Új lánctalpas Grove daru
2021. augusztus 05.
A Grove GHC110 piacra dobásával a Manitowoc fontos eszközzel egészítette ki egyre bővülő kínálatát a teleszkópgémes lánctalpas daruk között. 100 tonnás kapacitásával az új modell a szintén nemrég bemutatott GHC140 mellé érkezik, újabb alternatívát kínálva a piacon. A gép egyelőre csak az amerikai kontinensen érhető el, de a gyártó már megkezdte a promóciót az európai szaklapokban is.
A darut úgy tervezték, hogy sokféle feladatra legyen alkalmas, köztük alternatív energiaipari alkalmazásokhoz, út-, híd- és közműépítéshez vagy épp uszályos munkákhoz. Sokoldalúságát tovább növeli a rendelhető személyemelő kosár, mely rádiós távvezérlést kapott.
Ötrészes főgémje 12,2 métertől egészen 46,8 méterre tolható ki, így a maximális gémcsúcs-magasság 50 méter, amely az alapáras változtatható szögű és behajtható gémtoldat felszerelésével egészen 65 méterig növelhető. A főgém szekciói egy munkahenger és két vízszintesen beépített csapszeg segítségével gyorsan és hatékonyan a kívánt helyzetbe hozhatók.
Az új GHC110 modellhez 0,6, 1,5 és 4 fokos lejtésű talajra megadott emelési diagramok állnak rendelkezésre, és a daru minden megengedett terhelési helyzetben képes rá, hogy felemelt teherrel helyet változtasson. Ezzel a kategória legjobb emelési teljesítménye mellett nagyfokú rugalmasságot garantál a munkaterületen. Bár a gyártó a Grove daru számára teher nélkül legfeljebb 36 százalékos rézsűkön engedélyezte a közlekedést, kapaszkodóképességét jól jellemzi, hogy a gyártó szerint elméletben akár 57 százalékos lejtőkkel is elboldogulna.
A GHC110 meghajtásáról Tier 4 Final besorolású, 249 lóerős (186 kW) Cummins QSB6.7 dízelmotor gondoskodik. Egyetlen terhelésérzékelő, változó térfogatáramú szivattyú – melynek üzemi nyomása 330 bar – osztja el a teljesítményt a különböző funkciók között, miközben egy háromrészes fogaskerékszivattyú szolgálja ki a víz- és olajhűtő-kört, illetve a hidraulikus vezérlőkört.
Az új emelőgép innovatív járószerkezetének előnyei közé tartozik, hogy nagyban lecsökkenti a szükséges területelőkészítő munkák mennyiségét. A széles lánctalpak (alapkiépítésben 91 cm-es, háromkörmös láncpapucsokkal szállítja a cég a darut) révén igen nagy felületen érintkezik a gép a talajjal, így a talajnyomás terheletlen állapotban mindössze 1,09 kg/cm2. Sőt, a fentieknek jótékony hatása van a stabilitásra is, míg a hidraulikusan kitolható lánctalp-szerkezetek három különböző nyomtávot tesznek lehetővé szimmetrikus vagy aszimmetrikus konfigurációban.
A gyártó fontosnak tartja az új járószerkezet előnyeinek hangsúlyozását. „Ha az egyik lánctalpat kitoljuk mialatt a másikat a gép alá behúzott állapotban hagyjuk, még szűk helyeken is szavatolható a lehető legnagyobb stabilitás és az optimális emelési teljesítmény. A forradalmian új járószerkezettel szükségtelenné válik a lánctalpak rögzítése vagy a kitalpalás, vagyis gyorsan mozgathatók a terhek, a gép pedig gond nélkül juthat el az egyik emelési helyszínről a másikra” – magyarázza JJ Grace, a Manitowoc GHC darukért felelős termékmenedzsere, majd hozzátette:
„Hasonlóan egyszerű az önszerelés folyamata is. A GHC110 kiépítéstől függően négy vagy öt részletben szállítható a kívánt helyre, ahol a szerelési művelet nagyrésze a vezeték nélküli távvezérlő egységről irányítható. A vázba épített emelők a lánctalpak felszerelését könnyítik meg, és az ellensúlyok rögzítése is egy hidraulikus rendszer segítségével történik.”
Azáltal, hogy a motortér extra hangszigetelést kapott, a gyártónak sikerült lejjebb faragnia a motor zajszintjét. Az így csendesebbé váló fülkében megjeleníthető annak a kamerának képe, melynek segítségével a kezelő könnyedén rajta tarthatja a szemét a horgon és a köteleken. A 9000 kg kötélerőt biztosító csörlők a gép hátsó részén, egymás mellett helyezkednek el, ami csökkenti a farsöprést.
További három külső kamera is rendelkezésre áll, melyekkel a darukezelő figyelemmel kísérheti azokat a területeket is, melyekre egyébként korlátozottan látna rá. Ezen felül a fülke 20 fokban dönthető is, ami hosszú gémmel végzett munkáknál nem csupán rálátás, de kényelem szempontjából is rendkívül hasznos.
Forrás: Manitowoc
Gréderek
Amit ezekről a nagy teljesítményű gépekről tudni kell. Csorba Kázmér kalauzolja az olvasót.
Alternatív meghajtások az építőgépeknél
Ma az egyik legfontosabb iparági trend az alternatív meghajtások fejlesztése. Hibrid, elektromos meghajtás, hidrogénüzem?