Új minikotrók a Develontól
2024. február 08.
A két kotróban szolgáló Kubota D902 dízelmotor 20 százalékkal erősebb, mint elődje, ami egész pontosan 12,1 kW (16,2 Le) maximális teljesítményt takar 2400-as percenkénti fordulaton. Emellett a negyedével megnövelt hengerűrtartalmú motor csúcsnyomatéka is 54,6 Nm-re nőtt, ami csaknem 30 százalékos emelkedésnek felel meg. Hatékonysága mellett a Kubota D902 tartósságával és könnyű karbantarthatóságával is kitűnik.
A Develon új generációs minikotróinak közös stílusjegyeit viseli a DX17Z-7 és DX19-7 modellek felsőváza, melyet a korábbiaknál tartósabbra és masszívabbra tervezett a gyártó. Ezzel együtt a kompakt méretek ideálissá teszik a két új gépet szűk helyeken végzett munkákhoz – legyen szó építőipari, tereprendezési vagy közműves projektekről. Alapkiépítésben mindkét most bemutatott kotrót 1,75 méteres gémmel és 1,03 méteres kanálszárral kínálja a Develon, de igény szerint hosszított, 1,23 méteres kanálszár is rendelhető hozzájuk. A DX17Z-7 alapáron 180 kg tömegű ellensúlyához a hosszabb kanálszár megvásárlásakor hozzájön még 85 kg. E minikotró fordulósugarát az elődmodellhez képest 6,5 százalékkal, 645 mm-re csökkentették, ám a 85 kg-os plusz ellensúly használatával ez 720 mm-re növekszik. Ezzel szemben a DX19-7 a beépített 65 kg-os ellensúllyal dolgozik attól függetlenül, hogy melyik kanálszár-változat van felszerelve.
DX17Z-7
Közös jellemzője a két modellnek, hogy a gémszerkezet munkahengereit védőelemek óvják az ütődésektől, sérülésektől, míg a hidraulikatömlőket hasonló megfontolásból a gém vázán belül vezették el. Így csökken a tömlők sérülésének és tönkremenetelének kockázata, a ritkább javítás pedig végső soron kevesebb állásidőben és nagyobb hatékonyságban nyilvánul meg.
Rugalmas hidraulikarendszer
Alapáras az egy- és kétutas rendszer, a vezérlőszelep pedig könnyen hozzáférhető, míg az átfolyási teljesítmény a kényelem és hatékonyság kedvéért a jobb oldali joystick forgókapcsolójával állítható. Mivel mindkét modell gyorscserélő-előkészítéssel érkezik, az ilyen eszközök használatához a kezelőnek egyetlen gombot kell csak megnyomnia a bal oldali konzolon – ekkor a digitális kijelzőn egy figyelmeztető jelzés is megjelenik, majd a jobb oldali joysticken elhelyezett gomb megnyomásával meg is kezdhető a gyorscserélő használata.
Mind a DX17Z-7, mind a DX19-7 kitolható járószerkezettel készül, vagyis a 230 mm széles gumihevederek közti nyomtáv 1290 mm-ről 994 mm-re csökkenthető, és mindkét gép állítható tolólappal van felszerelve. Mindez lehetővé teszi a kezelők számára, hogy egészen szűk helyeken is ellavírozzanak a kotrókkal. További előnye az állítható járószerkezetnek, hogy segítségével jól beállítható a súlyelosztás, kotrási és emelési munkákhoz viszont a lehető legnagyobbra növelhető a stabilitás. Természetesen a csökkentett szélesség szállításkor is jól jöhet.
DX19-7
Míg a DX17Z-7 kizárólag féltetővel készül, a DX19-7 rendelhető zárt fülkével, viszont a joystickek és a kezelőszervek kiosztása megegyezik:
Bal oldali konzol
- Bal oldali joystick forgatáshoz és a gém kezeléséhez
- Gyorscserélő kapcsoló
- Motor fordulatszám vezérlés
- Munkalámpa kapcsolója
Jobb oldali konzol
- Jobb oldali joystick a kürt gombjával, a hidraulika forgókapcsolójával és a gyorscserélő gombjával
- Tolólap kezelőszerve
- Járószerkezet kitolás/behúzás kapcsoló
- Menetelés hangjelzés kapcsolója
- Villogó kapcsolója
- 12 voltos aljzat
A menetsebesség-választó a gázkarra került, visszajelzője pedig a 13 cm képátlójú digitális kijelzőn kapott helyet, így az ülésben helyet foglaló mindig tisztában lesz a kapcsoló állásával. Nagy újdonság, hogy az említett digitális kijelző váltotta le a korábbi modellek régivágású műszerfalát, ebből kifolyólag mindig a legfontosabb információk jeleníthetők meg. Ide tartoznak a biztonsági funkciók is, például a géppel kapcsolatos figyelmeztető jelzések, melyek megjelenésekor hangjelzés is felhívja a kezelő figyelmét. Ezen felül a kijelzőn követhetők nyomon a karbantartási periódusok is, ami elősegíti a beavatkozások ütemezését, ezzel az állásidő minimalizálását és a javításokkal összefüggő költségek leszorítását.
A mindkét modellen széria mechanikus felfüggesztésű ülés tág határok közt állítható, hogy a testalkattól és magasságtól függetlenül mindenki megtalálhassa a számára legkényelmesebb üléspozíciót.
Legfontosabb adatok – DEVELON DX17Z-7 minikotró
• Kanál kapacitása: 0,04 m3
• Üzemkész tömeg: 1850 kg
• Kotrási mélység: 2240 mm
• Vízszintes kinyúlás: 3910 mm
• Maximális kanálfog-magasság: 3730 mm
• Ásóerő - kanál (ISO): 14,1 kN
• Ásóerő - kanálszár (ISO): 8,8 kN
• Gémfordítás (bal/jobb): 55°/59°
• Fordulósugár: 645 mm
• Gumiheveder szélessége: 230 mm
• Menetsebesség: alacsony tartomány – 2,21 km/h
magas tartomány – 4,09 km/h
• Hidraulikus teljesítmény: 34,6 l/perc
• Motor: Kubota D902 Stage V
• Motorteljesítmény: 12,1 kW 2400-as percenkénti fordulaton
Legfontosabb adatok – Develon DX19-7 minikotró (fülkés változat)
• Kanál kapacitása: 0,04 m3
• Üzemkész tömeg: 2020 kg
• Kotrási mélység: 2540 mm
• Vízszintes kinyúlás: 4130 mm
• Maximális kanálfog-magasság: 3585 mm
• Ásóerő - kanál (ISO): 14,1 kN
• Ásóerő - kanálszár (ISO): 8,8 kN
• Gémfordítás (bal/jobb): 55°/59°
• Fordulósugár: 1760 mm
• Gumiheveder szélessége: 230 mm
• Menetsebesség: alacsony tartomány – 2,06 km/h
magas tartomány – 3,73 km/h
• Hidraulikus teljesítmény: 34,6 l/perc
• Motor: Kubota D902 Stage V
• Motorteljesítmény: 12,1 kW 2400-as percenkénti fordulaton
Forrás: Develon. A gyártó a leíráshoz két képet mellékelt.
Gréderek
Amit ezekről a nagy teljesítményű gépekről tudni kell. Csorba Kázmér kalauzolja az olvasót.
Alternatív meghajtások az építőgépeknél
Ma az egyik legfontosabb iparági trend az alternatív meghajtások fejlesztése. Hibrid, elektromos meghajtás, hidrogénüzem?