Hidrogén üzemanyagcellás kotrót tesztel a Komatsu
2023. június 20.
A hibrid technológia alkalmazásáról és az elektrifikációban rejlő lehetőségek kutatásáról régóta ismert Komatsu beszállt abba a versenybe is, melynek végére kiderül majd, hogy a hidrogén-e a jövő üzemanyaga. A vállalat már meg is kezdte a teszteket, melyek a koncepciót hivatottak igazolni. Emellett azon dolgoznak, hogy a közeljövőben megkezdhessék a közepes és nagyméretű, hidrogén üzemanyagcellás építőgépek gyártását és értékesítését.
Az új koncepciómodell megalkotása során a Toyota Motor Corporation segítségével sikerült a Komatsu egyik közepes méretű hidraulikus kotrójába beépíteni a hidrogén üzemanyagcellás rendszert és az azt kiegészítő hidrogéntartályt. Azzal, hogy a Toyota üzemanyagcellás technológiáját saját vezérlésükkel és egyéb részegységeivel házasították, az építőgép-gyártó reményei szerint eredményesen tudják majd megvalósítani a zéró károsanyag-kibocsátást, valamint a jelentősen alacsonyabb vibrációt és zajszintet. Mint a Komatsu elmondta, a kotró földmunkák és üzemeltetés szempontjából ugyanazt a teljesítményszintet nyújtja, mint egy hagyományos dízelmotoros gép.
Jelen pillanatig az akkumulátorokon alapuló elektrifikáció célkeresztjében főként a kompakt eszközök álltak, ugyanis a közepes és nagyobb építőgépek jóval komolyabb energiaforrást igényelnek a működéshez. A JCB, a Hyundai, a Volvo és legújabban a Komatsu is a hidrogénes belső égésű vagy üzemanyagcellás technológiák mellett tették le voksukat az akkus rendszerek alternatívájaként nagyobb gépek esetében, mivel a hidrogén energiasűrűsége nagyobb, és a feltöltés is rövidebb időt vesz igénybe. Az új gép fejlesztése egybevág a Komatsu azon céljával, mely a karbonsemlegesség elérésére irányul az építőgépek alkalmazásának helyszínén.
A japán gépgyártó elkötelezte magát a tevékenységével összefüggő környezeti hatások mérséklése mellett. Ennek részeként 2030-ig felére kívánják csökkenteni a termékeik gyártásából és felhasználásából adódó szén-dioxid-kibocsátást (a 2010-es szinthez viszonyítva), 2050-ig pedig el kívánják érni az igen nagy kihívást jelentő karbonsemlegességet. Ennek keretében több technológaiai megoldást vizsgálnak, ide tartoznak például a dízel-elektromos hibrid kotrók és az elektromos minikotrók.
Gréderek
Amit ezekről a nagy teljesítményű gépekről tudni kell. Csorba Kázmér kalauzolja az olvasót.
Alternatív meghajtások az építőgépeknél
Ma az egyik legfontosabb iparági trend az alternatív meghajtások fejlesztése. Hibrid, elektromos meghajtás, hidrogénüzem?