Itt a Liebherr LTM 1110-5.2 autódaru
2022. január 03.
Az 1-ből 2 lett 3 dolog miatt – a Liebherr LTM 1110-5.1 helyét átvette az LTM 1110-5.2, mely 3 új elemmel gazdagodott: egyszerre újult meg az autódaru irányítórendszere, fülkéje és váltója is. A 2019-es Baumán bemutatott 110 tonnás daru megkapta a vele egy időben prototípusként bemutatott fülkét, a Liebherr új LICCON3 vezérlőrendszerét, valamint a ZF TraXon DynamicPerform erőátvitelt is – utóbbihoz kapcsolódóan újdonság a többtárcsás, olajfürdős kuplung is.
A LICCON (Liebherr Computed Control) rendszer harmadik generációja alapvetően a már jól bevált funkciókra és jellemzőkre épül, ám teljesen új szoftvercsomagot és programnyelvet használ, emellett gyorsabb adatbuszt és jelentősen megnövelt tárhelyet kapott, míg számítási teljesítmény terén is komoly előrelépések történtek
Dacára a jelentős fejlődésnek, számos hasonlóság fedezhető fel a vezérlőrendszer most kifutó második generációjával: megmaradt például számos már kipróbált hardveres elem, például a BTT távvezérlő terminál. A darukezelő fülkébe épített új, nagyméretű kijelző viszont már érintőképernyős, vagyis könnyebben és kényelmesebben kezelhető, és újragondolták, leegyszerűsítették az információk megjelenítésének módját is.
A két fejlesztés szoros összefonódása miatt az új fülke és a LICCON3 irányítórendszer bevezetése párhuzamosan történik. A vezetői munkahely korszerű kialakítása a prémium minőségű anyagokon és az időtálló formaterven felül is számos újdonságot hoz a bent helyet foglalók számára. Ezek közt említést érdemel például az új multikormány, a vezetőoldali ajtó napellenzője, valamint a megújult műszeregység és kijelzők. Ami az extrákat illeti, a távirányítós központi zár, a hűtött tárolórekesz vagy az abroncsnyomás-ellenőrző rendszer megrendelésével a kényelem tovább fokozható.
A ZF TraXon váltóhoz kapcsolt DynamicPerform kuplungszerkezet kiküszöböli a túlmelegedés kockázatát, miközben szinte nullára csökkenti a kopást elinduláskor és manőverezéskor. Az új kuplung egy olajban futó tárcsacsomagon keresztül viszi át a motorteljesítményt, így a súrlódás nyomán keletkező hőt a kuplungolaj veszi fel, majd egy olaj/víz hőcserélőn keresztül a jármű hűtőrendszerébe továbbítja. Emellett a kuplung külön védelmet kapott, mely szélsőséges terhelés esetén meggátolja a szerkezet túlmelegedését és az ebből fakadó rendellenes kopást vagy tönkremenetelt. Mindez megelőzi az üzemzavarokat, és jelentősen kitolja a hajtáslánc élettartamát.
A Liebherr a ZF hivatalos partnereként vett részt a TraXon DynamicPerform fejlesztésében, illetve abban a munkában, amely az autódaruk hajtásláncába való integrációra irányult. „A ZF-fel létrehozott szoros együttműködés, illetve az alapos tesztfázis gyümölcseként az új erőátviteli rendszer mára kész a sorozatgyártásra. Munkánk során a különféle alkatrészek fejlesztésével jelentős mértékben javítottuk a DynamicPerform kuplungszerkezet hűtési teljesítményét, melynek részeként finomhangoltuk a lamellák hőmérsékletének számításához szükséges modellt. A hűtőkamrákban végzett tesztek ezt követően igazolták, hogy a DynamicPerform még akár –40 fokos hőmérsékleten is kiválóan működik. - jelentette ki Josef Schick, a Liebherr tesztrészlegének vezetője.
A Liebherr fokozatosan kívánja bevezetni a DynamicPerform erőátvitelt, így először a cég öttengelyes autódarui kapják meg az új rendszert, míg a hat- vagy többtengelyes modellekbe továbbra is a ZF 12 sebességes TraXon Torque szerkezetét szerelik nyomatékváltóval, mely nulla kopás mellett hatékony nyomatékátvitelt kínál.
Forrás és fotó: Liebherr-Werk Ehingen GmbH
Gréderek
Amit ezekről a nagy teljesítményű gépekről tudni kell. Csorba Kázmér kalauzolja az olvasót.
Alternatív meghajtások az építőgépeknél
Ma az egyik legfontosabb iparági trend az alternatív meghajtások fejlesztése. Hibrid, elektromos meghajtás, hidrogénüzem?