Önjáró dömperek Ausztráliában

Ami a személyautóknál jelenleg még csak a jövő, a Rio Tinto bányacég ausztráliai bányáiban már a jelen, a vállalat önjáró dömperekkel dolgozik.

2015. április 15.

A brit-ausztrál Rio Tinto bányavállalat északnyugat-ausztáliai Pilbara vasércbányájában már a jövő dömpereivel dolgozik. A vállalat által alkalmazott munkagépek vezető nélkül működnek.

Az óriáai teherutókat GPS-rendszer, kamerák és rádiós szenzorok segítik a tájékozódásban. A cég az újításával egyrészt a biztonságot akarja növelni, másrészt a gépek hatékonyabban tudják az embernél az óriás munkagépeket vezetni, ami az üzemanyagban is megtakarítást jelent. A dömpereket 1800 kilométer távolságból a perth-i irnyítóközpontból vezérlik.

A vállalat fejlesztési vezetője szerint nem kevés kihívást jelentett a rendszer felállítása, hiszen nagyon összetett gépekről van szó. A vállalat az amerikai Komatsu dömpereit szerelte fel egyenként 200 szenzorral, amiből 32 darab csak a gép motorjában található. Az első vezető nélküli tesztvezetések már 2008-ban elkezdődtek, azóta már 1 millió kilométert tettek meg így a gépek, már a 900 dömperből álló géppark többségét az automata rendszer vezérli.

Az önjáró dömperek munkában (Asia.nikkei.com) 

A vállalat, amely a bányatechnológia éllovasa jelenleg a világban most ennél is tovább megy, nemrég zárta sikeresen azon kíséreteit, melyben a pilbarai bányából automata vonatok szállították a kibányászott nyersanyagot az óceánparti kikötőkig. A félmilliárd dolláros projekt lezárása után így nemsokára üzemszerűen is munkába állhatnak a vonatok. Minden ilyen újítás fontos lépés a széndioxid-kibocsátás csökkentése terén, mivel a világ teljes energiafogyasztásának huszada a különböző bányák üzemeltetésére megy el.

Fotó: Asia.nikkei.com

Ajánló a Magyar Építő Fórum legújabb számából


Hét év után ismét megrendezik a legnagyobb hazai építőgép-kiállítást. Tekintsünk a múltba: hogyan és mikor kezdődött a Magyarországon forgalmazott építőipari gépek bemutatása?

Az ÉBSZ Kiállításokon a gépkezelő verseny mindig nagy attrakció. Nem lesz ez másként az idei Gépshow-on sem.

Négy évtized elég volt ahhoz, hogy Kína a semmiből a világ autóipari nagyhatalmává váljon. Összeállítás arról, hogyan hódítanak a világban és Magyarországon.

Impresszum Előfizetés Médiaajánlat Adatvédelem Süti beállítások

Brand Content Kft. 2022 ©