Érkeznek a Giant első csúszókormányzású rakodói
2024. november 01.
A GS900E és GS950TE párosa ugyanazokra a jól bevált alapokra épül, mint belső égésű motorral szerelt társaik. Dacára az elektromos hajtásláncnak, az új rakodógépek esetében nem szenved csorbát a teljesítmény, ahogy az emelési kapacitás és a sokoldalú kihasználhatóság sem – vagyis e szempontokból is egy szinten vannak dízelmotoros típustestvéreikkel, viszont károsanyag-kibocsátástól mentes működéssel és alacsonyabb üzemeltetési költségekkel kecsegtetnek.
A gumikerekes GS900E üzemkész tömege a legkönnyebb kiépítésben mindössze 880 kg, ezzel ideális állványokon végzett munkákhoz, illetve más olyan területekre, ahol elsődleges fontossággal bír az alacsony súly. Ezzel szemben a gumihevederes GS950TE főleg laza talajon van elemében. Mivel a legkönnyebb változat tömege 1020 kg, komoly vonóerő mellett csekély talajnyomás jellemzi.
Giant GS900E
Közös a két modellben a teljesítményt megnövelő Boost üzemmód, amelyet aktiválva a GS900E maximum 7,5 km/h, míg a GS950TE legfeljebb 6 km/h sebességgel haladhat. Annak ellenére, hogy a gumikerekes változat tengelytávja csupán 670 mm, és a gumihevederes verzió is mindössze 830 mm-en érintkezik a talajjal, két akkumulátorral meggyőző billentő terhelést tudnak felmutatni: ez a GS900E esetében maximum 500 kg-ot, a GS950TE esetében pedig akár 890 kg-ot jelent. Ebből adódóan a két csúszókormányzású munkagép rendkívül sokoldalú eszközhordozó, és a nehezebb munkákkal is megbirkóznak különféle alkalmazási területeken.
Mindkét rakodógépre kerül olajhűtő, melyet korszerű, elektronikusan vezérelt hűtőventilátorral látnak el. Ez annyit tesz, hogy a rendszer az olaj hőmérsékletének függvényében állítja be a ventilátor sebességét, így annak nem kell állandóan járnia. Ezzel nemcsak energiát sikerült megtakarítani, de a működési zaj is alacsonyabb lett, ami hozzájárul a kellemesebb munkakörnyezethez, és alkalmasabbá teszi a gépeket az alacsony zajszintet igénylő munkaterületekhez.
Az elektromos rakodógépekbe az alapfelszerelés részeként a Jungheinrich-től érkező lítium-vasfoszfát akkumulátorok kerülnek, melyeket kategóriájuk legtartósabbjaként tartanak számon. Ezen felül mindkét modell hordozhat egy további akkut is, amivel az összesített kapacitás 23,3 kWh-ra nő – ez nem mellesleg a legmagasabb érték az elektromos csúszókormányzású rakodók piacán, és egy teljes napi munkához elegendő energiát biztosít a maximális rendelkezésre állás és hatékonyság érdekében.
Giant GS950TE
A kényelem kedvéért a gépeket 3,3 kW-s, CEE-csatlakozós fedélzeti töltővel szállítja a gyártó, de EV Type 2 csatlakozó is rendelkezésre áll. Ha fontos a gyorsabb töltés, az üzemeltetők megvásárolhatják a Giant külső töltőjét is, amivel kevesebb mint egy óra leforgása alatt 10 százalékról 90 százalékra lehet feltölteni az akkumulátorokat.
Mind a GS900E, mind a GS950TE az elektromos csúszókormányzású rakodók piacának legnagyobb kapacitású hidraulikarendszerével büszkélkedhetnek. Eco üzemmódban a rendszer szállítási teljesítménye maximum 27 l/perc akár 170 bar nyomáson, ami bőven elegendő az általános feladatokhoz, mialatt energiát takarít meg. Ha azonban nagy igénybevételt jelentő munkákra kerül sor, a Boost üzemmód 38 l/percre növeli a teljesítményt 180 bar nyomás mellett, ami szavatolja a komolyabb hidraulikus teljesítményt megkívánó eszközök zavartalan működését is. A rendelkezésre álló hidraulikus csatlakozókkal a rakodógépek a szerelékek igen széles skáláját hordozhatják, ami hozzájárul sokoldalúságukhoz.
5,2 kN maximális vonóerejükkel a Giant csúszókormányzású rakodói méretükhöz képest kifejezetten erősnek számítanak. Emellett a legkisebb kerekekkel mindössze 76 cm széles GS900E tökéletes választás, ha szűk átjárókon kell áthaladni vagy zárt terekben kell manőverezni.
A gyártás a tervek szerint 2025 januárjában veszi kezdetét.
Forrás és fotók: Tobroco-Giant
Gréderek
Amit ezekről a nagy teljesítményű gépekről tudni kell. Csorba Kázmér kalauzolja az olvasót.
Alternatív meghajtások az építőgépeknél
Ma az egyik legfontosabb iparági trend az alternatív meghajtások fejlesztése. Hibrid, elektromos meghajtás, hidrogénüzem?