Új Atlas Copco hibrid fénytorony
2024. január 10.
Az Atlas Copco által december közepén bemutatott, lítium-ion akkumulátorokat és gazdaságos Stage V dízelmotorokat házasító HiLight BI+ 4 fénytorony négy üzemmódjával több lehetőséget ad az üzemeltetőknek: az eszköz használható közvetlenül a hálózatról, akkumulátorról, dízelmotorról, vagy akár hibrid beállításban is.
Teljes fényerővel a torony akkukapacitása hétórányi működésre elegendő, csökkentett fényerővel egy feltöltéssel több mint 20 órán át üzemelhet károsanyag-kibocsátástól mentesen és teljes csendben. A négy óra alatt feltölthető HiLight BI+ 4 rendelhető külső csatlakozóval is.
Legérdekesebb üzemmódja kétségkívül a hibrid mód: ilyenkor az akkumulátorokra és a belső égésű motorra egyszerre támaszkodva az átlagos gázolajfogyasztás mindössze 0,29 liter óránként. Köszönhetően az akku alkalmazásának, példányonként akár 7 tonnával lehet alacsonyabb az éves szén-dioxid-kibocsátás, ha a hibrid fénytornyot egy hagyományos dízelmotoros modellel hasonlítjuk össze. Energiafogyasztásuk optimalizálásával az üzemeltetők nemcsak az eszközök jövedelmezőségét növelhetik, de ezzel párhuzamosan mérsékelhetik a környezetterhelést is.
Ha pedig az abszorbeáló üvegszálas (AGM) ólmos-savas akkumulátorral szerelt fénytornyokkal állítjuk szembe, szintén kiviláglik az Atlas Copco újdonságába szerelt 5 kW kapacitású lítium-ion akku előnye: míg a lítium-ion akkumulátor várható élettartama körülbelül 36.500 óra, az AGM ólmos-savas akkuk esetében 1500 órányi élettartammal számolhat az üzemeltető.
Az akkumulátorok bevezetésének megvan az az előnye is, hogy kevesebbet dolgozik a dízelmotor, tehát a komplett eszköz élettartama kitolódik, miközben a teljes élettartamra vetített költség is kedvezően alakul. Mivel a motor nagyjából 60 százalékkal kevesebbet jár, a szervizperiódusok háromszor hosszabbak, mint egy hagyományos dízelmotoros fénytorony esetében. A HiLight BI+ 4 egyébként is csupán minimális karbantartást igényel 1500 üzemóránként, ebből kifolyólag a felhasználók a kiszolgálással kapcsolatos költségeken is jócskán spórolhatnak.
A hibrid modell további újdonsága, hogy ez az első fénytorony az Atlas Copco kínálatában, melynek fényforrásaiba a versenytársak által használt COB LED-eknél 20 százalékkal hatékonyabb SMD LED-ek kerülnek. Minden fénytorony négy világítótesttel van szerelve, melyek 150 W teljesítményükkel összesen 4000 négyzetmétert képesek hatásosan bevilágítani, kitolva a munkaidőt és hozzájárulva a biztonságos munkakörnyezethez. További előny, hogy a HiLight BI+ 4 tervezésénél az ergonómia sem szorult háttérbe: a torony emelése hidraulikus, forgatása pedig elektromos, melyet a kezelőpanelről lehet vezérelni.
Könnyített vázszerkezetének köszönhetően az új modell a gyártó szerint 15 százalékkal nyom kevesebbet, mint a piacon elérhető bármely hibrid vetélytársa, így egy sztenderd 13 méteres tehergépkocsira akár 22 példány is felfér, ami nagyban hozzájárul a könnyű szállításhoz és a hatékony üzemeltetéshez.
Az Atlas Copco ezzel egyidőben mutatta be a HiLight PS 3 és PE 3 mobil fénytornyokat is, melyekbe szintén SMD LED-es fényvetők kerülnek, és 3000 négyzetméteres területet képesek bevilágítani átlagosan 20 lux fényerővel. Akár 50.000 órás élettartamukkal megbízható, stabil megvilágítást biztosítanak a munkaterületen, ahol akár 50 km/h szélerősséget is elviselnek külön rögzítés vagy merevítés nélkül.
A kompakt HiLight PE 3 háromlábú állvánnyal készül, míg a HiLight PS 3-at a könnyebb mozgatás érdekében kézikocsira szerelik. Mindkét fénytorony használható csökkentett fényerejű módban is, kezelésük Wi-Fi hálózaton keresztül okostelefonról is történhet. A HiLight PS 3 energiaellátásáról a ZBP2000 akkumulátoros energiatároló rendszer gondoskodik, az energiahatékonyság érdekében pedig megvásárolható két 200W-os kihajtható napelem-panellel is.
Forrás és fotók: Atlas Copco
Gréderek
Amit ezekről a nagy teljesítményű gépekről tudni kell. Csorba Kázmér kalauzolja az olvasót.
Alternatív meghajtások az építőgépeknél
Ma az egyik legfontosabb iparági trend az alternatív meghajtások fejlesztése. Hibrid, elektromos meghajtás, hidrogénüzem?