Kivételes műszaki teljesítmény a LEGO-tól
2020. december 21.
54 év telt el azóta, hogy a Volvo CE előállt a csuklós szállítójármű koncepciójával, és a svéd gyártó termékei képviselik a kategória élvonalát. Olyannyira, hogy applikáció-alapú irányításával és teljesen automata váltójával még a közös fejlesztésű LEGO® Technic™ 6X6 Volvo A60H modell is kivételes mérnöki teljesítménynek számít.
A Volvo Construction Equipment (Volvo CE) elsőként vitte sikerre a csuklós dömper koncepciót 1966-ban, amikor megszületett a tíztonnás hasznos terhelhetőségű, az iparágban sokszor csak „Gravel Charlie” néven emlegetett DR631. A kategóriában továbbra is a Volvo CE számít piacvezetőnek, és folyamatosan fejlesztik a H-sorozatot – melynek immár tagja a valaha szériagyártásba került legnagyobb csuklós dömper, az 55 tonnás kapacitású A60H is.
Pont mint az igazi
A valóságra reflektáló művészet klasszikus példájaként a LEGO® Technic™ 6X6 Volvo A60H csuklósdömper-modell sok szempontból épp annyira kiváló mérnöki munka, mint az eredeti gép. A LEGO-készlet jókora dobozában 2193 elemet találunk, köztük a motorokat és a hat nagyméretű kereket is. Szintén hasonlóság a valódi dömperrel, hogy kicsinyített mása is igazi tárháza a technológiai kuriózumoknak: hogy mást ne említsünk, mobiltelefonos applikációval irányítható, és (a LEGO Technic márka története során először) teljesen automata váltót kapott.
Az 55 tonnás kapacitású A60H csuklós dömpert (itt természetesen már nem a LEGO-modellről van szó) kimondottan arra tervezték, hogy nehéz szállítási feladatokat végezzen bonyolult körülmények közt, például kőfejtőkben, külszíni bányákban és nagy tömegű földmunkák során. Mind a LEGO Technic, mind a Volvo CE szakemberei azt szerették volna, hogy a kicsinyített változat hűen adja vissza az eredet dömper minőségét, tartósságát és megbízhatóságát. 200 mm-es magasságával, ugyanekkora szélességével és jókora, 600 mm-es hosszával a maga nemében a modell is meglehetősen nagynak számít. Emellett tele van okos megoldásokkal, nem utolsósorban teljesen automatikus hajtáslánc került bele – csakúgy, mint az igaziba.
A motorok a váz és a fülke LEGO-kockái alatt bújnak meg szinte láthatatlanul, míg az irányításhoz szükséges Bluetooth-funkció aktiválását is ötletesen oldották meg, ugyanis bekapcsoláshoz az A60 fülkéjén elhelyezett narancssárga villogót kell elforgatni. Hasonlóan a valódi szállítójármű elektromos irányítórendszeréhez, a modell Technic Control+ vezérlése és a hozzá kapcsolódó mobiltelefonos applikáció teszi lehetővé a LEGO-dömper előre-hátra mozgatását, kormányzását, illetve a puttony billentését. A Control+ sokat tesz hozzá a játékélményhez is, mivel a felhasználókat különféle kihívások, feladatok elé állítja, melyek kidomborítják a gép képességeit: ezek között van olyan, mikor emelkedőket kell leküzdeni, a váltóval kell ügyeskedni, vagy épp a billencs funkciót kell kihasználni. A LEGO-modellt a valódi A60H úttörő funkciói és innovációi ihlették.
Volvo Construction Equipment
Gréderek
Amit ezekről a nagy teljesítményű gépekről tudni kell. Csorba Kázmér kalauzolja az olvasót.
Alternatív meghajtások az építőgépeknél
Ma az egyik legfontosabb iparági trend az alternatív meghajtások fejlesztése. Hibrid, elektromos meghajtás, hidrogénüzem?