Komatsu dömper európai debütálása
2020. szeptember 23.
A bányászati munkákhoz tervezett, 92,2 tonnás teherbírású új modellben a Komatsu 1140 lóerős, SAA12V140E-7 típuskódú motorja teljesít szolgálatot, amely nemcsak kiváló teljesítményével tűnik ki, de teljesíti az EU Stage V emissziós normát is. Az ezt lehetővé tevő megoldások sorában megtalálható a Komatsu kettős dízel részecskeszűrője, melynek regenerálása szinte minden esetben passzívan történik, azaz nem igényel beavatkozást a vezető részéről és nem hátráltatja a géppel végzett munkát. Szelektív katalitikus redukciós (SCR) rendszerre és kipufogógáz-utókezelő folyadék – azaz AdBlue® – használatára nincs szükség.
A HD785-8 hétsebességes automata sebességváltója lehetővé teszi a vezető számára, hogy két hátrameneti sebesség közül válasszon, a váltót vezérlő Komatsu K-ATOMiCS rendszer pedig biztosítja a kuplung lehető legfinomabb működtetését, ami nemcsak a menetkényelemre van jó hatással, de a szállított anyag szóródását is gátolja. A dömper menetteljesítménye emelkedőkön is megmarad, vagyis a monstrum még a bányagödörből fölfelé jövet is jól gyorsul, míg lejtmenetben a többtárcsás nedves fékek gondoskodnak a megfelelő fékhatásról.
Mindössze 10,1 méteres fordulókörével a HD785-8 könnyen manőverezhető a megfelelő pozícióba rakodáshoz vagy billentéshez. A Komatsu kipörgésgátlója (KTCS) – amely minden HD785-8 dömperen az alapfelszereltség része – külön-külön is képes fékezni az egyes kerekeket, ezzel biztosítva az optimális tapadást minden talajtípuson. A felesleges járás elkerülése és az üzemeltetési költségek csökkentése érdekében bizonyos alapjárati idő után a motor automatikusan leáll.
A HD785-8 LED-es lámpákat kapott, az áttervezett lépcsőn át még biztonságosabban közelíthető meg a fülke, az akkumulátor-leválasztó és a rögzítőfék oldását megakadályozó kapcsolók pedig könnyen elérhetők a jármű mellett állva.
Alapáras Komatsu KomVision kamerarendszer, amely valós idejű, 360 fokos felülnézeti képet jelenít meg a járműről a fülkében elhelyezett monitoron, ezzel kiküszöbölve a dömper melletti és mögötti holttereket. Hála a csendes üzemű motornak, a viszkózus fülkefelfüggesztésnek, a hidropneumatikus futóműnek és az első kerekeknél alkalmazott független McPherson rugóstagoknak, a fülkén belüli zajszint mindössze 72 dBA.
Komatsu Europe anyagai alapján
Gréderek
Amit ezekről a nagy teljesítményű gépekről tudni kell. Csorba Kázmér kalauzolja az olvasót.
Alternatív meghajtások az építőgépeknél
Ma az egyik legfontosabb iparági trend az alternatív meghajtások fejlesztése. Hibrid, elektromos meghajtás, hidrogénüzem?