Fejlesztések a JCB-nél

A JCB a napokban mutatta be mesterséges intelligenciára épülő biztonsági rendszerét és új modellel bővült a Teletruk targoncacsalád. 

2024. november 06.

Intellisense:  Mesterséges intelligencián alapuló biztonsági rendszer JCB rakodógépeken

A JCB nemrég merőben újszerű rendszerrel rukkolt elő, mely a mesterséges intelligenciára hagyatkozva nagyban csökkenti a dolgozókra leselkedő veszélyt és a személyi sérülések kockázatát a munkaterületeken.

A brit gyártó által Intellisense néven kifejlesztett gyalogosfelismerőt a Loadall teleszkópos rakodógépeken alkalmazzák, így csökkentve a gázolások kockázatát azokon a munkahelyeken, ahol rakodógépek közlekednek.

A rendszer képes azonosítani, kiértékelni és mérsékelni a munkaterületeken felmerülő kockázatokat, ezzel lehetővé teszi az építési vállalkozók és az üzemeltetők számára a gépek környezetében és az üzemeltetés helyén fennálló veszélyek kezelését.

Első körben a JCB Intellisense rendszer két Loadall modellen, az építőiparban előszeretettel alkalmazott JCB 540-140 és 535-125 teleszkópos rakodókon mutatkozik be.

Ami a hardvert illeti, a JCB Intellisense összesen négy kamerára épül, melyek közül háromnak (két oldalra néző, valamint egy hátrafelé néző) a mesterséges intelligencia terén jut szerep, míg az előre néző kamera a gépkezelő látóterét javítja. 

A rendszert úgy tervezték, hogy automatikusan érzékelje a gyalogosokat, amint a megadott távolságon belül kerülnek a géphez. Ha a mesterséges intelligencia embert azonosít a beállított területen, nemcsak a fülkében helyet foglaló kezelőt, de a gyalogost és a közelben tartózkodó többi dolgozót is vizuális- és hangjelzéssel figyelmezteti.

Sőt, a rendszernek szériatartozéka egy külön gomb, melynek megnyomásával a vezető rögzíthet egy 10 másodperces adatfolyamot, ami automatikusan feltöltődik a felhőbe is.

Gyári rendszerként a JCB Loadall rakodógépeken alkalmazott Intellisense része a fedélzeti adatrögzítő is a hozzá tartozó telemetria egységgel, így pl. jelentésekhez rendelkezésre áll és le is tölthető az esetleges eseményekről készült felvétel.

Ellentétben az utángyártott rendszerekkel, a JCB Intellisense tökéletesen össze van hangolva a gépek LiveLink telemetriájával, vagyis a felhasználók a távolból is hozzáférnek az adatokhoz, ezzel ideális kockázatkezelési eszközt adva a flottakezelők és építésvezetők kezébe.

Új TLT 30-22E HL Teletruk teleszkópos villástargonca

Az új TLT 30-22E HL Teletruk modellel a JCB 4,4 méteres emelési magasságú géppel bővítette akkumulátoros-elektromos meghajtású teleszkópos villástargonca-családját. A kompakt, mégis nagy emelési magasságú ipari targonca 3 tonnával terhelhető, ráadásul a 4,4 méteres emelési magasság maximális terhelés esetén is rendelkezésre áll. Ebből kifolyólag számos piaci szegmens számára nyílik meg az akkumulátoros-teleszkópos gépek alkalmazásának lehetősége.

A már forgalomban lévő TLT 30-19E és TLT 35-22E E-TECH típusok sikerére építő TLT 30-22E HL megtartotta a 80 voltos akkumulátort és a már jól ismert hajtásláncot, vagyis akár nyolc órát üzemelhet egyetlen feltöltéssel. Közben a gép teleszkópos gémje nagyban fokozza a termelékenységet a felhasználóknál, lehetővé téve például a közúti pótkocsik egy oldalról történő rakodását.

TL 30-22E HL 

A károsanyag-kibocsátástól mentes, alacsony zajszinttel járó működés következtében a TLT elektromos targoncák üzemeltethetők épületeken belül, zajra érzékeny területeken, vagy városi környezetben bármely napszakban és a hét bármely napján. A TLT 30-22E HL sokoldalúságát vízszintes kinyúlása és csekély szerkezeti magassága mellett kis fordulókörének és a 90 fokban elforduló hátsó kerekeknek köszönheti.

A High Lift modellváltozat bevezetésével pedig még több vásárló számára válik elérhetővé a Teletruk targoncák sokoldalúsága és hatékonysága – ugyanis a megnövelt emelési magasság lehetővé teszi, hogy a gép a nagyobb gázolajos modellekkel is felvegye a versenyt. Másként fogalmazva a felhasználók szélesebb köre állhat át dízelmotorról elektromos hajtásra, elősegítve a nettó zéró karbonkibocsátás elérését.

Emellett a megnövelt rakodási magasság népszerű lehet mezőgazdasági területen is a termények szállításánál, ahol általában négy-öt ládát szokás egymásra pakolni. Az új Teletruk a hulladékkezelési és recycling szektorban is megtalálhatja a helyét, mivel a 4,4 méteres emelési magassággal már az sem okoz problémát, ha adagológaratokba vagy magasabb falú konténerekbe kell rakodni.

Ezzel párhuzamosan a TLT 30-22E HL megtartotta a JCB CommandPlus fülke ügyfelek által már megszokott kényelmi és biztonsági jellemzőit, illetve a gémmozgások egykaros elektrohidraulikus vezérlését. Hasonlóan a LED-es munkalámpákhoz és a szintén LED-es sárga villogóhoz, a modellhez alapáron jár a fehér zajjal működő tolatásjelző és biztonságos emelést szavatoló Load Motion Control rendszer.

Forrás és fotók: JCB, borítókép: JCB gyártósor

Ajánló a Magyar Építő Fórum legújabb számából


Hét év után ismét megrendezik a legnagyobb hazai építőgép-kiállítást. Tekintsünk a múltba: hogyan és mikor kezdődött a Magyarországon forgalmazott építőipari gépek bemutatása?

Az ÉBSZ Kiállításokon a gépkezelő verseny mindig nagy attrakció. Nem lesz ez másként az idei Gépshow-on sem.

Négy évtized elég volt ahhoz, hogy Kína a semmiből a világ autóipari nagyhatalmává váljon. Összeállítás arról, hogyan hódítanak a világban és Magyarországon.

Impresszum Előfizetés Médiaajánlat Adatvédelem Süti beállítások

Brand Content Kft. 2022 ©