Svéd gépekkel bővít az Axiál
2017. június 16.
Konecranes-történelem
A Konecranes Svédország egyik déli tartományához Smålandhoz köthető. Azon a vidéken különösen sok a nagy teherbírású anyagmozgató gép, aminek oka a helyi sajátosságok mellett az itteniek szenvedélye a nagy gépek iránt. Jelentős az erdészet, a ráépülő faipar pedig nagy teherbírású rakodókat igényelt, úgyhogy már az 1900-as évek elején megjelentek a speciális erdészeti traktorok, amelyeket villával ellátott kezdetleges anyagmozgatók követtek. A cég svéd központja a mai napig ott található, Markarydban.
A Konecranes elődje az 1947-ben megalakult svéd Silverdalensi Gépműhely (Silverdalens Mekaniska Verkstad – SMV), amelynek első targoncája 1957-ben készült el. A következő bő öt évtized a folyamatos fejlődésé és fejlesztésé. 2004-es írunk, amikor felvásárolja a térség legnagyobbja, a finn Kone. Az anyavállalattól sem idegen az anyagmozgatás, hiszen 1910-től gyárt személyi emelőket, lifteket. Az 1930-40-es években a kikötői daruk üzletága fejlődött jelentős mértékben, lendületét a háború sem törte meg. Az SMV tevékenysége tökéletesen illett a Kone profiljába. Így jött létre a Konecranes, amely mára a kikötői és konténeres anyagmozgatógép-gyártás egyik meghatározó szereplője.
A cég kínálatában meghatározók a dízelüzemű villás targoncák. Ezek különféle megfogókkal, adapterekkel a logisztikai területen túl kiválóan alkalmasak más ipari területek anyagmozgatási feladataira is. Az új dimenziót a targoncák 10-65 tonnás a teherbírása jelenti. Versenyelőny, hogy egy adott teherbírás 600, 900 vagy akár 1200 mm-es teherközéppont-távolsággal is rendelhető. A villás targoncák teljes mértékben egyénre, helyesebben a várható munkára szabhatók. A gyártó számos innovatív, iparági igényekre szabott megoldást kínál különösen az acél- és fafeldolgozó iparnak, valamint a hulladékkezelésnek.
Konecranes gépek
Üreskonténer-kezelők
Az üreskonténer-kezelők 8-10 tonnát képesek mozgatni, míg a teli konténerek súlya 33-45 tonna. Ezek a gépek egy dimenzióban, vertikálisan emelnek, a teher horizontális mozgatására nem képesek. Az oszlopon lévő adaptertől függ, hogy teli vagy üres konténer mozgatható vele. Speciális adapterrel akár két üres konténer is szállítható egyszerre.
Konténerrakodók
A konténerrakodók, teleszkópos gémszerkezetüknek köszönhetően, maximum öt szabványos, 20 lábas konténert tudnak egymásra helyezni, viszont akár 3 sorban is rakodhatnak. Erre alkalmas munkaeszközzel bárka, uszály is rakodható velük, azaz a talajszint alá képes mozgatni a terhet. A konténerrakodókkal nem csak konténereket lehet rakodni. Különféle adapterekkel akár komplett kamionszerelvény is mozgatható, de csőfogó adapterrel egyéb területeken is dolgozhat.
A Konecranes egy speciális ipari eszközhordozó szereléket is kínál, amely egyéb munkaeszköz csatolását is lehetővé teszi. Hidraulikus funkcióival képes a csatolt eszköz oldalmozgatására, valamint szükség esetén forgatására is.
Közös tulajdonságok
A Konecranes rakodóknak több közös tulajdonsága is van. Ilyen az, hogy a svéd gépek mindegyike ötvözi a skandináv mérnöki szemléletet, kiegészítve a legmodernebb elektronikai megoldásokkal. Mindkettőben a Tier 4f standardnak megfelelő Volvo vagy Scania motorok vannak, DANA vagy ZF-váltókkal is kaphatóak, bennük lévő EMC Master fedélzeti számítógép az adatok rögzítésén túl felügyeli a gép működését.
A mai digitalizált világban elengedhetetlen a távfelügyelet, a Konecranes Truconnect néven kínál ilyen rendszert. Emellett szabályozható a guminyomás, a terhelés és a sebesség függvényében. Egyéb biztonsági megoldások: parkolóasszisztens, indításhoz kapcsolódó alkoholszonda, kamerarendszer.
Az igazi különlegesség, a piactársaktól markánsan megkülönböztető elem a nagy teherbírású, szekrényes alváz. A speciális hegesztés és a zárt kialakítás nagy mértékben javítja a gép stabilitását és teherhordó képességét. A merev, négyszögletes keresztmetszetű alváz torziós merevsége és szilárdsága nagyobb a hagyományos „C-profilénál”.
Forrás és fotó: Axiál.hu
Gréderek
Amit ezekről a nagy teljesítményű gépekről tudni kell. Csorba Kázmér kalauzolja az olvasót.
Alternatív meghajtások az építőgépeknél
Ma az egyik legfontosabb iparági trend az alternatív meghajtások fejlesztése. Hibrid, elektromos meghajtás, hidrogénüzem?