A fejlesztés során a Liebherr mérnökeinek sikerült többet kihozni a hattengelyes daruból, így az LTM 1400-6.1 jóval komolyabb emelési kapacitást tud felmutatni, mint LTM 1350-6.1 típusjelű elődje, és jelenleg piacvezetőnek számít világszerte. Azáltal, hogy legkorszerűbb műszaki megoldásait és innovatív rendszereit sikerrel ötvözte az autódaruban, a Liebherr kiemelkedően nagy teljesítményű, azonban könnyen kezelhető gépet alkotott.
Túl a kiváló teljesítménybeli jellemzőkön a Liebherr az új daru fejlesztése során az egyszerű szerelésre és gyors munkakezdésre is nagy hangsúlyt helyezett. Ebből adódóan az üzemkész állapot eléréséhez vezető teljes munkafolyamatot az egyszerűség jegyében tervezték meg. Jelentősnek mondhatók a különbségek az elődmodellel (LTM 1350-6.1) összevetve, különösen az Y alakú gémmerevítő rendszer szerelési folyamatát illetően. Az LTM 1400-6.1 mindössze egyetlen önszerelő emeléssel képes a merevítőrendszert az alvázra helyezni annak rögzítéséhez. A hidraulikus gyorszárak automatikusan reteszelődnek, mikor a gém döntésére kerül sor a két Y-váz között. Innen az elektromos csatlakozás már csak egy mozdulat, és az Y-merevítős teleszkópos gém néhány perc alatt munkára kész.
A különféle rácsos gémtoldatoknak köszönhetően az új daru sokféle alkalmazási területen dolgozhat hatékonyan. A fix toldattal a teleszkópos gém hossza akár 45,5 méterrel is megnövelhető, ráadásul a toldat 0, 10, 20 és 40 fokos szögben is felszerelhető – sőt, opcióként 0 és 40 fok közti állítás is lehetséges. 14 és 80,5 méter közti hosszával a rácsos billenőgém szavatolja a maximális emelési magasságot, kinyúlást és kapacitást.
Csakúgy mint elődjéhez, az LTM 1400-6.1 autódaruhoz is 100 tonnányi alap ellensúly, illetve 40 tonnányi kiegészítő ellensúly áll rendelkezésre. A hidraulikus ballasztrakodó berendezést az ellensúlyokat tartalmazó segédkeretbe integrálták – ezzel az ellensúly-csomag összeállítása nemcsak gyorsan és egyszerűen végezhető el, de segéddaru sem szükséges hozzá. Ezzel szemben a VarioBallast rendszer alapjaiban különbözik az elődtípuson alkalmazottól: az összesen 140 tonnányi ellensúly az emelési kapacitás maximalizálása érdekében immár egészen 7,7 méteres rádiuszig tolható ki, szűk helyeken viszont ez 5,6 méterre csökkenthető. Az ellensúly-lemezek kompatibilisek a többi nagyméretű Liebherr darun használtakkal, ami gazdaságos üzemeltetés és logisztika szempontjából is jókora előny az üzemeltetők számára.
A fentieket kiegészítő VarioBase letalpalórendszer tovább növeli az autódaru sokoldalúságát, és a gyártó mérnökei itt is előálltak új fejlesztésekkel: túl az előre meghatározott, rugalmasan alkalmazható pozíciókon (0%, 25%, 50%, 75% és 100%), a talpak kitolása immár szabadon állítható 0% és 50% között, ami eddig csak a legfeljebb öttengelyes modelleken volt lehetséges.
Meghatározó változás elődjéhez képest hogy az új 400 tonnás daru a Liebherr egymotoros koncepciójára épül és mechanikus hajtást használ a felsővázhoz, ami gazdaságosabbá teszi a működést. Hajtómotorként a Liebherr nyolchengeres dízele kerül a gépbe 455 kW (619 Le) maximális teljesítménnyel és 3067 Nm csúcsnyomatékkal.
A költséghatékony mozgatást biztosítandó, a gyártó többféle menetkonfigurációt dolgozott ki. 12 tonnás tengelyterheléssel a teleszkópos gémmel és leszerelt horogblokkal az LTM 1400-6.1 teljes hossza 17,8 méter. A munkaterületen a 400 tonnás monstrum 10 tonnányi ellensúllyal, háromköteles horogblokkal és Y gémmerevítéssel is úgy mozoghat, hogy a tengelyterhelés 16,5 tonna alatt marad, közúti közlekedéshez pedig az egyes részegységek eltávolításával lehetséges a tengelyterhelés mérséklése.
Szintén újdonságot jelent a biztonságosabb közúti közlekedést szolgáló vezetéstámogató rendszerek bevezetése. Itt elsősorban a védtelenebb közlekedők, így a gyalogosok és kerékpárosok védelmét kell kiemelni. Említhetjük például a holttér figyelő rendszert, ami figyelmezteti a vezetőt, ha valaki a jármű holtterében tartózkodik. Ez természetesen leginkább kanyarodáskor jelent könnyebbséget. Emellett egy hasonló rendszer figyelmeztet optikai- és hangjelzéssel a daru előtt tartózkodókra is. Összességében elmondható, hogy az autódaru környezetének mozgás közbeni figyelésével annak ellenére is nőtt a biztonság, hogy egyes alkatrészek – például a gém és a horogblokk – gyakorta akadályozzák a kilátást.
Forrás és fotó: Liebherr-Werk Ehingen GmbH
Gréderek
Amit ezekről a nagy teljesítményű gépekről tudni kell. Csorba Kázmér kalauzolja az olvasót.
Alternatív meghajtások az építőgépeknél
Ma az egyik legfontosabb iparági trend az alternatív meghajtások fejlesztése. Hibrid, elektromos meghajtás, hidrogénüzem?