Különleges gépek a dél-balatoni vasútvonal felújításán
2017. április 19.
Szántód-Kőröshegy és Balatonszentgyörgy, illetve Fonyód és Kaposvár közötti szakaszon is nagygépek dolgoznak a dél-balatoni vasútvonal fejlesztésén, ahol már tavaly tavasszal elkezdődtek a munkák. A beruházás jelenlegi szakaszában egyszerre dolgoznak a PM 1000 alépítményjavító, az RM 85 ágyazatrostáló és az SMD 80 vágányátépítő csúcstechnológiás nagygépek, melyek már bizonyítottak a Magyar Tenger partján.
A tavaszi időszakban a nagygépes munkákon túl több gyalogos és közúti átjáró befejező útépítési-, Balatonfenyvesen az állomásnál vasútépítési, felsővezeték építési munkálatok zajlanak, Balatonmáriafürdőn az alsópályás gerinclemezes acélhidat, Fonyód és Bélatelep között új hullámtörőt építenek. Nem kérdés szükség van erre, hiszen a térség régóta várta a vasútvonal fejlesztését, hiszen több mint 50 éve volt itt utoljára korszerűsítés.
A Dél-Balatonon harminc kilométeres körzeten belül jelenleg három gépóriás dolgozik, ami Európában is ritkaságnak számít. Várdán az ágyazatrostáló gép, a dél-balatoni szakaszon az al- és felépítményjavító gépek dolgoznak, ez utóbbi két gép 9 nap alatt, 4 km hosszú szakaszt épít át teljeskörűen. A technológiának nagy előnye amellett, hogy rendkívül gyors, hogy környezetbarát módon is működik.
A géplánc működés közben (2017. márc. 29.)
Az itt dolgozó gépek: PM 1000 URM – alépítmény javító géplánc Ez az egyetlen gép, amelyik a kirostált ágyazati anyagot is fel tudja használni, kezelni és külön erősítő rétegként a vasúti pályába visszaépíteni képes. Ráadásul az alépítmény-javító gépláncok közül ebből a gépből kerül ki a legkevesebb hulladék. Egy 12 órás műszak alatt átlagosan 350 métert tud átépíteni. A dél-balatoni vasútfejlesztés második ütemében a tervek szerint 57 nap alatt épít át több, mint 31 kilométernyi vágányt. SMD-80 – vágányátépítő géplánc RM 85-750 ágyazatrostáló gép |
Ütemterv
A jelenlegi ütemterv szerint, a Balaton déli partján, 2017 nyarán a menetrend szerinti vasúti közlekedés elindulhat. A beruházás a nyári szezon végeztével, 2017 őszén újabb vágányzárral folytatódik, mely terv szerint 2017 decemberéig tart. A projekt befejezése 2018 őszén várható. A kivitelezést a Déli-part 2016 Konzorcium (R-Kord Építőipari Kft., V-Híd Zrt., Swietelsky Vasúttechnika Kft.) végzi.
A fejlesztés a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium megbízásából a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. beruházásában uniós és hazai forrás bevonásával valósul meg.
Forrás: NIF Zrt.
Fotó: NIF Zrt.
Gréderek
Amit ezekről a nagy teljesítményű gépekről tudni kell. Csorba Kázmér kalauzolja az olvasót.
Alternatív meghajtások az építőgépeknél
Ma az egyik legfontosabb iparági trend az alternatív meghajtások fejlesztése. Hibrid, elektromos meghajtás, hidrogénüzem?