Új Caterpillar finiserek és terítőpadok a láthatáron
2023. március 28.
A 2,44 méteres méretosztályhoz tartozó finiser-pad kombinációk tömege 14 és 16 tonna között alakul. A Cat AP400, AP455 Mobil-trac, AP455 Steel Track, AP500, AP555 Mobil-trac és AP555 Steel Track aszfaltfiniserek mellett az SE47 VT és SE50 VT terítőpadok érkeznek, melyekről elmondható, hogy jellemzőik révén kiválóan alkalmasak mind városi, mind lakott területen kívüli környezetbe, ezzel párhuzamosan pedig jól megfelelnek a kisebb és nagyobb építési vállalkozók igényeinek is.
Caterpillar SE47 VT
A kompakt méretekből és kis lábnyomból adódóan az új gépek jobban passzolnak szűk helyeken – például keskeny utcákban vagy kisebb parkolók területén – végzett munkákhoz. Az SE47 VT normál beépítési tartománya 2,4-4,7 méter, maximális szélessége pedig 6 méter. A némileg nagyobb SE50 VT esetében a 2,55-5,0 méteres normál munkaszélességhez 7,64 méteres legnagyobb szélesség társul. A 300 mm-es maximális beépítési vastagság lehetővé teszi zúzottkő-rétegek behúzását is.
Manapság a napi termelési célszámok eléréséhez nélkülözhetetlen a munkaterületek közti hatékony mozgatás, ebből a szempontból pedig fontos, hogy a szállítás többféle pótkocsitípussal is megoldható legyen. Abból adódóan, hogy hosszúságuk nem éri el az 5,6 métert, míg szélességük 2,55 méter, a Caterpillar 14-16 tonnás gépei különleges engedélyek nélkül is szállíthatók. Ezen kívül a 17 fokos első terepszög és a magasra került első tológörgők is egyszerűsítik a trélerre való felállást, amihez így nincs szükség további segédeszközökre.
Az AP455 és AP555 modelleken alkalmazott Cat Mobil-trac járószerkezet legnagyobb előnyei közül kiemelkedik a sebesség, a kiváló tapadás és a tartósság, a négyéves szavatossággal pedig a vevők biztosak lehetnek benne, hogy a gumihevederek élettartama nem marad el az elvárásoktól. A különleges, négy himbakocsit tartalmazó rendszer középső vezetőblokkokkal és önfeszítéssel segít elkerülni a megcsúszást és mérsékelni a kopást, míg az oszcilláló himbakocsik finom átmenetet tesznek lehetővé, amikor a jármű szintkülönbségeken halad át (például mart felületről hajt fel a csatlakozó burkolatra).
Caterpillar AP 400
Az acéllánctalpas („Steel Track”) AP455 és AP555 modellek a Mobil-trac változatok szinte minden előnyével rendelkeznek, azonban haladási sebességük valamelyest kisebb. Itt is megtalálható a tapadást segítő és a kopást csökkentő önfeszítő rendszer.
A kerekes járószerkezetet előnyben részesítő vevők a hajtott kerekekhez választhatnak radiál és speciális hosszanti bordázatú abroncsok közül. Felár ellenében az AP400 rendelhető középső hajtott keréksorral, az AP500 viszont elérhető teljes összkerék-hajtással is, mely különösen laza talajon haladáskor, illetve nagyobb tömegű tehergépkocsik tolásakor tehet jó szolgálatot.
Finiserek esetében a gépen belüli hatékony anyagszállítás az egyik legfontosabb szempont a kellő minőség elérése szempontjából. Ezért az új modellek az alacsonyabb garatmagasság mellett kisebb, 355 mm átmérőjű csigákat használnak, melyek mind keskeny, mind szélesebb burkolatok építésekor hatékonyan mozgatják a beépítendő anyagokat. Ugyancsak hasznos funkció, hogy az anyagmennyiség-szenzorok egyenként is állíthatók: ehhez elegendő manuális állásba kapcsolni, majd a megfelelő forgókapcsoló használatával változtatható a beállítás.
Caterpillar AP455
A már jól megszokott funkciók nagyban hozzájárulnak a gépkezelők hatékony munkájához; az irányítás módja és a funkciók nagyon hasonlóak a Caterpillar összes finisere és padja esetében, mely megkönnyíti a dolgozók áthelyezését egyik brigádból a másikba, illetve szükség esetén az új brigádtagok betanulását is. Az új gépek menürendszere egyszerű, a főmenüből aktiválható például a padfűtés vagy a gőzelszívás. Mint miden Caterpillar finiseren, a behordórendszer indítása és a bunker oldalainak behajtása is elvégezhető egyetlen mozdulattal.
A Caterpillar finiserein megtalálható egy speciális eco-üzemmód, mely automatikus fordulatszám-szabályozással járul hozzá a kedvezőbb üzemanyagfogyasztáshoz. A legtöbb helyzetben a motor teljesítménye még alacsonyabb fordulatszámon is bőségesen elegendő a munkák hatékony elvégzéséhez, szükség esetén – azaz bizonyos terhelési értékek elérésekor – viszont a fordulatszám automatikusan megemelkedik.
Az AP400 és AP455 modellekbe Cat C3.6 motor kerül, míg az AP500 és AP555 változatokba már a nagyobb Cat C4.4 motort építi a gyártó. Természetesen a motorok rendelkezésre állnak olyan konfigurációkban, mely lehetővé teszi az amerikai Tier 4 Final, az európai Stage V, illetve a Tier 3 és EU Stage IIIA szabványokkal egyenértékű ENSZ-EGB R96 Stage IIIA emissziós normáknak való megfelelést. Különlegessége az új finisereknek a bunkerre nyíló korlátlanabb rálátás: ennek érdekében a cég más gépein alkalmazott kipufogót az újfajta motorburkolatba integrálták, így nem rontja a kilátást sem előre, sem a gép oldalai irányába.
Caterpillar sajtóközlemény alapján, 2023.03.13. Fotók: Caterpillar
Gréderek
Amit ezekről a nagy teljesítményű gépekről tudni kell. Csorba Kázmér kalauzolja az olvasót.
Alternatív meghajtások az építőgépeknél
Ma az egyik legfontosabb iparági trend az alternatív meghajtások fejlesztése. Hibrid, elektromos meghajtás, hidrogénüzem?