Doosan gépek Vegas-ban
2022. február 08.
Idén január 18. és 20. között Las Vegas-ban rendezték meg a World of Concrete szakkiállítást, mely az első nagy nemzetközi rendezvény volt, ahol az érdeklődők egyszerre tekinthették meg a Doosan DX140LCR-7 lánctalpas kotróját és DL250-7 homlokrakodóját.
DX140LCR-7 lánctalpas kotró
A 15,6 tonnás (vagyis közepes méretű), Stage V besorolású gép a Doosan új generációs DX-7 típuscsaládjához csatlakozik, kis farsöprésű modellként pedig kiváltképp hely szűkében bizonyul sokoldalúnak, mialatt az üzemeltetőnek nem kell kompromisszumokat kötnie teljesítmény terén sem. Apró figyelmességként a DX140LCR-7 új ellensúlyt is kapott, mely megkönnyíti a hozzáférést karbantartási műveletek közben.
A kotróban a Doosan D34 jelű négyhengerese dolgozik, mely 2000-es percenkénti fordulaton legfeljebb 86 kW (115 Le) leadására képes. Az önmagában is takarékos dízelmotor az új központi hidraulikaszeleppel és a Smart Power Control technológia legújabb generációjával (SPC3) karöltve biztosítja a korábbi modelleknél jóval kedvezőbb fogyasztást.
DX140LCR-7
A DX140LCR-7 ultramodern fülkéje nemcsak tágasság és ergonómia szempontjából kiemelkedő, de a gépkezelők kényelmét és az egyszerű üzemeltetést is egészen új szintre emeli. Túl a vadonatúj, minőségi ülésen, a továbbfejlesztett fülke alapfelszereltsége gazdagabb, mint bármely versenytársé a piacon, ami alkalmazástól függetlenül garantálja a tökéletes irányíthatóságot és precizitást.
Mindemellett a Doosan legújabb lánctalpasa is megkapta az intelligens hidraulikarendszert, amely szerelékekkel végzett munka esetén nagyjából 30 százalékos hatékonyságnövekedést garantál az előző generációs modellhez képest. A műszerfalon helyet kapott egy kapcsoló az új tiltrotátor módhoz, mely biztosítja a hidraulikarendszer optimális szállítási teljesítményét, emellett pedig az ellennyomás kiküszöbölésével segít a lehető legpontosabbá tenni a tiltrotátorokkal végzett munkát.
Szintén az alapáras funkciók sorát gyarapítja a Fine Swing, amely minimálisra csökkenti a felemelt teher rázkódását a fordító mozgások kezdetén és végén, vagyis finom mozgásokkal növeli a kezelő kényelmét és a közelben tartózkodók biztonságát, míg a kotró által „elejtett” tárgyak által okozott károkat is megelőzi. Ugyancsak alapfelszerelés az új emelőfül, mely a kanálszár végén, a kanálfelfogatás öntvényén kapott helyet.
DL250-7 homlokrakodó
2,5 köbméteres sztenderd kanálkapacitásával a DL250-7 gumikerekes homlokrakodó a gyártó díjnyertes „DL-7” szériájának legújabb üdvöskéje. Hasonlóan a többi DL-7 modellhez, a DL250-7 erényei közé tartozik az emelt teljesítményt csekélyebb fogyasztással kombináló, Stage V besorolású motor, a modern formaterv, az alacsony üzemeltetési költségek, valamint a gépkezelőket fogadó munkakörnyezet. A nagy erőt a Doosan DL06V hathengerese garantálja 128 kW (172 Le) csúcsteljesítménnyel.
A rakodó LIS (Load Isolation System) gémcsillapítása nem csupán a kezelő kedvében jár a jobb menetkényelemmel, de a termelékenységet is növeli, mivel mozgás közben stabilabbá teszi a rakodógépet. Lényege, hogy a gémszerkezet csillapításáról egy, a hidraulikarendszerhez csatlakoztatott hidro akkumulátor gondoskodik, mely lengéscsillapítóként működik. A rendszer előnyei rövidebb ciklusidőkben, nagyobb teljesítményben és takarékosabb működésben érhetők tetten rakodási-anyagmozgatási feladatok során. Számos ponton esett át fejlesztésen a hajtáslánc is, ami főképp abban mutatkozik meg, hogy a homlokrakodó maximális menetsebessége mintegy 11 százalékkal, 40 km/h-ra emelkedett.
A DL250-7 új fülkéje jócskán megnöveli a kezelő látóterét, mivel minimálisra csökkentek a gép körüli holtterek, míg a korábbi DL-5 modellel összevetve 14 százalékkal lettek nagyobbak az üvegfelületek.
Túl a kényelmesebbé varázsolt kezelői környezeten, a fülkében továbbfejlesztett elektronikus kezelőszerveket és kormányrendszert találhatunk. A Doosan Smart Key rendszerére hagyatkozva a távirányítót magánál tartó kezelő kulcs nélkül indíthatja a gépet, mely lopásgátló funkcióval bír – itt azonban korántsem ér véget a Smart Key előnyeinek sora, hisz több más funkció mellett alkalmas az ajtók távvezérelt nyitására és zárására, a keresés gombot megnyomva pedig a távirányítóhoz tartozó gép fény- és hangjelzést ad.
Ugyancsak az alapkonfiguráció része a kartámaszba épített EMCV (Electric Main Control Valve) joystick, mellyel a kezelő finomabban, pontosabban irányíthatja a gémszerkezetet és a rakodóra szerelt eszközöket. Az EMCV rendszer számos hasznos funkciót tartogat, melyek közt a kényelmet szolgáló gémcsillapítás is megtalálható.
DoosanCONNECT telemetriarendszer
Mind a DX140LCR-7, mind a DL250-7 gyári kiépítésben, alapáron tartalmazza a DoosanCONNECT vezeték nélküli flottakezelő rendszer legfrissebb változatát. Ez a sztenderd konfiguráció része a Doosan minden új kotróján (14 tonna felett), illetve minden új Doosan homlokrakodón és csuklósdömperen.
Szöveg,fotó és videó: Doosan Infracore Europe S.R.O.
Gréderek
Amit ezekről a nagy teljesítményű gépekről tudni kell. Csorba Kázmér kalauzolja az olvasót.
Alternatív meghajtások az építőgépeknél
Ma az egyik legfontosabb iparági trend az alternatív meghajtások fejlesztése. Hibrid, elektromos meghajtás, hidrogénüzem?