Munkába állt a Liebherr új lánctalpas daruja

Szélerőművek kivitelezésénél eléri, vagy túl is szárnyalja az LR 1750/2 emelési kapacitását. Új etalon született?

2021. október 19.

Az LR 1700-1.0 lánctalpas daru képében méltó utód lépett a népszerű LR 1600/2 helyébe, köszönhetően a cég legújabb fejlesztéseinek az innovatív darutechnológiák terén. A kiemelkedő hatékonyságú új eszköz első példányai a Paderborni székhelyű Hofmann, illetve a köln melletti Wasel vállalatokhoz kerültek.

A Liebherr ehingeni gyárából kigördülő első LR 1700-1.0 lánctalpasok már át is estek a tűzkeresztségen, és sikerrel vették az akadályokat. Debütálásként a 700 tonnás emelőgépek egyik példánya simán teljesítette a hozzá fűződő elvárásokat egy szélfarm-projekten a németországi Paderborn közelében: a helyi központú, daruzásra szakosodott Hofmann KranVermietung GmbH & Co KG (mely a Bracht cégcsoport egyik leányvállalata) egy Nordex Delta 4000 típusú szélturbina kivitelezésénél vetette be az új modellt. Ennek során az LR 1700-1.0 könnyedén boldogult a 164 méteres tengelymagasságú erőmű 96 méteres előregyártott betontornyával, míg 72, illetve 75 tonnás tömegükkel a turbina gondolája és hajtóműve voltak a legnehezebb megemelet alkatrészek.

A Paderborntól nagyjából 20 kilométerre fekvő Holzhausen szélfarmon az LR 1700-1.0 lánctalpas daru 165 méter hosszú főgémmel dolgozott. Ez kilenc darab, egyenként 12 méteres rácsszerkezetű gémszekciót foglalt magába a némileg szélesebb, H (Heavy, azaz nehéz) jelű változatból. „A H-gém lehetővé teszi, hogy nagyobb szélsebességnél is folytassuk a munkát” – mutatott rá az egyik darukezelő, Christoph Bergmaier. A szóban forgó gémkonfiguráció komolyabb széltűrése az összeszerelés és a daruzás alatt azt jelenti, hogy a munkát ritkábban kell megszakítani a túl nagy szél következtében. Csakúgy mint a különleges szélerőmű-konfigurációban készülő összes jelenlegi LR típusú daruhoz, a Liebherr az LR 1700-1.0 esetében is 11,2 m/s-ben adta meg a maximális megengedett szélsebességet. Ráadásul kismértékben csökkentett terheléssel ez az érték akár 13,4 m/s-re növelhető, ami felbecsülhetetlen előny a vásárlók és a végfelhasználók számára, ugyanis a szélsebesség általában legfeljebb 9 m/s körül alakul.

Liebherr LR 1700-1.0

A Hofmann újonnan beszerzett LR 1700-1.0 daruját felszerelték mindazon újdonságokkal, melyek a Liebherr elmúlt években megvalósított fejlesztései nyomán megszülettek – sőt, más időmegtakarítást lehetővé tevő funkciókkal is rendelkezik. „A VarioTray és V-Frame ellensúly-rendszerek lehetővé tették, hogy a turbina összeszerelése során mindvégig 60 tonnányi ellensúllyal dolgozzunk, tehát nem volt szükség időigényes ballasztolásra” – magyarázta Christoph Bergmaier. A nagyméretű ellensúly-csomag használatára csak a rácsos szerkezetű gém felemeléséhez vagy leengedéséhez van szükség – ha már itt tartunk, érdemes megemlíteni, hogy a gém szédítő, 198 méteres magasságba emelhető. A körülbelül tízperces folyamat során mindössze négy csavarral rögzíthető a csomag, ezt követően pedig már összesen 375 tonnányi ellensúly áll rendelkezésre.

A V-Frame rendszerrel az ellensúly fordulási sugara fokozatmentesen állítható, melynek köszönhetően a Hofmann kék színben ragyogó daruja viszonylag szűk helyen is elboldogult a munkával a Paderborn melletti helyszínen – még fordulás közben is. A fordulást igénylő munkafolyamatokat követően a szélerőmű alkatrészeinek összeszereléséhez a darukezelők közelebb helyezkedtek a daruval a toronyhoz, és a szerelés 26 méteres gémkinyúlással történt. Így még a legnehezebb felemelt terhekkel, vagyis a 72 tonnás gondolával és a nála három tonnával súlyosabb hajtóművel sem akadt gond.

Szöveg és fotó: Liebherr-Werk Ehingen GmbH

Ajánló a Magyar Építő Fórum legújabb számából


Hét év után ismét megrendezik a legnagyobb hazai építőgép-kiállítást. Tekintsünk a múltba: hogyan és mikor kezdődött a Magyarországon forgalmazott építőipari gépek bemutatása?

Az ÉBSZ Kiállításokon a gépkezelő verseny mindig nagy attrakció. Nem lesz ez másként az idei Gépshow-on sem.

Négy évtized elég volt ahhoz, hogy Kína a semmiből a világ autóipari nagyhatalmává váljon. Összeállítás arról, hogyan hódítanak a világban és Magyarországon.

Impresszum Előfizetés Médiaajánlat Adatvédelem Süti beállítások

Brand Content Kft. 2022 ©