Megérkezett az európai dózerpiacra a Develon
2023. november 20.
Ha a DD130 és más gyártók dózerei közti különbségeket keressük, legelőször a tolólapra való akadálytalanabb rálátás fog feltűnni. Ezt a Develon úgy érte el, hogy a motorteret keskenyebbre vették, így a fülkében helyet foglaló kezelő jobban rálát a gép előtti munkaterületre. De a tervezők ezen kívül is számos trükköt vetettek be a kilátás javítása érdekében:
- A levegő előszűrő a motortérbe költözött, hogy ne akadályozza a kilátást, az elektronikus hűtőrendszert pedig a gép hátsó részébe helyezték át.
- A fülke karcsú oszlopainak köszönhetően a lehető legnagyobb az üvegfelületek mérete.
- Csupaüveg ajtók alkalmazásával sikerült még jobb rálátást biztosítani a munkakörnyezetre.
A magasabb szintű biztonság érdekében az új dózerhez alapáron jár a 20 cm-es képátlójú Smart Touch monitorral kiegészülő tolatókamera, hogy a kezelők még könnyebben tekinthessék át a gép környezetét, de a nagy fényerejű LED-es lámpákért és a négy prémium minőségű ablaktörlőért sem kell felárat fizetni.
A Develon úttörő dózerében fejlett technológiák dolgoznak a vezető keze alá a lehető legpontosabb eredmények érdekében. Itt említhetjük a 2D szintvezérlő rendszert, ami még a tapasztalatlanabb gépkezelők számára is nagyban megkönnyíti a precíz tükörkészítést. Ehhez a kezelőnek kell betáplálnia a rendszerbe a szükséges alapadatokat, majd a gép átveszi a tolólap irányítását a pontosabb és gyorsabb munka érdekében, mindehhez pedig nincs szükség sem GPS-re, sem lézeres eszközökre.
Megkönnyítendő a különböző részegységekhez való hozzáférést, a DD130 esetében az alapkonfiguráció része az elektronikusan dönthető fülke. Azonban fontos megjegyezni, hogy a gép még döntött fülkével is indítható marad a diagnosztikai műveletek és javítások elvégzéséhez.
A korábban már említett, alapáras levegő előszűrőt – melynek feladata a normál légszűrő élettartamának kitolása – a légszűrőházba integrálták. Hogy minden alkatrésze elférjen a motortérben, a szívórendszer hihetetlenül kompakt méretű lett, ráadásul öntisztuló és karbantartásmentes, miközben hatékonyan szűri ki a különféle anyagokat, törmelékeket, beleértve a sarat, leveleket, havat, fűrészport és növényi részeket.
Szintén a kényelem és a költséghatékony karbantartás voltak a fő szempontok a dózer futóművének megtervezésekor, ami a gyakorlatban annyit tesz, hogy a nagyobb természetes kopásnak és elhasználódásnak kitett pontokhoz kifejezetten könnyű hozzáférni. Hogy egyetlen példát említsünk: a futómű feszítőrendszerének zsírzásához elegendő egyetlen oldalpanelt eltávolítani.
A modern kor elvárásainak megfelelően a telemetriarendszer is széria lett a DD130-ason, megkönnyítve az ügyfelek számára a gép távolból történő nyomon követését és a karbantartások tervezését. Ehhez egy mobilapplikáción és egy online felületen keresztül követhetik nyomon az általuk üzemeltetett gép állapotát, földrajzi helyzetét és termelékenységi mutatóit. A gép aktuális állapotát az ügyféllel kapcsolatban álló forgalmazó is láthatja, ennél fogva a karbantartásokhoz közeledve értesítéseket küldhet az állásidő lerövidítése érdekében.
A DD130 dózer főbb jellemzői
● Motor teljesítménye: 117 kW (156,9 Le)
● Üzemi tömeg: 15.300 kg
● Sztenderd LGP tolólap - szélesség: 3300 mm, 3 m szállítási helyzetben (3.5 m3 kapacitás) és 710 mm széles lánctalp-papucsokkal
● Opcionális LGP tolólap - szélesség: 3655 mm, 3,35 m szállítási helyzetben és 760 mm széles lánctalp-papucsokkal
● Opcionális XL tolólap – szélesség: 3105 mm, 2,87 m szállítási helyzetben és 560 mm széles lánctalp-papucsokkal
● Tolólap szöge: 25 fok
● Vonóerő: 21.999 kg
● Max. menetsebesség: 9 km/h
● A fülke ROPS/FOPS minősítéssel rendelkezik
Forrás és fotók: Develon/EU
Gréderek
Amit ezekről a nagy teljesítményű gépekről tudni kell. Csorba Kázmér kalauzolja az olvasót.
Alternatív meghajtások az építőgépeknél
Ma az egyik legfontosabb iparági trend az alternatív meghajtások fejlesztése. Hibrid, elektromos meghajtás, hidrogénüzem?