Új átrakók a Develontól
2024. január 04.
A Develon november közepén mutatta be a 24 tonnás DX230WMH-7 és 25,6 tonnás DX250WMH-7 (25,6 t) anyagmozgató gépeket. A Stage V normát teljesítő új modelleket úgy tervezték, hogy megállják a helyüket például fém és más szilárd hulladék rakodása közben, bontási és újrahasznosítási feladatkörben vagy épp erdészeti területen. Ebből kifolyólag mindkét gép első-hátsó talpakkal gördül ki a gyárból, míg a gémszerkezetet kifejezetten anyagmozgatási feladatokra szabták.
Hogy a nehéz feladatokhoz meglegyen a kellő erő is, a két anyagmozgatóba a cég legújabb generációs hathengeres, vízhűtéses DL06V dízelmotorja kerül 141 kW (189 Le) csúcsteljesítménnyel, mely már 1900-as percenkénti fordulatnál rendelkezésre áll. A kipufogógázok kezeléséről SCR- és DOC-katalizátor, illetve dízel részecskeszűrő gondoskodik, így a motorból csupán minimális mennyiségű káros anyag kerül a légkörbe.
Annak érdekében, hogy a kezelő jobban ráláthasson a szerelékre és a munkaterületre, az alapfelszereltség része a hidraulikusan emelhető fülke, melyet a körkörös kilátás érdekében hátrafelé néző kamera egészít ki. A DX230WMH-7 és DX250WMH-7 irányítása ráadásul egyszerű az ergonomikus joystickek és kormánykerék segítségével, a kiegészítő hidraulikakörre kötött szerelékek kezelése pedig a karokon elhelyezett gombokkal vagy az extraként rendelhető pedállal történhet.
Szintén nagyot dob a hatékonyságon a Develon által kifejlesztett Smart Power Control (SPC) rendszer, mely a motor fordulatszámát automatikusan változtatja a terhelés és a sebesség függvényében, hogy mindig elegendő nyomaték álljon rendelkezésre, de a fogyasztás is kedvező maradjon.
Üzemmódok minden feladathoz
Természetesen az SPC használható a Develon kotróiról már ismerős négy teljesítménymód mindegyikével, melyekkel a gépek kezelője megtalálhatja az arany középutat az alacsony üzemanyag-fogyasztás és az adott feladathoz szükséges teljesítmény között. A választható négy mód a következő:
- Power+ (P+) üzemmód: a legnagyobb sebességet garantálja a gém és a szerelék kezeléséhez, így teljesíti a legnagyobb kihívást jelentő anyagmozgatási feladatok kritériumait is
- Power (P) üzemmód: kivételes teljesítmény nehezebb emelési munkákhoz, tehergépkocsik gyors megrakásához és tempós meneteléshez
- Standard (S) üzemmód: csökkenti a gép fogyasztását, de kellő erőt biztosít a rutin emelési, anyagmozgatási feladatokhoz
- Economy (E) üzemmód: segít tovább csökkenteni az üzemanyag-fogyasztást alacsony igénybevételt jelentő munkák esetén, valamint lassítja a gépet a precíz mozgásokat igénylő feladatokhoz.
Túl a fenti teljesítménymódokon, az anyagmozgató gépekben külön emelési üzemmód is kapcsolható, mely a nagyobb szivattyúnyomatékhoz alacsony motorfordulatot és rövid ideig automatikusan megemelkedő teljesítményt (power boost) párosít.
Ami a gémszerkezetet illeti, az ügyfelek egyenes és hajlított („hattyúnyak”) szárak közül választhatnak aszerint, hogy melyik illik jobban igényeikhez. Míg a valamivel kisebb DX230WMH-7 modellt általános terhelésre tervezték, a DX250WMH-7 hosszabb gémet és 1,2 tonnával nehezebb ellensúlyt kapott, hogy nagyobb terhek mozgatásakor se veszítsen stabilitásából. Azonban a széles nyomtáv és az első-hátsó talpak mindkét gép stabilitásához nagyban hozzájárulnak.
A fülkében egy könnyen leolvasható és egyszerűen használható, 20 cm képátlójú „Smart Touch” érintőképernyőn keresztül érhető el a gépek minden funkciója és beállítása. Ugyancsak ezen jelenik meg az alapáras tolatókamera és a rendelhető oldalra néző kamerák képe. Sőt, osztott képernyős mód is előhívható, ha a kezelő egyszerre szeretné látni valamelyik kamera képét és a gépre vonatkozó fontos információkat.
Extra felszereltségek
A Develon új anyagmozgatóihoz sokféle gyári extra rendelhető, köztük:
- További munkalámpák
- Leeső tárgyak elleni védelem a fülkére (FOPS)
- További védőelemek a vázra
- Szivattyú az üzemanyag átfejtéséhez
- Forgó-villogó lámpa
- Tömör abroncsok
- Légkompresszor
- „Smart key” intelligens kulcs
A DX230WMH-7 és a DX250WMH-7 a Develon Fleet Management TMS 3.0 Cellular elnevezésű rendszer legújabb változatával érkeznek, mely a gépek különféle érzékelőiből gyűjtött adatokkal támogatja a flottakezelést. Az üzemeltetési adatok mellett a telemetria a munkagépek földrajzi helyzetéről is tájékoztatja az üzemeltetőket, a forgalmazókat és a gyártót.
Forrás és fotók: Develon
Gréderek
Amit ezekről a nagy teljesítményű gépekről tudni kell. Csorba Kázmér kalauzolja az olvasót.
Alternatív meghajtások az építőgépeknél
Ma az egyik legfontosabb iparági trend az alternatív meghajtások fejlesztése. Hibrid, elektromos meghajtás, hidrogénüzem?