Doosan kotró a 100 tonnás méretosztályban
2022. március 22.
A100 tonnás Doosan DX1000LC-7 Stage V besorolású lánctalpas kotró a cég által valaha gyártott legnagyobb kotrómodell. A munkagép motorteljesítmény szempontjából is a legnagyobb a 100 tonnás kategóriában, valamint hidraulikus teljesítménye is egyedülálló a hasonló méretű kotrók között.
A nemrég bemutatott modellben a már bevált Perkins 2806J dízelmotor új, immár Stage V-kompatibilis változata teljesít szolgálatot 469 kW (629 LE) teljesítménnyel. A szigorú károsanyag-kibocsátási norma teljesítését kipufogógáz-visszavezetés, szelektív katalitikus redukció, oxidációs katalizátor és dízel részecskeszűrő segíti. A részecskeszűrő 25 óránként automatikusan regenerálódik, de a kotró eközben is dolgozhat, a gépkezelő pedig a műszerfalon elhelyezett kijelzőn ellenőrizheti a részecskeszűrő állapotát.
A dízelmotor teljesítményét egészíti ki a D-ECOPOWER+ technológiát hasznosító hidraulika-rendszer, melynek 1569 l/perc szállítási teljesítménye a legmagasabb a kategóriában. A 360 bar rendszernyomással együtt pedig nagyobb teljesítmény áll rendelkezésre, mint a 100 tonnás osztály bármely más kotrója esetében.
A Doosan D-ECOPOWER+ technológiája egy elektronikus vezérlésű szivattyút párosít a zárt központú hidraulika-rendszerhez a termelékenység és az üzemanyag-fogyasztás optimalizálása érdekében a kiválasztott üzemmóddal összhangban. A zárt központú vezérlőszelep a legalacsonyabbra csökkenti a nyomásveszteséget, míg az elektronikus vezérlésű szivattyú hatékonyabb megoldást kínál a motorteljesítmény optimalizálására.
Doosan DX 1000LC-7
A hatékonyabb munka érdekében a DX1000LC-7 kezelője szabadon választhat két üzemmódból, melyek közül az egyik a gém mozgatására, a másik a forgómozgásra helyezi a hangsúlyt, így igazodva az adott feladathoz.
A gyors munkavégzést a gém lefelé irányú mozgásán alapuló energiaregeneráló rendszer is támogatja, amelynek további előnye, hogy a fogyasztást is csökkenti. Ehhez hasonlóan a kanál munkahengerének kialakítása is gyorsítja a kanálmozgást és mérsékli a fogyasztást. A DX1000LC-7 gém/kanálszár hengere alapáron tartalmaz egy nyomáshatároló szelepet a magasabb szintű biztonság érdekében, így előzve meg a hidraulikatömlők felszakadásából eredő baleseteket.
A fülke kialakítása sok mindenben egyezik a 235-ös modellcsaládéval, de pluszként jelentkezik a 360 fokos kamerarendszer, az oldalvédelem és a FOPS védőrács, valamint fúvóka a fülke tisztításához (külön rendelhető). Figyelemre méltó, hogy alapáras a teljes kamerarendszer, amely egy előre-, két oldalra-, illetve egy hátrafele néző kamerából áll. A kameraképet megjelenítő kijelző a műszerfaltól elkülönítve kapott helyet, és lehetővé teszi a kezelő számára, hogy átlássa a gép környezetét, melyhez akár felülnézeti kép is rendelkezésre áll.
A DX1000LC-7 nagyobb hűtési kapacitást ígér, ráadásul úgy, hogy csökkent a ventilátor sebessége és energiaigénye is. Az alapfelszerelés része a megfordítható hűtőventilátor, amellyel lefújható a vízhűtőre és az olajhűtőre rakódott por.
Ami a DX1000LC-7 gémkialakítását illeti, kétféle kiépítés lehetséges a rövid (7,2 méteres) vagy hosszú (8,4 méteres) gém alkalmazásával. Fontos, hogy módosult az ellensúly kialakítása, és a vízszintes felfogatási rendszernek hála könnyebb lett az ellensúly fel- és leszerelése.
Az alapfelszerelésnek része egy elektromos üzemanyag-átfejtő szivattyú is, így a feltöltés megkezdéséhez elegendő egy gombnyomás. 520 mm szélesre nőttek a szervizplatformok, ami könnyebb hozzáférést tesz lehetővé és csökkenti a baleseti kockázatot.
Doosan Infracore Europe sajtóanyaga alapján Maép. Fotók: Doosan
videó: