Megérkeztek Európába az új Caterpillar anyagmozgatók
2023. január 10.
November végén érkezett meg a Caterpillar európai kínálatába az MH3250 és MH3260 párosa, melyek a gyártó szerint minden korábbinál nagyobb hatékonyságot tesznek lehetővé a nagy igénybevételt jelentő anyagmozgatási feladatokban. A már-már legendás Cat 330D MH illetve 345 C MH modelleket leváltó új lánctalpasok hosszabb karbantartási periódusok mellett kedvezőbb fogyasztást tudnak felmutatni, összességében akár 20 százalékkal szorítva le az üzemeltetési költségeket.
Mindkét újdonság mechanikusan állítható nyomtávú járóművel érkezik, amivel anélkül válik rugalmasabbá a munkaterületek közti szállítás, hogy ennek az emelési kapacitás látná kárát. Szállítás közben a nyomtáv 3220 mm-re csökken, míg a munka helyszínén 3720 mm-re növelhető a teljes emelési kapacitás kiaknázásához. Mint a gyártó hangsúlyozta, az MH3250 és az MH3260 terhelhetősége még maximális kinyúlás (16.010 mm illetve 18.000 mm) mellett is meggyőző, vagyis az anyagmozgatókat ritkábban kell új pozícióba állítani.
Három különböző teljesítménymód (Power, Smart, Eco) áll rendelkezésre, hogy a teljesítmény a feladat függvényében legyen finomhangolható. Smart üzemmódban a motor- és hidraulikus teljesítmény a takarékosság érdekében automatikusan igazodik a munkakörülményekhez, míg Power módban maximális teljesítmény áll rendelkezésre. Mindkét új munkagép motorja teljesíti a szigorú EPA Tier 4 Final és EU Stage V emissziós előírásokat, és akár B20 biodízel-keverékkel is üzemeltethetők.
A modellek alapkiépítésben akár 52 ˚C környezeti hőmérsékleten is üzemelhetnek, a hidegindítási képesség -32 ˚C, és 2600 méteres tengerszint feletti magasságig nincs teljesítménycsökkenés sem. A kifinomult hidraulikarendszer folyamatosan oda küldi a maximális nyomást és folyadékot, ahol szükség van rá, aminek eredményeképp mindig megmarad a teljesítmény, a hatékonyság és az irányíthatóság egyensúlya. Érdemes szót ejteni az Auto warm-up funkcióról is, ami az alkatrészek élettartamának meghosszabbítása érdekében gondoskodik róla, hogy alacsony környezeti hőmérsékleten a hidraulikafolyadék gyorsabban érje el az üzemi hőfokot.
A számos különböző szerelék mellett a vevők több gémváltozat közül választhatnak, hogy a gépek pontosan a kívánt feladatkörre legyenek szabhatók. Sőt, az MH3250 sokoldalúsága egy gyári 25 kW-os aggregátorral is növelhető mágnesek használatához.
MH3250
A belső zajszintet csökkentő szigeteléssel ellátott fülke gumibakokon nyugszik, ezek oltják ki a vibrációt. Minden kezelőszerv könnyen elérhető pozícióban, az ülés előtt kapott helyet, a bal kéz felé eső konzol pedig felhajtható az egyszerű ki- és beszállás érdekében. Hogy bármilyen éghajlaton a teljes műszak alatt fenntartható legyen a kényelem, a prémium légrugós ülés nem csupán fűtött, de ülésszellőztetést is kapott.
A nagyméretű, 254 mm képátlójú érintőképernyő a mellékelt forgókapcsolóval is használható, menürendszere jól átlátható, használata magától értetődik. Az új gépkezelő-azonosító funkció használatával a kezelők eltárolhatják saját joystick- és gépbeállításaikat, melyek egy gombnyomással előhívhatók indításkor. Magasfalú pótkocsik és aprítógépek rakodásához a fülke hidraulikusan emelhető maximum 6020 mm-es magasságba.
A fülke vékonyabb oszlopai, a nagyméretű biztonsági üveg felületek és a lapos motorburkolat együttesen garantálják a kiváló kilátást, ezzel a fokozottabb biztonságot. Ezen felül alapáras hátra és oldalra néző kamerák javítják tovább a környezet áttekinthetőségét, képük pedig a már említett érintőképernyős monitoron jeleníthető meg. Fontos része a fülkekialakításnak, hogy a vastag, ütésálló, többrétegű szélvédők P5A besorolásúak, míg a fülkében helyet foglalókat FOGS-rendszer védi a lehulló törmeléktől.
Hidraulikus üzemzavar esetén a fülke leengedhető a két vészleeresztő valamelyikével (ezek egyike a fülkében, míg a másik a gép oldalán található). Hasonló megfontolásból kerültek visszacsapó szelepek a gémre és a kanálszárra, melyek elejét veszik a hidraulikaolaj visszafolyásának, ezzel megtartva a gémszerkezetet, ha váratlanul csökkenne a nyomás.
Mindenképp említést érdemel néhány új alapáras technológia is, melyek az üzembiztonságot hivatottak fokozni az MH3250 és MH3260 modelleken. Az egyik rendszer például meggátolja, hogy a szerelék a fülkének ütődjön, míg az E-fence funkció automatikusan megakadályozza az előre beállított határokon túlmutató mozgásokat. A PIN-kódhoz kötött motorindítással és a gépkezelő-azonosítóval az illetéktelen használat előzhető meg.
A karbantartásra fordítandó idő és a kapcsolódó költségek csökkentését összehangolt szervizperiódusok és hosszabb szűrőélettartamok szolgálják. Az üzemanyagszűrőket például elegendő egységesen 1000 óránként cserélni, és az előszűrővel ellátott légszűrő csereintervalluma szintén elérheti az 1000 órát. Ezzel párhuzamosan az új hidraulikafolyadék-szűrő hatékonyabb lett, és elegendő 3000 óránként cserélni, vagyis 50 százalékkal szárnyalja túl a korábbi változatú szűrők élettartamát. A folyadék szennyeződésének elkerüléséről speciális szelepek gondoskodnak szűrőcsere közben a rendszer tartóssága érdekében.
A gépkezelők a fülkében elhelyezett monitoron keresztül nyomon követhetik a szűrök állapotát és a soron következő karbantartási hátralévő időt, ráadásul a kényelmesen hozzáférhető S∙O∙SSM pontok segítségével könnyebbé vált az elemezni kívánt folyadékok mintavétele is. A hatékony hűtőventilátor automatikusan, emberi beavatkozás nélkül képes megfordítani a forgás irányát, hogy a hűtők tisztán tartásával csökkentse az állásidőt.
Főbb jellemzők
Modell |
MH3250 |
MH3260 |
Motor |
Cat C9.3B |
Cat C13 |
Névleges teljesítmény - kW (Le) |
232 (311) |
316 (424) |
Üzemkész tömeg - kg |
48.850 |
60.420 |
Max. kinyúlás - mm |
16.010 |
18.000 |
Max. felnyúlás - mm |
16.850 |
17.820 |
A Caterpillar anyaga alapján Maép, a fotókon MH3250
Gréderek
Amit ezekről a nagy teljesítményű gépekről tudni kell. Csorba Kázmér kalauzolja az olvasót.
Alternatív meghajtások az építőgépeknél
Ma az egyik legfontosabb iparági trend az alternatív meghajtások fejlesztése. Hibrid, elektromos meghajtás, hidrogénüzem?