Önjáró dömperek Ausztráliában
2015. április 15.
A brit-ausztrál Rio Tinto bányavállalat északnyugat-ausztáliai Pilbara vasércbányájában már a jövő dömpereivel dolgozik. A vállalat által alkalmazott munkagépek vezető nélkül működnek.
Az óriáai teherutókat GPS-rendszer, kamerák és rádiós szenzorok segítik a tájékozódásban. A cég az újításával egyrészt a biztonságot akarja növelni, másrészt a gépek hatékonyabban tudják az embernél az óriás munkagépeket vezetni, ami az üzemanyagban is megtakarítást jelent. A dömpereket 1800 kilométer távolságból a perth-i irnyítóközpontból vezérlik.
A vállalat fejlesztési vezetője szerint nem kevés kihívást jelentett a rendszer felállítása, hiszen nagyon összetett gépekről van szó. A vállalat az amerikai Komatsu dömpereit szerelte fel egyenként 200 szenzorral, amiből 32 darab csak a gép motorjában található. Az első vezető nélküli tesztvezetések már 2008-ban elkezdődtek, azóta már 1 millió kilométert tettek meg így a gépek, már a 900 dömperből álló géppark többségét az automata rendszer vezérli.
Az önjáró dömperek munkában (Asia.nikkei.com)
A vállalat, amely a bányatechnológia éllovasa jelenleg a világban most ennél is tovább megy, nemrég zárta sikeresen azon kíséreteit, melyben a pilbarai bányából automata vonatok szállították a kibányászott nyersanyagot az óceánparti kikötőkig. A félmilliárd dolláros projekt lezárása után így nemsokára üzemszerűen is munkába állhatnak a vonatok. Minden ilyen újítás fontos lépés a széndioxid-kibocsátás csökkentése terén, mivel a világ teljes energiafogyasztásának huszada a különböző bányák üzemeltetésére megy el.
Fotó: Asia.nikkei.com
Gréderek
Amit ezekről a nagy teljesítményű gépekről tudni kell. Csorba Kázmér kalauzolja az olvasót.
Alternatív meghajtások az építőgépeknél
Ma az egyik legfontosabb iparági trend az alternatív meghajtások fejlesztése. Hibrid, elektromos meghajtás, hidrogénüzem?