Hiánypótló új modell az Ammann elektromos hengerei között
2023. június 05.
Skandináviában már régóta nem számítanak különlegesnek az elektromos hajtású építőgépek a munkaterületeken, de a zéró emissziós modellek más országokban is kezdenek egyre népszerűbbé válni. Az Ammann e dinamikusan növekvő piaci szegmensben mutatta be nemrég a tisztán elektromos eARX 26-2 tandemhengert, mely egyetlen feltöltéssel akár 18 órát is üzemelhet.
A zéró emissziós, 2,5 tonnás, vezetőállásos henger a cég „eMission” programjának keretében látott napvilágot. Köszönhetően a 100 százalékban elektromos hajtásnak, a gép korlátozás nélkül vethető be épületek belső tereiben, vagy akár földalatti építési területeken, például alagutakban. Emellett az eARX 26-2 kimondottan csendes is, amit jól mutat, hogy a zajszint a felhasználás helyén 46 százalékkal alacsonyabb a dízelmotoros változattal összehasonlítva. A káros emissziók száműzése pedig egyformán jó hír a környező lakosok és a gépkezelők számára.
Azonban az elektromos hajtásrendszernek van egy másik erőssége is, mégpedig a jóval alacsonyabb karbantartási költségek, ami főként a fenntarthatóság szempontjából lényeges. A haladáshoz és a vibrációhoz használt villanymotorokat egy nagykapacitású akkucsomag látja el energiával, ráadásul a motorok tartósságuknál fogva bőven kiszolgálják a gépek átlagos élettartamát. További előny, hogy jelentősen csökkent a működéshez szükséges folyadékok mennyisége is, hiszen mindössze a kormányrendszerhez szükséges nagyjából 4 liternyi hidraulikaolaj.
Teljesítmény szempontjából az eARX 26-2 egyáltalán nem marad szégyenben dízelmotoros társai mellett. A vibráció kiválóan szabályozható, mivel a frekvencia 55 Hz és 66 Hz között fokozatmentesen állítható. Hála az Ammann Traction Control (ATC) rendszernek, a hajtóerő késedelem vagy veszteség nélkül jut el a palástokra, ami a gyártó szerint a piac legjobb kapaszkodóképességében mutatkozik meg.
A fékezéskor és a vibráció kikapcsolásakor működésbe lépő energiavisszanyeréssel sikerült elérni, hogy a maximális üzemidő 18 órára nőtt. Ami az akkumulátort illeti, a LiFePO4 technológia egyéni védelmet nyújt minden egyes cellának, ezért tűzveszély sem áll fenn. Szintén ennek köszönhető, hogy az akkumulátorok jóval több töltési ciklust bírnak ki, mindezt ráadásul igen tág, -10 °C és 60 °C közötti tartományban. Az eARX 26-2 a fentieket már a gyakorlatban is igazolta -5 °C körüli hőmérsékleten.
Használatot követően a 600 Ah kapacitású akkumulátorok külső töltő alkalmazásával akár 3,5 óra alatt feltölthetők, de rendelkezésre áll egy fedélzeti töltő is. A type 2 csatlakozóval a feltöltés akár hagyományos elektromos töltőoszlopokról is megoldható. A töltöttségi állapot bármikor leolvasható a gép multifunkciós kijelzőjéről, és alacsony töltöttség esetén a rendszer több fokozatban figyelmezteti a henger vezetőjét.
Forrás és fotók: Ammann
Gréderek
Amit ezekről a nagy teljesítményű gépekről tudni kell. Csorba Kázmér kalauzolja az olvasót.
Alternatív meghajtások az építőgépeknél
Ma az egyik legfontosabb iparági trend az alternatív meghajtások fejlesztése. Hibrid, elektromos meghajtás, hidrogénüzem?