F1 aszfaltozás: 2 mm tűréshatár
2021. október 21.
A holland nagydíjra való felkészülés részeként három Vögele finisher végezte el a zandvoorti versenypálya korszerűsítését. Mindez nagy fejtörést jelentett, mivel a projekt magába foglalta két döntött kanyar létrehozását, melyek dőlésszöge eléri a 32 fokot, és a munkát mindössze ±2 mm-es tűréssel kellett elvégezni.
Visszafordítók és durva szintkülönbségek: dombos kialakításával és technikás kanyarjaival a mintegy 4,2 kilométer hosszú Circuit Zandvoort komoly kihívást képvisel – és nem csupán a versenyzők, hanem az útépítő szakemberek számára is. Mielőtt 36 évnyi kihagyás után a Formula-1 versenysorozat 2021 szeptemberében visszatérhetett volna a gyakran „dűnék közti hullámvasútként” aposztrofált pályára, az Északi-tenger partján fekvő aszfaltcsíknak felújításon és részleges átépítésen kellett átesnie. Túl a szokványosnak mondható felújítási és korszerűsítési munkákon, a tervezett új vonalvezetés részeként létrejött két döntött kanyar is. Amellett, hogy újabb előzési pontokat jelentenek, a döntött kanyarok nagyobb kanyarsebességet tesznek lehetővé, hogy a versenyautók tempósabban érkezhessenek meg a csatlakozó egyenesbe.
Ennek megfelelően a burkolatépítési munkarész komoly felkészülést igényelt, már csak azért is, mert kizárólag a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) által támasztott igen magas követelményeknek megfelelő, különleges aszfaltkeverékeket lehetett alkalmazni. Emellett az egyes pontokon 32 százalékos oldaleséssel épülő döntött kanyaroknál is belül kellett maradni a ± 2 mm-es tűrésen. Filippo Piccoli, az átépítés terveit elkészítő Studio Dromo mérnökiroda műszaki igazgatója egyenesen az általa valaha látott legextrémebb versenypálya-építésnek nevezte a projektet. A fentiek miatt a vállalkozó Van Kessel B. V. és KWS Infra B. V. vállalatok (melyek egyaránt a Royal VolkerWessels N. V. csoporthoz tartoznak) igénybe vették a Wirtgen cégcsoport által nyújtott teljeskörű tanácsadói szolgáltatásokat és helyszíni támogatást, a feladatot pedig a legmodernebb gépekkel valósították meg: köztük három Vögele SUPER 1900-3i finisherrel és szélesíthető AB 500 TV padokkal, illetve a HW, HD, HD+ és HD CompactLine szériához tartozó Hamm hengerekkel.
A Wirtgen csoport szakértőivel folytatott előzetes egyeztetést követően a projektben érintettek próbaszakasz építése mellett döntöttek. Ez lehetővé tette az aszfaltos brigád számára, hogy megismerjék a munkára jellemző sajátos kihívásokat, és a pályán végzett tényleges kivitelezés már teljesen zavartalanul folyhasson. Figyelemreméltó, hogy a két döntött kanyar dőlésszöge eléri a 32 fokot, amivel még az Egyesült Államokban jellemző, nagy sebességre optimalizált oválpályák kanyarjainak meredekségét is túlszárnyalják. A burkolatépítést az ún. hot-on-hot, vagyis középső hézag nélküli technológiával végezték, ez mára általános elvárás versenypályák építése esetében.
A már említett, mindössze ± 2 mm-es tűréshatár jókora kihívást jelentett a döntött kanyarokban. Mivel alapvető volt a nagyfokú pontosság, a három Vögele SUPER 1900-3i finisher a gyártó által kifejlesztett Big MultiPlex Ski rendszerével vágott neki a munkának, melyet kimondottan olyan feladatokhoz terveztek, ahol hosszirányban elengedhetetlen a tökéletes egyenletesség. A burkolatépítő brigád három ultrahangos érzékelőt helyezett a rendszer változtatható, 5-13 méter hosszú gerendáira. Így a Big MultiPlex Ski több, egymástól távol eső ponton is végezhetett párhuzamos referenciaméréseket. Ezek alapján az automatikus szintvezérlés Niveltronic Plus rendszere a tartományban végzett mérésekből átlagot kalkulált, így nagyobb távokon kisimíthatta az esetlegesen fellépő egyenetlenségeket.
A munka másik különlegessége a látványos keresztmetszet volt, melynek ellenére a Vögele gépein mindössze apróbb módosításokra volt szükség a nagy oldalesésű részek megépítéséhez. A döntött kanyarokban a padon létrejövő nyomás az oldalesés miatt magától értetődően nagyobb a kanyarok belső ívén. Hogy a keveréket egyenletesen terítsék el a teljes koronaszélességben, a burkolatépítő brigád a Screed Assist funkcióra hagyatkozott, mely a Vögele finisherein külön-külön állítható be a pad két oldalán, vagyis alkalmas volt arra, hogy a homogén beépítési minőség érdekében csökkentse a nyomást az ívbelső oldalon.
Forrás: Witgen Csoport, Vögele
Gréderek
Amit ezekről a nagy teljesítményű gépekről tudni kell. Csorba Kázmér kalauzolja az olvasót.
Alternatív meghajtások az építőgépeknél
Ma az egyik legfontosabb iparági trend az alternatív meghajtások fejlesztése. Hibrid, elektromos meghajtás, hidrogénüzem?