Intermat Innovációs Díjak
2018. április 24.
A következő napokban az Innovációs Díjat elnyert 13 termékek közül mutatunk be néhányat. A Mecalac e12 a világ első gumikerekes kompakt kotrója tisztán elektromos meghajtással.
Az akkumulátor-kapacitás és a kiváló teljesítmény kulcsa a gép felépítésében rejlik. Az energiaforrás – amely teljesen elkülönül a forgóváztól – bőséges, 146 kWh kapacitást biztosít, ennek köszönhetően pedig nyolc órányi munka végezhető egyetlen feltöltéssel. Az akkumulátor technológiai megoldásai a hagyományos akkumulátoroknál lényegesen komolyabb kapacitást tesznek lehetővé.
A 146 kWh kapacitású, 650 voltos lítium-ion-foszfát akkumulátor két, egymástól független elektromos motort lát el energiával. Ezek közül az első felelős a gép mozgatásáért, míg a második a központi hidraulikaszivattyút hajtja meg (szerelék, felsőváz forgatása, csukló). Az elektromos vezérlésnek köszönhetően a két különálló erőforrásból álló rendszer nagyban növeli a különféle funkciók hatékonyságát. A 11 tonnás Mecalac e12 csuklóvázát a nagyjából 1 köbméter terjedelmű, 1650 kg tömegű akkumulátorcsomag hordozására optimalizálták: mivel az akkumulátor-egység a hátsó, alsó vázrészbe került beépítésre, kitűnő stabilitást biztosít, és a kedvező kapacitás mellett sincs negatív kihatása a kompakt méretekre.
Az e12 műszaki megoldásai és energia-optimalizálása egyáltalán nincsenek negatív kihatással a gép teljesítményére, mely megfelel egy hagyományos kotró teljesítményének. A gép sebességváltója teljesen automatikus, így a kezelőnek nem kell váltania, csupán a sebességre ügyelnie, melyhez segítséget nyújt a sebességhatároló funkció. Az elektromos motoroknak köszönhetően a vonóerő kimagasló még alacsony sebességnél is, mely remek terepképességet is jelent. Ellentétben a hagyományos gépekkel, a helyváltoztatáshoz a két külön motornak köszönhetően folyamatosan rendelkezésre áll a teljes teljesítmény, még az egyéb funkciók használata mellett is (első szerelék mozgatása, kiegészítő funkciók). Lassításkor a rendszer a mozgási energiát automatikusan elektromos árammá alakítja, melyet visszatáplál az akkumulátorba.
Az akkumulátor bőséges kapacitása lehetővé teszi egy egész, nyolc órás munkanap végigdolgozását a gép számára. A töltési idő 22 kW-os töltő esetén 6-7 óra, tehát a következő reggelre az akkumulátor teljesen feltölthető. A hagyományos dízelmotor elektromos motorral történő leváltása révén csökkent a kezelőre ható rázkódás, és a fülkében tapasztalható zajszint is, de a zajcsökkenés természetesen előnyös a gép közelében dolgozók szempontjából is. A nulla gázkibocsátás és a csendes üzem lehetővé teszik, hogy a gép éjszaka, illetve zárt terekben (pl. épületeken belül, alagutakban) dolgozzon a környezetben tartózkodók zavarása nélkül. Ezen kívül az e12 kialakítása folytán az összes karbantartási művelet (zsírzás, akkumulátorok töltése) elvégezhető a munkaterületen, mely növeli a megbízhatóságot az üzemeltető számára.
Mivel a kotró tisztán elektromos meghajtású, nem bocsát ki sem gázt, sem részecskéket. A lítium-ion-foszfát akkumulátorokra a gyártó választása teljesítményük, megbízhatóságuk és környezetbarát jellegük miatt esett: az akkumulátorok nem gyúlékonyak, nem robbanásveszélyesek, és káros folyadékok szivárgásával sem szennyezik a környezetet. A megfelelő méretezésnek köszönhetően az akkumulátorok optimális körülmények közt üzemelnek, amely maximalizálja élettartamukat. Ha napi egy töltés/lemerítés ciklussal számolunk, 3000 ciklusra tervezett élettartamával az akkumulátor kiszolgálja a gép teljes élettartamát.
Gréderek
Amit ezekről a nagy teljesítményű gépekről tudni kell. Csorba Kázmér kalauzolja az olvasót.
Alternatív meghajtások az építőgépeknél
Ma az egyik legfontosabb iparági trend az alternatív meghajtások fejlesztése. Hibrid, elektromos meghajtás, hidrogénüzem?