Piacon a HAMM új elektromos hengerei
2023. november 30.
A gyártó a tavalyi Bauma kiállításon világpremierként mutatta be elektromos meghajtású hengereit, a HD CompactLine termékcsalád tagjait. A vásárlók összesen nyolcféle akkumulátoros-elektromos HAMM tandemhenger közül választhatnak, melyek közül több is képes oszcillációs tömörítésre. A széria kompakt modelljeinek tömörítési teljesítménye megegyezik a belső égésű motorral hajtott testvérmodellekével, kezelésük is szinte mindenben megegyezik dízel társaikéval.
A HAMM az elektromos tömörítőgépekkel igyekezett megtalálni a legjobb megoldást az energiahatékonyság és a rendelkezésre álló áramellátás szempontjainak figyelembevételével. 45 °C alatti környezeti hőmérsékleten a kisfeszültségű rendszer szolgáltatja a működéshez szükséges energiát, 0 °C alatt pedig bekapcsol az akkumulátor fűtése. A haladáshoz, kormányzáshoz, illetve vibrációhoz vagy oszcillációhoz szükséges feszültséget egy 23,4 kWh kapacitású akku biztosítja a 48 voltos rendszeren keresztül, mely lehetővé teszi, hogy a gépek egy töltéssel végigdolgozzanak egy tipikus munkanapot. Ezt követően az akkumulátor az éjszaka folyamán tölthető újra, hogy a henger másnap reggel ismét készen álljon a bevetésre. 400 voltos gyorstöltő használatával a teljes feltöltés nagyjából 4 órát vesz igénybe.
Hamm HD 10e
A megvásárolható modellek fele, azaz négy gép készül oszcillációs palásttal, köztük a kínálatban szereplő két kombihenger. Ezen a ponton kell megemlíteni a csendes oszcilláció és a rendkívül alacsony zajszintű elektromos hajtás házasítását. Az így létrejött szinte hangtalan tömörítőgépek másik fontos jellemzője, hogy csupán minimális vibrációval terhelik környezetüket. A vibráció vagy oszcilláció szintén elektromos, melyhez speciális kompakt szinkronmotorok kerülnek a gépekbe. Ennek eredményeképp a hatékonyság jelentősen nő, mialatt az energiafelvétel mérséklődik. A különféle rendszerek széleskörű elektrifikációjának az az előnye is megvan, hogy a hidraulikafolyadék mennyisége 70 százalékkal csökkent, és sikerült minimálisra csökkenteni a kopóalkatrészek mennyiségét is. Ráadásul az elektromos rendszer minden részegysége – beleértve az akkumulátort, a villanymotorokat, az invertert és a DC-DC konvertert – teljesen karbantartásmentes. Szintén az elektromos hajtás teszi lehetővé a regeneratív fékezést, vagyis a lassításkor keletkező energia visszatáplálódik az akkumulátorba.
Alapáras az automatikus motorleállítás, mely segít spórolni az értékes akkukapacitással, és a munkasebesség automatikus szabályzása ECO módban is hasonló célt szolgál. Leállított helyzetben a gépek egyáltalán nem fogyasztanak energiát, és a kormányzásért felelős motor is csak a menetválasztó kar működtetésével indul be. Munka közben folyamatosan rendelkezésre áll a csúcsteljesítmény, mialatt a HAMMTRONIC gépvezérlő rendszer felügyeli és irányítja a gépek minden egységét.
Szöveg és fotó: Hamm (Wirtgen)
Gréderek
Amit ezekről a nagy teljesítményű gépekről tudni kell. Csorba Kázmér kalauzolja az olvasót.
Alternatív meghajtások az építőgépeknél
Ma az egyik legfontosabb iparági trend az alternatív meghajtások fejlesztése. Hibrid, elektromos meghajtás, hidrogénüzem?