Növekvő dömperpiac

A csuklós és merevvázas dömperek iránti igény a fejlett és a fejlődő térségekben egyaránt növekedést mutat.

2012. július 26.

A csuklós és a merevvázas dömperek iránti igény a fejlett és a fejlődő térségekben egyaránt növekedést mutat, állítja az Off-Highway Research Kutatóintézet.


A piacbővülés legfőbb mozgatórugóját a fajsúlyos építőipari beruházások jelentik, azok a nagy volumenű útépítések, amelyek terén élenjáróak a távol-keleti országok, legfőképpen India. Világszerte emelkedik az építőipari nyersanyagok iránti igény is (cement, adalékanyagok), és növekvő tendenciát mutat az építőipari nyersanyagbányászat, ez utóbbi pedig a dömperek egyik legnagyobb felvevőpiaca. Az Off-Highway Research (OHR) felmérése szerint 2011-ben 14%-kal bővülhetett a merevvázas dömper-eladás, az értékesítés meghaladhatta a 2000 darabot. Valamivel nagyobb a csuklós dömperek piaca, amelyből tavaly mintegy 2500 találhatott gazdára, jóllehet itt szerényebb mértékű, 9%-os növekedést vártak. Az OHR tanulmányából kiderül, hogy a szkréperek területén szintén érezhető fellendülés, jóllehet itt egy kisebb piaci szegmensről beszélünk, és a kétszámjegyű növekedésnek köszönhetően mintegy 240 darab értékesítésére számíthatnak a gyártók.
Gepek-Csuklos-domperek2.3

A Terex szintén a Stage IIIB normáknak megfelelő új termékcsaláddal rukkolt elő a közelmúltban, a Generation 9-nal. A három új modell: a TA250, a TA300 és a TA400, és ahogy a típusjelzésekből is kiolvasható, a gépek a 25, 30 és a 40 tonnás kategóriát képviselik. 12%-os üzemanyag-megtakarítást ígér a gyártó az új Scania motoroknak köszönhetően.

A kipufogógáz utólagos visszavezetésével és részecskeszűrő alkalmazásával újította meg motorkínálatát az F-szériás csuklós dömperein a Volvo CE. A termékcsalád a 24 tonnás A25F-től egészen a 39-tonnás A40F-ig terjed, és összesen hat különböző modell található a svéd konstruktőr palettáján. Az új motoroknak köszönhetően átlagosan 4%-kal nőtt a szállítójárművek termelékenysége, állítja a gyártó.

Az amerikai John Deere (amelyik egyebek mellett a dél-afrikai csuklós dömper-gyártó egyik részvényese) a közelmúltban azzal lepte meg a piacokat, hogy az eddigi legnagyobb csuklós dömperrel rukkolt elő. A 46 tonnás 460E típust természetesen a Stage IIIB normákat kielégítő 13.5L John Deere motorok hajtják. Az amerikai gyártó legújabb gépe már-már a merevvázas dömperek alsó kategóriáját súrolja méreteivel.

A Caterpillar a márciusi Conexpo-Conn/Agg-on mutatta be B-szériás dömpereit, a 735B, a 740B és a 740B EJ típusokat, amelyek 32, 7, 39,5,  illetve 38 tonnás hasznos teherbírással rendelkeznek.

Mivel a DPF és SCR technológia egyaránt érzékeny a dízel kéntartalmára, a Stage IIIB bevezetése komoly veszélyeket rejt a használt gépértékesítésnél. Alacsony kéntartalmú dízel üzemanyagot beszerezni Észak-Amerikán és Európán kívül nem egyszerű feladat, ezért a későbbiekben gondot jelenhet, ha Stage IIIB-s erőművekkel felvértezett használt építőgépek érkeznek majd a távol-keletre vagy éppenséggel Afrikába, mert a nem megfelelő minőségű üzemanyagok hamar tönkretehetik az eszközöket.

Ajánló a Magyar Építő Fórum legújabb számából


Hét év után ismét megrendezik a legnagyobb hazai építőgép-kiállítást. Tekintsünk a múltba: hogyan és mikor kezdődött a Magyarországon forgalmazott építőipari gépek bemutatása?

Az ÉBSZ Kiállításokon a gépkezelő verseny mindig nagy attrakció. Nem lesz ez másként az idei Gépshow-on sem.

Négy évtized elég volt ahhoz, hogy Kína a semmiből a világ autóipari nagyhatalmává váljon. Összeállítás arról, hogyan hódítanak a világban és Magyarországon.

Impresszum Előfizetés Médiaajánlat Adatvédelem Süti beállítások

Brand Content Kft. 2022 ©