Két új Volvo kotró
2021. július 20.
A Volvo Construction Equipment két olyan modellel (EC530E, EC550E) lép be az 50 tonnás kotrók kategóriájába, melyek ásóerő és emelőkapacitás tekintetében a 60 tonnás gépekkel is felveszik a versenyt, így bőséges teljesítményt garantálnak az üzemeltetők számára nehéz kotrási feladatokhoz, nagytömegű földmunkákhoz és nagyléptékű területelőkészítő munkákhoz.
„Mikor a Volvo CE új méretosztály felé nyit, biztosak akarunk lenni, hogy nemcsak vevőink igényeit teljesítjük, de kitűnő benyomást is keltünk gépeinkkel. Nem volt ez másként az EC530E és EC550E kotróink esetében sem, így az üzemeltetőknek nagyobb gépektől megszokott teljesítmény áll rendelkezésükre kisebb tömeg, illetve egyéb funkciók mellett, melyek az alacsonyabb fogyasztást és magasabb rendelkezésre állást szolgálják.” – ismertette le Sejong Ko, a Volvo CE kotrókért felelős termékmenedzsere.
Az EC530E és EC550E a kategória legkomolyabb motorteljesítményével hívja fel magára a figyelmet, ami kimagasló vonóerőt és fordító nyomatékot jelent. Nagyobb méretű kanalakkal párosítva az EC530E és EC550E tökéletes 30-40 tonnás csuklósdömperek rakodásához, hiszen a kevesebb billentésnek köszönhetően csökkennek a ciklusidők. A fenti eszközök kombinációja akár 20 százalékkal is növelheti a termelékenységet.
Szintén a nagyobb kotrókra emlékeztet az ultramerev, megerősített járómű, amely a hasonlóan masszív alsó- és felsővázzal együtt tartósságot és erőt kölcsönöz a két kotrónak. Az EC550E járóműve hosszabb és szélesebb vázzal rendelkezik, ami extra stabilitást biztosít nagyobb terhek mozgatásakor, míg az EC530E járóművének szállítási méretei megegyeznek a 48 tonnás Volvo EC480E modell adataival. Közös viszont, hogy a gém és a kanálszár mindkét gépen nagyobb méretű csapszegeket kapott az extra tartósság kedvéért. Csakúgy mint minden Volvo kotrómodell esetében, a gyártó örökös garanciát vállal a vázra, gémre és kanálszárra ameddig az eszközök az eredeti vevő tulajdonában maradnak.
Az elektronikus vezérlésű hidraulikarendszer nagyban hozzájárul a 25 százalékos fogyasztáscsökkenéshez. Ez főként az Independent Metering Valve Technology (IMVT) nevű intelligens vezérlésnek köszönhető, mely a hagyományos mechanikus rendszereknél finomabb üzemet és nagyobb hatékonyságot kínál, hiszen a szivattyú működésének optimalizálásával a motorfordulat anélkül csökkenthető, hogy mindez negatív kihatással lenne a teljesítményre.
Mindemellett az EC530E és EC550E feladattól függetlenül magas szintű irányíthatóságot és hatékonyságot biztosít. Itt kell megemlíteni a precíz emelési és mozgatási munkákat segítő „kúszó” üzemmódot és a felár ellenében rendelhető Comfort Drive Control (CDC) rendszert is. Utóbbi lehetővé teszi, hogy a gépkezelő pedálok helyett joystick-görgőkkel kormányozza a kotrót, így kevésbé lesz fárasztó a munka.
Emellett a kezelők választhatnak pl. a gém/vázforgatás vagy gém/menet prioritás üzemmódok közül is, melyek lényege, hogy egy-egy funkciót részesítenek előnyben. Szintén beállítható a gémleengedés sebessége, ami az extra pontosságot igénylő feladatokhoz biztosítja a tökéletes irányíthatóságot. Mindeközben a gémlengés-csillapítás csökkenti a gépet érő erőhatásokat.
Szintén a gépkezelők munkáját támogatja az opcionális Dig Assist, amely a Volvo Co-Pilot rendszerre építve növeli a kotrási munkák pontosságát, ráadásul jóval gyorsabban, mintha hagyományos módszerekre hagyatkoznának.
A rendelkezésre állás növelése érdekében csökkent a hidraulikavezetékek száma, így kevesebb csatlakozásra van szükség. Tovább mérsékli a karbantartási költségeket és időt, hogy Volvo VDS 4.5 olaj használata esetén a gyártó nemrég 1000 órára növelte a motorolajra vonatkozó csereperiódust.
Az EC530E és EC550E modellekhez elérhető a Volvo ActiveCare® Direct telemetria-szolgáltatása is.
Főbb jellemzők:
|
|
EC530E |
EC550E |
Üzemi tömeg |
kg |
51.710-57.300 |
53.710-58.000 |
Motorteljesítmény |
Le (kW) |
456 (340) |
456 (340) |
Csúcsnyomaték |
Nm |
2200 (1300-as percenkénti fordulaton) |
2200 (1300-as percenkénti fordulaton) |
Kanálkapacitás |
m3 |
2,4-3,8 |
2,4-4,6 |
Emelési kapacitás járóműre merőlegesen |
kg |
10.380 (7,5 m kinyúlásnál 1,5 m magasságba) |
13.460 (7,5 m kinyúlásnál 1,5 m magasságba) |
Max. kinyúlás |
mm |
12.180 |
12.180 |
Max. ásómélység |
mm |
7.830 |
7.690 |
Felszakítóerő (normál) |
kN |
251 |
251 |
Felszakítóerő (boost) |
kN |
269 |
269 |
Ásóerő (normál) |
kN |
220 |
220 |
Ásóerő (boost) |
kN |
235 |
235 |
Teljes szélesség |
mm |
3.290 |
3.700-4.200 |
Fordulósugár |
mm |
3.880 |
3.800 |
Volvo Construction Equipment (Europe, America, Asia, International)
Gréderek
Amit ezekről a nagy teljesítményű gépekről tudni kell. Csorba Kázmér kalauzolja az olvasót.
Alternatív meghajtások az építőgépeknél
Ma az egyik legfontosabb iparági trend az alternatív meghajtások fejlesztése. Hibrid, elektromos meghajtás, hidrogénüzem?