JCB csodafegyver a kátyúzásban
2021. március 30.
A JCB nemrégiben mutatta be PotholePro névre hallgató gépét, mely nyolc percen belül képes egy kátyú kijavítására, ráadásul a jelenleg használt megoldásokhoz képest fele költséggel.
A JCB PotholePro-t 600 mm széles marófejjel és az ehhez tartozó porleválasztó rendszerrel szerelték fel. Az oldalirányban mozgatható maróeszközzel a kezelő teljes szélességben, szegélytől szegélyig felmarhatja az útpályát, miközben a gép egy helyben áll. Ezen kívül a kátyúzógép felszereltségéhez tartozik egy seprő/kanál egység és egy hidraulikus vágószerszám, mellyel a kezelő a fülkéből készítheti elő a javítási munkát. A gépesítés megkíméli az útkarbantartó munkásokat a kéziszerszámok használatával járó portól, zajtól és vibrációtól is.
A PotholePro használatával a kátyú területe egyszerűen körbevágható, felbontható és kitisztítható, mindezt egyetlen géppel. Így valósul meg annak a munkafolyamatnak a teljes gépesítése, amit hagyományosan légkalapáccsal, aszfaltvágókkal és seprűkkel dolgozó útkarbantartó brigádok végeznek. A gyártó szerint az új gép amellett, hogy körülbelül a felére csökkenti a kátyúzás költségét, a hagyományos technológiához képest naponta négyszer több úthiba kijavítását teszi lehetővé.
Az önkormányzatoknál és vállalkozóknál lefolytatott próbaüzem megerősítette, hogy a JCB PotholePro nyolc percen belül képes elvégezni egy kátyú kijavítását, ami havonta nagyjából 700 kátyút jelent. Óránként 40 kilométeres sebességével a gép gyorsan, további szállítási költségek nélkül teheti meg az utat a munkák helyszínei között.
Az új gép fejlesztését személyesen Lord Bamford, a JCB elnöke felügyelte, aki elmondta: „A kátyúk rengeteg bosszúságot okoznak az egész országban, nem is véletlen, hogy temérdek figyelem irányul erre a problémára. Mi viszont brit gyártóként inkább a megoldás megtalálására irányítottuk figyelmünket. Egyszerűen nem engedhetjük, hogy a kátyúk tönkretegyék a közút hálózatot. Épp ezért a JCB megoldása egyszerű, költséghatékony módon bánik el a kátyúkkal egyszer s mindenkorra.”
A PotholePro piaci bevezetésére nem sokkal azt követően került sor, hogy az Egyesült Királyság kincstári kancellárja, Rishi Sunak a múlt év novemberében 1,6 milliárd angol fontos felújítási programra tett ígéretet az ország útjainak rendbetétele érdekében. Plusz a brit autóklub által közzétett "sokkoló számok" arról tanúskodnak, hogy Nagy-Britanniában több mint 11 milliárd fontot kellene kátyúzásra költeni.
Maép összefoglaló
Gréderek
Amit ezekről a nagy teljesítményű gépekről tudni kell. Csorba Kázmér kalauzolja az olvasót.
Alternatív meghajtások az építőgépeknél
Ma az egyik legfontosabb iparági trend az alternatív meghajtások fejlesztése. Hibrid, elektromos meghajtás, hidrogénüzem?