Hidrogéntankert mutatott be a JCB
2022. november 07.
A brit gyártó 100 millió angol fontot fordít ultrahatékony hidrogénüzemű motorok fejlesztésére, melynek keretében már korábban bemutattak egy-egy működő prototípust a JCB hasonló motorral szerelt kotró-rakodójából és Loadall teleszkópos rakodógépéből.
Ezt követően a vállalat október 21-én jelentette be egy további forradalmi újdonság érkezését: a mobil hidrogéntankerrel az ügyfelek gyorsan és egyszerűen, a munkaterületen tölthetik fel hidrogénnel az általuk üzemeltetett gépeket. Felmérések szerint az építőgépeknek jelenleg nagyjából 97 százalékát üzemanyagszállító járművekből tankolják, ami azt jelenti, hogy a vásárlók már hozzászoktak az üzemanyag szállításához és a feltöltés módjához.
„Mióta az építőgép-gyártók közül elsőként mutattunk be hidrogénüzemű eszközöket, sokan tették fel a kérdést, hogyan lehet majd ezeket a gépeket tankolni. Úgy hiszem, a mai napon meg is adtuk a kérdésre a választ új mobil hidrogéntankerünkkel, mely a speciális félpótkocsikon a helyszínre szállított hidrogént közvetlenül a területen dolgozó építőgépekhez juttathatja. Ez semmiben sem különbözik attól, ahogy jelenleg a gázolajat szállítják a gépekhez. Azonban a fosszilis tüzelőanyagok kora leáldozóban van, a hidrogén pedig praktikus megoldást jelent majd eszközeink üzemeltetésére a következő évtizedekben. Brit mérnökeink remek munkát végeznek a technológia fejlesztése során, és a jövőben további izgalmas újdonságok várhatók” – mondta el a bemutató alkalmából Lord Bamford, a JCB elnöke, aki személyesen vezeti a cég hidrogénprojektjét.
A projekten napjainkban nem kevesebb mint 100 mérnök dolgozik. A hidrogénüzemű gépek közül elsőként egy JCB kotró-rakodó debütált, melyet nagyjából egy évvel ezelőtt követett a Loadall teleszkópos rakodó egy prototípusa (képünkön). Érdekesség, hogy a technológia bemutatkozott a glasgow-i COP26 klímakonferencia „zöld zónájában” is, mialatt a világ vezetői az üvegházhatású gázkibocsátás nagyarányú csökkentésének lehetséges módszereit vitatták meg. A JCB 2004 óta készít saját motorokat az angliai Derbyshire-ben és az indiai Delhiben, a mérföldkövet jelentő 750 ezredik egységet pedig tavaly gyártották le.
Forrás és fotók: JCB
Gréderek
Amit ezekről a nagy teljesítményű gépekről tudni kell. Csorba Kázmér kalauzolja az olvasót.
Alternatív meghajtások az építőgépeknél
Ma az egyik legfontosabb iparági trend az alternatív meghajtások fejlesztése. Hibrid, elektromos meghajtás, hidrogénüzem?