Új csúcstartó a Manitowoc kínai gyártású Potain toronydarui közt
2023. február 22.
A Manitowoc idén januárban adott hírt a Potain MCT 1005 M50 érkezéséről, mely a kínai Zsangcsiagang városban gyártott oszlopcsúcs nélküli toronydaruk legnagyobbika. Jókora, 50 tonnás maximális emelési kapacitásával az újdonságot elsősorban a feltörekvő piacokra és Délkelet-Ázsiába szánják, a megvásárolható háromféle ellengém pedig a zavartalan használatot hivatott megkönnyíteni a hely szűkében álló munkaterületeken.
Az MCT 1005 M50 gémje 11 darab, egyenként 5 vagy 10 méter hosszú szekcióból állítható össze, és a toronydaru még a legnagyobb, 80 méteres gém végén is 8 tonnát emelhet. Az említett szekciókból mindössze hármat kell felhasználni a legrövidebb, 20 méteres gémkonfiguráció felszereléséhez, melynek végén a legnagyobb, 50 tonnás kapacitás érhető el. Azonban a maximális emelési teljesítmény a 80 méteres gémkiépítés 3,5-16,8 méteres tartományában, illetve a 30 méteres gémváltozat 3,5-25,2 méteres tartományában is elérhető. Vélhetően népszerű lesz a vásárlók körében a köztes, 45 méteres gém is, melynek végén még mindig figyelemreméltó, 24,8 tonnás teher emelhető.
A felsorolt kiépítések és terhelhetőségek háromféle ellengém segítségével valósíthatók meg: 45 méteres főgém-konfigurációig 15 méteres, 55 méteres főgém-hosszúságig 17,5 méteres, míg 60-80 méteres főgémhez 20 méteres ellengém párosítható. Az ebből adódó rugalmasság nagyban hozzájárul ahhoz, hogy az MCT 1005 M50 más daruk vagy építmények közelében dolgozhasson. Nem mellesleg a dobon több mint 1070 méternyi kötél áll rendelkezésre, míg a felemelt terhek hatékony vízszintes irányú mozgatásáról a Potain 25 DVFC 25 típusú futómacska mozgatómotorjának finom, egyenletes működése gondoskodik. Ami a fordulási sebességet illeti, az RVF 174 Optima+ vezérlőrendszer segítségével 0 és 0,7 fordulat/perc közti érték állítható be.
2,45 x 2,45 méteres szekcióival a K850 típusjelzésű torony maximálisan 69,7 méteres horogmagasságot tesz lehetővé. Csúcsánál találhatjuk a V140S Vision elnevezésű fülkét, ahonnan akadálytalan rálátás nyílik a munkaterületre – ezt többek közt sötétített üveg, ablaktörlő és napellenző is segít. A kényelem érdekében alapáron jár a fűtés, felár ellenében pedig légkondicionáló is rendelhető. A teljes elforduló szerkezet helyszínre szállításához mindössze 11 tehergépkocsira van szükség, ami meglepően kedvező egy hasonló méretű daruhoz képest.
„Mivel az oszlopcsúcs nélküli toronydaruk népszerűsége folyamatosan növekszik, igyekszünk gyorsan reagálni vásárlóink elvárásaira, akik mind nagyobb kapacitású modelleket igényelnek az ázsiai és csendes-óceáni térségben. A hasonló daruk egyebek mellett ideálisak a nagy infrastruktúraépítési feladatokhoz vagy többlépcsős fejlesztési projektekhez is, a Potain MCT 1005 M50 képében pedig olyan modellt alkottunk, mely emelési kapacitásával és a gémhosszok széles skálájával szinte bármilyen alkalmazási területen megállja a helyét” – mondta el Leong Kvong-Dzsun, a Manitowoc régiós toronydaru-termékmenedzsere.
Érdekesség, hogy az MCT 1005 M50 piaci bevezetésére alig több mint fél évvel azt követően került sor, hogy megérkezett a Potain MCT 805, mely múlt év áprilisa óta a legnagyobb modell volt a zsangcsiagangi üzemben gyártott oszlopcsúcs nélküli toronydaruk között.
Forrás és fotó: Manitowoc Company Inc.
Gréderek
Amit ezekről a nagy teljesítményű gépekről tudni kell. Csorba Kázmér kalauzolja az olvasót.
Alternatív meghajtások az építőgépeknél
Ma az egyik legfontosabb iparági trend az alternatív meghajtások fejlesztése. Hibrid, elektromos meghajtás, hidrogénüzem?