Két Low Top daruval épül Dél-Amerika leghosszabb függőhídja
2020. november 03.
A Chacao-csatorna hídjánál az extrém körülmények ellenére sikeresen állítottak fel két toronydarut, ami korábban elképzelhetetlen lett volna. A híd elkészülte után a Chiloé-szigetet fogja összekötni Chile kontinentális részével. A Chacao-csatorna feletti 3 kilométer hosszú függőhíd kivitelezéséhez a Hyundai-nak olyan partnerre volt szüksége, amely a megbízható darukon túl a megfelelő tapasztalattal rendelkező munkaerőt is rendelkezésre tudta bocsátani. A projekthez végül a Heavy Duty (a JASO Tower Cranes hivatalos chilei forgalmazója) adta a legmeggyőzőbb ajánlatot. A híd megépítéséhez a Heavy Duty választása a JASO Low Top (alacsony oszlopcsúcsos) daruira, egész pontosan két darab, egyenként 24 tonnás J360.24 toronydarura esett.
Mivel a két darut a csatorna közepén kellett összeszerelni, ez bizonyult az egész projekt legösszetettebb részének. A kivitelezéshez a Heavy Duty különleges alapkereteket tervezett, melyeket a híd közbülső pillérénél található egy-egy cölöp-béléscsőhöz hegesztettek, és először ezekhez a keretekhez rögzítették a két darut. A projekt előrehaladtával a két toronydarut áthelyezték – ezúttal már betontalapzatot alkalmazva –, hogy befejezhessék a pillértest építését.
Az első daru magassága kezdetben 57,5 méter volt, míg maximális emelési kapacitása az 55 méter hosszú gém végén 5 tonna. Amint ez a szerkezet a helyére került, segítségével szerelték össze a második darut, melynek kezdeti 44,6 méteres magasságához 35 méteres gém társult, legnagyobb emelési kapacitása pedig 12 tonna a gém végén.
Miután a közbülső hídpillér alapozása elkészül, a munka második szakaszában a két daru eléri majd legnagyobb, 188, illetve 176 méteres magasságát. Ehhez csupán öt-öt vízszintes kikötőelemre lesz szükség, melyek közül a legnagyobb 17,5 méter hosszú.
A munkásokat próbára tevő kedvezőtlen és folyamatosan változó körülmények között a feladat eredményes elvégzése hatalmas fegyverténynek számít. Az apály és a dagály váltakozása, a szakadó eső, az időnként 160 km/órás széllökések és a szeizmikus viszonyok miatt a helyszínen dolgozó csapatnak minden szakértelmét és tudását latba kellett vetnie a siker érdekében. A projekten dolgozó egyik darukezelő, Daniel Corvalán azt nyilatkozta, hogy a feladat olyan tapasztalatokkal gazdagította a résztvevőket, melyre a szakmában dolgozó legtöbb kolléga irigykedve tekint.
A JASO Tower Cranes híre alapján
Gréderek
Amit ezekről a nagy teljesítményű gépekről tudni kell. Csorba Kázmér kalauzolja az olvasót.
Alternatív meghajtások az építőgépeknél
Ma az egyik legfontosabb iparági trend az alternatív meghajtások fejlesztése. Hibrid, elektromos meghajtás, hidrogénüzem?