JCB: megérkezett az X-széria csúcsmodellje
2024. április 22.
A JCB 370X erejét az Cummins L9 dízelmotor legfrissebb, európai Stage V és amerikai EPA Tier 4 Final emissziós normákat is teljesítő változata szállítja adja. A 8,9 literes hathengeres a korábbi JS370 motorhoz képest 14 százalékkal erősebb, vagyis teljesítménye 240 kW (322 Le). A gazdaságosabb üzem és a mérsékelt zajszint érdekében a csúcsteljesítmény már 1700-as percenkénti fordulaton rendelkezésre áll. Megjegyzendő, hogy a kevésbé szigorú szabályozást alkalmazó országokban a kotró egy Tier 2 besorolású közös nyomócsöves dízelmotorral is rendelhető.
A legújabb generációs Kawasaki tandem hidraulikaszivattyú üzemi nyomása 350 bar, ami nagy terhelés esetén rövid ideig 380 barig emelkedhet. Ha ehhez hozzátesszük a legmodernebb szeleptömböket és a hidraulikus működtetésű, fordító funkcióval ellátott hűtőventilátort, a kategóriában egyedülálló hatékonyságot kapunk. Többek közt ebből adódik, hogy a tesztek során a 370X a versenytársaknál akár 4,5 tonnával több anyagot tudott megmozgatni egy liternyi gázolaj felhasználásával, az üzemórára vetített teljesítmény tekintetében pedig 86 tonnával volt képes többet rakodni.
Összhangban a fentiekkel, valamennyi főbb szerkezeti elemet és alkatrészt úgy tervezték, hogy képes legyen kiszolgálni a magasabb teljesítményt és hatékonyságot. Ide tartozik a stabilitás fokozása érdekében alkalmazott nehezebb ellensúly, míg a durvább erőhatások elviselését a gyártó masszívabb szerkezeti elemek beépítésével oldotta meg. A nagyobb átmérőjű csövezésnek és az emelt hidraulikanyomásnak köszönhetően nagyobb erő áll rendelkezésre a gémen, melyet a szilárdság és tartósság érdekében áttervezett alaplemezzel és csuklópontokkal gyártanak.
A 370X alapkiépítésben 6,45 méteres monogémet kapott, amihez 2,63, 3,23 vagy 4,03 méter hosszú kanálszár párosítható. Az opcionális megerősített kanálszárak extra merevítéssel készülnek a nagy igénybevételt jelentő feladatokhoz. Ugyancsak megnőtt a kanálcsapszeg átmérője, és a gép felszerelhető a JCB kétcsapszeges gyorscserélőjével, amivel 90 vagy 100 mm-es szerelékeket is képes felvenni.
Ami az eszközöket illeti, az XHD kanalak közül többek közt új 2,1 és 2,43 köbméteres változatok állnak rendelkezésre, de a későbbiekben a JCB kínálatába be fog kerülni az új HM330T hidraulikus kalapács is, mely kimondottan a 370X-hez készül.
Ahogy az X-szériától megszokhattuk, a család új tagja is a borulás esetén védő szerkezettel (ROPS) ellátott JCB Command Plus fülkét mondhatja magáénak. 2,86 köbméteres légterével ez nem csupán a kotrópiac egyik legnagyobb kabinja, de a mindössze 69 decibeles belső zajszinttel is élen jár, míg a kényelemről fűtött, légrugós ülés gondoskodik.
Odabent szintén fontos részlet a 25 cm-es érintőképernyő, melyen a JCB UX nevű új operációs rendszere fut, míg a műszerfalra a korábbiaknál több testreszabható kapcsoló került, hogy a kezelő még inkább saját igényeire szabhassa a munkakörnyezetet. A felszereltség alapáras tételei közül kiemelhetjük a légkondicionálót, a DAB rádiót, a kulcsnélküli indítást és a látást segítő duplakamerás rendszert.
A 370X valós időben képes megjeleníteni valamennyi folyadék szintjét a fülkében elhelyezett kijelzőn, de jelentős újítás a karbantartási periódusok kitolása is – a hidraulikarendszer esetében az intervallum duplájára nőtt, így a szervizelést elegendő 2000 óránként megejteni. A hűtőfolyadék cseréje 3000 óra után válik esedékessé, míg a légszűrő betétek csereperiódusa 2000 órára nőtt. Három üzemmód áll rendelkezésre attól függően, hogy a földmunkákat, emelési munkákat vagy a gazdaságos üzemet kívánjuk előnyben részesíteni, de a költségek leszorításában az üzemanyagspórolást segítő automata motorleállítás funkció is szerephez jut.
Igazodva az egyes vásárlók eltérő igényeihez, a 370X-hez az extrák széles skálája rendelhető. Ide tartoznak például a kiegészítő hidraulikakörök akár 15 féle beállítással a különféle szerelékekhez, vagy épp a hűtött-fűtött prémium ülés. Már az alapáras munkalámpák is LED-esek, de felár ellenében a gépen akár 14 fényforrás is elhelyezhető.
Ezen felül a kotróhoz megrendelhető a JCB 2D vagy 3D INTELLIGRADE gépvezérlő rendszer, a váz különböző pontjain elhelyezett láthatósági színű kapaszkodók, illetve a 360 fokos kamerarendszer, melynek képe a 25 cm-es kijelzőn jeleníthető meg.
Formaterv és külső megjelenés tekintetében a 370X a kisebb X-szériás JCB kotrók nyomdokait követi, és megtalálhatók rajta a más gépekről már ismert nagyméretű acél szervízpanelek és a megerősített, csavarokkal rögíztett kapaszkodók.
Forrás és fotók: JCB
Gréderek
Amit ezekről a nagy teljesítményű gépekről tudni kell. Csorba Kázmér kalauzolja az olvasót.
Alternatív meghajtások az építőgépeknél
Ma az egyik legfontosabb iparági trend az alternatív meghajtások fejlesztése. Hibrid, elektromos meghajtás, hidrogénüzem?