Fejlesztések a JCB-nél
2024. november 06.
Intellisense: Mesterséges intelligencián alapuló biztonsági rendszer JCB rakodógépeken
A JCB nemrég merőben újszerű rendszerrel rukkolt elő, mely a mesterséges intelligenciára hagyatkozva nagyban csökkenti a dolgozókra leselkedő veszélyt és a személyi sérülések kockázatát a munkaterületeken.
A brit gyártó által Intellisense néven kifejlesztett gyalogosfelismerőt a Loadall teleszkópos rakodógépeken alkalmazzák, így csökkentve a gázolások kockázatát azokon a munkahelyeken, ahol rakodógépek közlekednek.
A rendszer képes azonosítani, kiértékelni és mérsékelni a munkaterületeken felmerülő kockázatokat, ezzel lehetővé teszi az építési vállalkozók és az üzemeltetők számára a gépek környezetében és az üzemeltetés helyén fennálló veszélyek kezelését.
Első körben a JCB Intellisense rendszer két Loadall modellen, az építőiparban előszeretettel alkalmazott JCB 540-140 és 535-125 teleszkópos rakodókon mutatkozik be.
Ami a hardvert illeti, a JCB Intellisense összesen négy kamerára épül, melyek közül háromnak (két oldalra néző, valamint egy hátrafelé néző) a mesterséges intelligencia terén jut szerep, míg az előre néző kamera a gépkezelő látóterét javítja.
A rendszert úgy tervezték, hogy automatikusan érzékelje a gyalogosokat, amint a megadott távolságon belül kerülnek a géphez. Ha a mesterséges intelligencia embert azonosít a beállított területen, nemcsak a fülkében helyet foglaló kezelőt, de a gyalogost és a közelben tartózkodó többi dolgozót is vizuális- és hangjelzéssel figyelmezteti.
Sőt, a rendszernek szériatartozéka egy külön gomb, melynek megnyomásával a vezető rögzíthet egy 10 másodperces adatfolyamot, ami automatikusan feltöltődik a felhőbe is.
Gyári rendszerként a JCB Loadall rakodógépeken alkalmazott Intellisense része a fedélzeti adatrögzítő is a hozzá tartozó telemetria egységgel, így pl. jelentésekhez rendelkezésre áll és le is tölthető az esetleges eseményekről készült felvétel.
Ellentétben az utángyártott rendszerekkel, a JCB Intellisense tökéletesen össze van hangolva a gépek LiveLink telemetriájával, vagyis a felhasználók a távolból is hozzáférnek az adatokhoz, ezzel ideális kockázatkezelési eszközt adva a flottakezelők és építésvezetők kezébe.
Új TLT 30-22E HL Teletruk teleszkópos villástargonca
Az új TLT 30-22E HL Teletruk modellel a JCB 4,4 méteres emelési magasságú géppel bővítette akkumulátoros-elektromos meghajtású teleszkópos villástargonca-családját. A kompakt, mégis nagy emelési magasságú ipari targonca 3 tonnával terhelhető, ráadásul a 4,4 méteres emelési magasság maximális terhelés esetén is rendelkezésre áll. Ebből kifolyólag számos piaci szegmens számára nyílik meg az akkumulátoros-teleszkópos gépek alkalmazásának lehetősége.
A már forgalomban lévő TLT 30-19E és TLT 35-22E E-TECH típusok sikerére építő TLT 30-22E HL megtartotta a 80 voltos akkumulátort és a már jól ismert hajtásláncot, vagyis akár nyolc órát üzemelhet egyetlen feltöltéssel. Közben a gép teleszkópos gémje nagyban fokozza a termelékenységet a felhasználóknál, lehetővé téve például a közúti pótkocsik egy oldalról történő rakodását.
TL 30-22E HL
A károsanyag-kibocsátástól mentes, alacsony zajszinttel járó működés következtében a TLT elektromos targoncák üzemeltethetők épületeken belül, zajra érzékeny területeken, vagy városi környezetben bármely napszakban és a hét bármely napján. A TLT 30-22E HL sokoldalúságát vízszintes kinyúlása és csekély szerkezeti magassága mellett kis fordulókörének és a 90 fokban elforduló hátsó kerekeknek köszönheti.
A High Lift modellváltozat bevezetésével pedig még több vásárló számára válik elérhetővé a Teletruk targoncák sokoldalúsága és hatékonysága – ugyanis a megnövelt emelési magasság lehetővé teszi, hogy a gép a nagyobb gázolajos modellekkel is felvegye a versenyt. Másként fogalmazva a felhasználók szélesebb köre állhat át dízelmotorról elektromos hajtásra, elősegítve a nettó zéró karbonkibocsátás elérését.
Emellett a megnövelt rakodási magasság népszerű lehet mezőgazdasági területen is a termények szállításánál, ahol általában négy-öt ládát szokás egymásra pakolni. Az új Teletruk a hulladékkezelési és recycling szektorban is megtalálhatja a helyét, mivel a 4,4 méteres emelési magassággal már az sem okoz problémát, ha adagológaratokba vagy magasabb falú konténerekbe kell rakodni.
Ezzel párhuzamosan a TLT 30-22E HL megtartotta a JCB CommandPlus fülke ügyfelek által már megszokott kényelmi és biztonsági jellemzőit, illetve a gémmozgások egykaros elektrohidraulikus vezérlését. Hasonlóan a LED-es munkalámpákhoz és a szintén LED-es sárga villogóhoz, a modellhez alapáron jár a fehér zajjal működő tolatásjelző és biztonságos emelést szavatoló Load Motion Control rendszer.
Forrás és fotók: JCB, borítókép: JCB gyártósor
Gréderek
Amit ezekről a nagy teljesítményű gépekről tudni kell. Csorba Kázmér kalauzolja az olvasót.
Alternatív meghajtások az építőgépeknél
Ma az egyik legfontosabb iparági trend az alternatív meghajtások fejlesztése. Hibrid, elektromos meghajtás, hidrogénüzem?