Új Manitou teleszkópos rakodó
2021. június 29.
A Manitou cégcsoport a MLT 961-160 V+ L típussal bővítette NewAg XL telehandler-családját, melyet a széria legerősebb tagjaként kifejezetten nagy igénybevételt jelentő feladatokhoz fejlesztettek. A szintezőrendszerrel is felszerelt rakodógép akár 6 tonnát is képes 9 méteres magasságba emelni. Bár a gyártó elsődlegesen nagyobb gazdaságokba, mezőgazdasági szövetkezetekbe és mezőgazdasági-ipari létesítményekbe szánja, hulladékkezelő telepeken is jól használható az új gép, mely kétféle változatban készül: az európai és amerikai piacokra Stage V / Final Tier 4 motorral érkezik (MLT), míg az egyéb piacok a Stage IIIA motorral szerelt verziót (MLT-X) kapják.
156 lóerős teljesítmény mellett már 1350-es percenkénti fordulaton rendelkezésre áll a 805 Nm nyomaték, nem beszélve a 200 l/perc hidraulikus teljesítményről, vagyis az új gép már alacsony fordulatszámon is komoly teljesítményt garantál. Ehhez jön hozzá az új 4500 L kanál, melyet a gyártó kimondottan a MLT 961-160 V+ L modellhez tervezett. A 2,7 méter széles kanalat – ez az érték egyébként nagyobb, mint a gép szélessége – úgy alakították ki, hogy meggátolja a rakodott anyagra való ráhajtást feszített tempójú munka közben. Az óránként legfeljebb 40 kilométeres sebességet lehetővé tevő CVT M-Vario Plus váltó két üzemmódot kínál a felhasználó számára: a „Comfort” mód lényege a finomabb, precízebb működés, míg a „Dynamic” üzemmódban a jobb gyorsuláson van a hangsúly a nagyobb termelékenység érdekében. Jelentősen, több mint 30 százalékkal növekedett a vonóerő is (a korábbi MLT 961 változattal összehasonlítva), ami szintén előnyös a hatékonyság szempontjából.
Annak érdekében, hogy elkerülhető legyen a zajterhelés és az ebből fakadó kifáradás az említett intenzív munkák közben, a MLT 961-160 V+ L telehandlert a piacon fellelhető egyik legcsendesebb fülkével szerelik: a csúcskategóriás traktorokéhoz hasonló kabinon belül a zajszint mindössze 69 dbA. Érdemes megemlíteni, hogy maga a fülke is magasabbra került, hogy jobban áttekinthető legyen a gép környezete. A Platinum felszereltségi szinten alapáron jár, míg alacsonyabb felszereltségekhez külön rendelhető az új, adaptív légrugós ülés, melyet nemcsak ülésfűtéssel és elektromosan állítható deréktámasszal láttak el, de a gépkezelő hátának védelméért a vibrációt is több mint 50 százalékkal csökkenti. Szintén a munkagép használatát hivatott pihentetőbbé tenni a JSM Autopower funkció, mely lehetővé teszi a kezelő számára, hogy közvetlenül a joystickról, vagyis a gázpedál vagy a kézigáz használata nélkül szabályozza a motorfordulatot.
Az új NewAg XL teleszkópos rakodón alkalmazott számos innovációnak köszönhetően az MLT 961-160 V+ L büszkélkedhet a piac egyik legkedvezőbb teljes birtoklási költségével: a gyártó állítása szerint az elődmodellhez képest például évi 500 euró megtakarítás érhető el. Ennek keretében a Stage IV motoros MLT 961 típussal összevetve jelentős, mintegy 10 százalékos a fogyasztáscsökkenés. Emellett egyszerűbbé vált a karbantartás, melyről többek közt a hűtő előtti, egy mozdulattal felnyitható tisztítójárat gondoskodik. Ami a karbantartás költségeinek leszorítását illeti, levegő előszűrő került a gépháztetőre, míg a hidraulikaolaj csereperiódusa már 2000 óra.
Csakúgy mint az MLT 841/1041 modellek, az új MLT 961 NewAg XL is négy felszereltségi szinttel vásárolható meg, melyek a Classic, Premium, Elite és Platinum elnevezést kapták, a piacon pedig mára elérhető a Stage V és a Stage IIIA változat is. Általánosságban elmondható, hogy az alacsony üzemeltetési költségek mellett a NewAg XL gépcsalád minden tagját nagy teljesítmény és megfelelő kényelem jellemzi, az új modell bevezetését követően pedig a Manitou szinte minden igényt képes lefedni a NewAg XL szériával.
A Manitou Group közleménye alapján Maép
Gréderek
Amit ezekről a nagy teljesítményű gépekről tudni kell. Csorba Kázmér kalauzolja az olvasót.
Alternatív meghajtások az építőgépeknél
Ma az egyik legfontosabb iparági trend az alternatív meghajtások fejlesztése. Hibrid, elektromos meghajtás, hidrogénüzem?