Különleges gépek a dél-balatoni vasútvonal felújításán

Európa egyik legkorszerűbb alépítmény javító gépláncával újítják fel a Balaton déli partján futó vasútvonalat.

2017. április 19.

Szántód-Kőröshegy és Balatonszentgyörgy, illetve Fonyód és Kaposvár közötti szakaszon is nagygépek dolgoznak a dél-balatoni vasútvonal fejlesztésén, ahol már tavaly tavasszal elkezdődtek a munkák. A beruházás jelenlegi szakaszában egyszerre dolgoznak a PM 1000 alépítményjavító, az RM 85 ágyazatrostáló és az SMD 80 vágányátépítő csúcstechnológiás nagygépek, melyek már bizonyítottak a Magyar Tenger partján.

A tavaszi időszakban a nagygépes munkákon túl több gyalogos és közúti átjáró befejező útépítési-, Balatonfenyvesen az állomásnál vasútépítési, felsővezeték építési munkálatok zajlanak, Balatonmáriafürdőn az alsópályás gerinclemezes acélhidat, Fonyód és Bélatelep között új hullámtörőt építenek. Nem kérdés szükség van erre, hiszen a térség régóta várta a vasútvonal fejlesztését, hiszen több mint 50 éve volt itt utoljára korszerűsítés.

A Dél-Balatonon harminc kilométeres körzeten belül jelenleg három gépóriás dolgozik, ami Európában is ritkaságnak számít. Várdán az ágyazatrostáló gép, a dél-balatoni szakaszon az al- és felépítményjavító gépek dolgoznak, ez utóbbi két gép 9 nap alatt, 4 km hosszú szakaszt épít át teljeskörűen. A technológiának nagy előnye amellett, hogy rendkívül gyors, hogy környezetbarát módon is működik.

A géplánc működés közben (2017. márc. 29.)

Az itt dolgozó gépek:

PM 1000 URM – alépítmény javító géplánc

Európa egyik legkorszerűbb alépítmény javító géplánca, mely dolgozó hossza 290 méter, a kiszolgáló egységekkel (új anyag beszállító szerelvény, bontott anyag elszállító szerelvény) pedig eléri az egy kilométert. A berendezés építési technológiája a szakértők szerint világ legkorszerűbb alépítmény-javítási eljárása, amely minőségben és hatékonyságban is egyedülálló. A korábbi, leromlott állapotú, illetve nem megfelelő teherbírású alépítmény, védőréteg kicserélésére, illetve a régi elaprózódott, elszennyeződött ágyazat rostálására, felújítására használják. 

Ez az egyetlen gép, amelyik a kirostált ágyazati anyagot is fel tudja használni, kezelni és külön erősítő rétegként a vasúti pályába visszaépíteni képes. Ráadásul az alépítmény-javító gépláncok közül ebből a gépből kerül ki a legkevesebb hulladék. Egy 12 órás műszak alatt átlagosan 350 métert tud átépíteni. A dél-balatoni vasútfejlesztés második ütemében a tervek szerint 57 nap alatt épít át több, mint 31 kilométernyi vágányt.

SMD-80 – vágányátépítő géplánc

Az átépítő gép modern, többfunkciós szerelvényekből áll, melyek a leghatékonyabb módon alkalmasak külön vágányépítésre vagy bontásra, illetve egyidejű átépítésre. Tömege eléri a 223,5 tonnát, átépítési teljesítménye mintegy 200 vágányméter egy óra alatt. A dél-balatoni vasútfejlesztés második ütemében 2016-ban összesen 9820 vágánymétert épített át, 9 műszak alatt, míg a tervek szerint 2017-ben 27 műszakot lesz a vonalon és ezalatt több, mint 43 kilométeren újítja meg a vágányt. 

RM 85-750 ágyazatrostáló gép

Különlegessége, hogy alkalmas MFS kocsiról a rosta mögül új zúzottkő pótlására, miközben a gép rostál. Másik különlegessége, hogy a gépet működtető aggregát külön egységként szerepel (lényegében egy külön vagonon van) a rostáló egységtől. Hossza több mint 44 méter, tömege 157 tonna. Teljesítménye 150-180 vágányméter/óra. A kaparólánc pedig óránként 650 köbmétert tud eltávolítani. A dél-balatoni vasútfejlesztés második ütemében 2016-ban a 36-os mellékvonalon dolgozott a gép, november végén kezdte a munkát és akkor 17 műszakban dolgozott. Idén márciusban indult újra, előreláthatóan április végéig dolgozik a munkaterületen és összesen 50 vágánykilométert rostál át.

 

Ütemterv

A jelenlegi ütemterv szerint, a Balaton déli partján, 2017 nyarán a menetrend szerinti vasúti közlekedés elindulhat. A beruházás a nyári szezon végeztével, 2017 őszén újabb vágányzárral folytatódik, mely terv szerint 2017 decemberéig tart. A projekt befejezése 2018 őszén várható. A kivitelezést a Déli-part 2016 Konzorcium (R-Kord Építőipari Kft., V-Híd Zrt., Swietelsky Vasúttechnika Kft.) végzi.

A fejlesztés a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium megbízásából a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. beruházásában uniós és hazai forrás bevonásával valósul meg.

 

Forrás: NIF Zrt.

Fotó: NIF Zrt.

Ajánló a Magyar Építő Fórum legújabb számából


Hét év után ismét megrendezik a legnagyobb hazai építőgép-kiállítást. Tekintsünk a múltba: hogyan és mikor kezdődött a Magyarországon forgalmazott építőipari gépek bemutatása?

Az ÉBSZ Kiállításokon a gépkezelő verseny mindig nagy attrakció. Nem lesz ez másként az idei Gépshow-on sem.

Négy évtized elég volt ahhoz, hogy Kína a semmiből a világ autóipari nagyhatalmává váljon. Összeállítás arról, hogyan hódítanak a világban és Magyarországon.

Impresszum Előfizetés Médiaajánlat Adatvédelem Süti beállítások

Brand Content Kft. 2022 ©