint a korábbi D szériába épített motorok. Önmagában ez még nem óriási változás, ha viszont hozzávesszük azt, hogy az amerikai gyártó mérnökei mintegy 15 százalékkal csökkentették a gép üzemanyag-fogyasztását, akkor már számottevő eredménynek könyvelhetjük el.
A motor részecskeszűrőjének regenerálása automatikusan történik, de a gépkezelő akár maga is megválaszthatja ennek az időpontját és a folyamatot egyetlen gombnyomással elvégezheti. A kezelőfülkében is történtek átalakítások, és a kényelmi berendezések mellett a gépkezelő egy nagyobb méretű folyadékkristályos képernyőn érheti el a menürendszert, ami egyúttal a hátsó kamera kijelzőjeként is szolgál.
Új homlokrakodók: itt az új K sorozat
Homlokrakodókból is három új modellel ismerkedhettünk meg: a 966K, a 972K és a 980K típusokkal. A termékcsalád két kisebb tagját 201 és 217 kW-os erőforrások hajtják, a gépekre a felhasználás módjától függően 2,5-9,9 m3 közötti kanalak rögzíthetőek. A Cat Fusion™ gyorscsatlakozónak köszönhetően a gépre számos adapter gyorsan és egyszerűen felszerelhető, amely révén a homlokrakodók hatékony munkaeszközök lehetnek az építőipar számos területén, az ömlesztett áruk rakodásában és egyéb ipari felhasználásokban egyaránt. Újdonságnak számít egyebek mellett, hogy a gépek úgynevezett low-effort joystick vezérléssel is elérhetőek, ami a gyártó állítása szerint kényelmesebbé teszi az egész napos munkavégzést, így a gépkezelő kevésbé fárad el.
A dózerről jelentjük
A Magyar Építő Fórum munkatársaként nem hagyhattam ki a kínálkozó alkalmat, hogy a legújabb D8T dózer nyergébe pattanjhassak. A közel 40 tonnás monstrumot egy 310 lóerős, hathengeres Cat C15 ACERT™ dízelerőforrás hajtja, tudtuk meg a tesztet megelőző előadáson, ám hogy ez a teljesítmény valójában mire elegendő, az csak az „éles bevetésen” derült ki.
Előre-hátra, tolólap le, föl, jobbra és balra, magyarázza századszorra is lelkesen az operátor, majd nagy hirtelen lepattan a gépről és egyedül hagy a kabinban. Rögzítőfék ki, majd gázt adok – bár személyautó után kissé szokatlan, hogy mindkét művelet gombnyomásra történik – és irány előre. Ahogy a tolólapot engedem egyre lejjebb, furcsa, hogy a gép még mindig nem lassul. Azután percek alatt sikerül a dózert félig a földbe ásnom, bár tényleg nem ez a leghatékonyabb módja a földtolásnak. Hihetetlenül érzékeny mindkét joystick, gyakorolni kell.
Ahogy megyek előre, egyre nagyobb a földkupac előttem, és csak megyek tovább rendületlenül, olyan érzés, mintha egy megállíthatatlan tankon ülnék, ami átmegy mindenen, ami az útjába kerül. Érzem, ahogy a lóerők dolgoznak alattam, s már-már elhiszem, hogy képes lennék az egész Badacsonyt egy menetben beletolni a Balatonba. Nem is igazán akaródzik kiszállni, amikor kintről jelzik, hogy jönne a következő delikvens. Jó lenne egy ilyen masina otthonra is, merengek el kiszállás közben, noha kicsit lassabb a mostani autómnál, az biztos, hogy nem kellene annyit vacakolni a parkolással.
Gréderek
Amit ezekről a nagy teljesítményű gépekről tudni kell. Csorba Kázmér kalauzolja az olvasót.
Alternatív meghajtások az építőgépeknél
Ma az egyik legfontosabb iparági trend az alternatív meghajtások fejlesztése. Hibrid, elektromos meghajtás, hidrogénüzem?