Új minirakodók a Caterpillartól
2024. szeptember 18.
A Caterpillar nemrég összesen nyolc új generációs csúszókormányzású és gumihevederes minirakodót mutatott be. Közülük a csúszókormányzású modellek (Cat 250, 260, 270 és 270 XE) egyben az átdolgozott széria első képviselői, míg a Cat 275, 275 XE, 285 és 285 XE a 2023 végén bevezetett Cat 255 és 265 típusok mellé érkezve bővítik a gumihevederes rakodócsaládot. Ráadásul a Cat 285 és 285 XE változatok a Caterpillar által valaha gyártott legnagyobb gumihevederes kompakt rakodógépekként egy teljesen új méretosztályban szállnak versenybe.
Bár azokra a génekre épülnek, melyek a Cat D3 szériáját piacvezetővé tették, az új modelleket az alapoktól tervezték újra, egyszersmind továbbfejlesztve azon jellemzőket, amiknek az előző sorozat a népszerűségét köszönhette. Így a kiemelkedő teljesítőképesség az új gépek esetében is magától értetődik, a fejlesztések pedig tovább fokozták a Caterpillar rakodógépeinek egyébként is kiváló motorteljesítményét, nyomatékát, felszakítóerejét, stabilitását, kényelmét és technológiai színvonalát.
Új etalon teljesítmény terén
Valamennyi új generációs csúszókormányzású és gumihevederes rakodó motorterét áttervezték, ezzel a motorblokk és a hűtőrendszer elemei alacsonyabbra kerültek a vázban. Az ebből adódó extra stabilitásnak köszönhetően a gépkezelők még nagy terhekkel is magabiztosabban dolgozhatnak, legyen szó bármely munkafázisról. A négy új gumihevederes gépbe, valamint a csúszókormányzású Cat 270 és 270 XE modellekbe a Cat C3.6TA motor kerül, míg a kisebb méretű csúszókormányzású Cat 250 és 260 típusokba a Cat C2.8T kódú motort szerelik. Amellett, hogy teljesítik az amerikai EPA Tier 4 Final és az EU Stage V emissziós normák előírásait, az új motorok a D3 széria erőforrásaival összevetve szélesebb fordulattartományban adják le maximális teljesítményüket, és a hatékonyabb munka érdekében csúcsnyomatékuk is magasabb lett – a Cat 250 és 260 esetében 13, a Cat 270 esetében 35, míg a Cat 275 és 285 esetében 50 százalékkal.
Caterpillar 250
A függőleges emelésre képes új generációs gépek a sokoldalúság és teljesítőképesség fokozása érdekében nagy előrelépést jelentenek emelési magasság, felszakítóerő és emelési kapacitás terén is.
- A Cat 250 emelési magassága 3150 mm, ami 76 mm-rel nagyobb, mint a 242D3 esetében, ezzel párhuzamosan ráadásul 36 illetve 26 százalékkal nőtt a kanálon és gémen mért felszakítóerő, míg a névleges emelési kapacitás 21 százalékkal lett nagyobb.
- 3353 mm-es emelési magasságával a Cat 260 modell 193 mm-rel múlja felül a 262D3 változatot, mialatt 27 illetve 24 százalékkal nőtt a kanálon és gémen mért felszakítóerő, a névleges emelési kapacitás pedig 17 százalékkal emelkedett.
- A korábbi 272D3 modellhez képest 162 mm-rel lett nagyobb a Cat 270 és 270 XE emelési magassága (3391 mm), kanál és gém felszakítóerő tekintetében pedig 11 illetve 5 százalékos az új gép előnye.
- A gumihevederes Cat 275 és 275 XE maximális emelési magassága 3415 mm, ezzel 203 mm-rel szárnyalják túl a 299D3 típust, a kanálon mért felszakítóerő 37 százalékkal nőtt, a névleges emelési kapacitás pedig 19 százalékkal nagyobb.
- A Cat 285 és 285 XE esetében nincs mód ilyen összehasonlításra, hisz ezekkel a gépekkel új méretosztályban vetette meg a lábát a gyártó. A duó emelési magassága 3708 mm, kanálon mért felszakítóereje pedig 6314 kg. Ami a névleges emelési kapacitást illeti, az ellensúllyal mért adat a Cat 285 esetében 2141 kg, míg a 285 XE esetében 2185 kg.
A sztenderd hidraulikanyomás 5 százalékkal, 24130 kPa-ra nőtt, ráadásul az új generációs rakodógépek zárt központú kiegészítő hidraulikarendszerrel gördülnek ki a gyárból, vagyis alapkiépítésben képesek kezelni minden Cat Smart szereléket. Az alapáras hidraulikarendszerrel megvásárolt Cat 250, 260, 270 és 275 típusváltozatok „High Flow előkészítéssel” érkeznek – ez azt jelenti, hogy a nagyobb teljesítményű High Flow üzemmód akár a gépen, de akár távolról is aktiválható. Ezt követően a rendszer szállítási teljesítménye a Cat 250, 260, és 270 modelleken percenként 113 literre, a Cat 275 modellen pedig percenként 129 literre nő.
Caterpillar 285
Szintén említést érdemel a 250, 260, 270, 275 és 285 verziókhoz gyárilag rendelkezésre álló „High Flow XPS” opció, ami nemcsak 113 l/perc (Cat 250) vagy 129 l/perc (Cat 260, 270, 275, 285) értékre növeli a szállítási teljesítményt, de a kiegészítő hidraulikakör üzemi nyomását is 28000 kPa-ra emeli. Ha a vevő a High Flow XPS opcióval rendeli a Cat 250 minirakodót, olyan teljesítményű kiegészítő hidraulikarendszert kap, mely korábban soha nem volt elérhető a közepes csúszókormányzású rakodógépek mezőnyében. Persze a „High Flow” extra nem csupán a kisebb modellek sajátja, ugyanis megrendelésével a Cat 270 XE, 275 XE és 285 XE modellek hidraulikus teljesítménye is feljebb tornázható: esetükben a kiegészítő hidraulikakör nyomása 31000 kPa-ra, a szállítási teljesítmény pedig 150 l/perc értékre növelhető.
A négy új generációs gumihevederes gépet a gyártó E-bar elnevezésű futóművével szerelik, ami kiváltképp nagy terhek mozgatása és földmunkák közben növeli a stabilitást. Az E-bar futóműhöz a Caterpillarnál nagy hagyományokkal rendelkező lánctalpas dózerekből merítették az ihletet, így született meg a hibrid futóműkialakítás. Ennek lényege, hogy nagy terhek emelésekor vagy épp nehéz szerelékekkel (pl. mulcsozó, gréder tolólap, dózer tolólap) végzett munka közben a merev járóművek előnyeivel rendelkezik, egyenetlen talajon és akadályok leküzdésekor viszont az oszcilláló járóművek előnyei is rendelkezésre állnak.
Caterpillar 275 XE
Magasabb szintű gépkezelői kényelem
Közös jellemzője a nyolc új generációs minirakodónak a 22 százalékkal nagyobb belterű fülke, melynek belsejében 26 százalékkal tágasabb a lábtér. A kabin szélessége belül 70 mm-rel, magassága pedig 46 mm-rel nőtt. A kényelmen nagyot dob az is, hogy a joystickek 28 mm-rel kerültek távolabb egymástól, a kezelő combjainak magasságában pedig 40 mm-rel nőtt a tér.
Alapáron az új generációs rakodógépekbe egy 127 mm képátlójú LCD monitor kerül, a magasabb felszereltségi csomagokhoz viszont már egy 203 mm képátlójú érintőképernyő jár. Csakúgy mint a D3 széria extrásabb változataiban, a sztenderd monitor Bluetooth-csatlakozást kínál, de ezen jeleníthető meg a tolatókamera képe, az óraszámláló, vagy épp a karbantartási emlékeztetők is a 32 választható nyelv valamelyikén. Ezzel szemben a feláras képernyő az oldalsó kamerák képét is meg tudja jeleníteni, és magasabb szintű rádióvezérlést tesz lehetővé – ráadásul a joystickeken elhelyezett kezelőszervvel is vezérelhető, így az ember anélkül használhatja, hogy levenné a kezét a karokról.
Ugyancsak a kényelmet szolgálja, hogy az új generációs minirakodók megvásárlásakor az ügyfelek többféle mechanikus és légrugós ülés közül választhatnak, így többek közt hűtött-fűtött komfortülés is rendelhető. Annak érdekében, hogy az új légkondicionáló-rendszer gyorsabban hűthesse le a fülke belső terét, automatikus hőmérsékletszabályzás áll rendelkezésre, és a gépkezelő feje fölötti légbefúvók is új helyre kerültek.
Egyebek mellett az alacsonyabbra került küszöböknek tudható be, hogy a korábbiaknál jóval könnyebb lett a ki és beszállás. Fontos, hogy a fülke ajtaja már anélkül is nyitható, hogy a kezelő teljesen leengedné a gémet. Sőt, az egyszerűsített, mindössze két munkafázisból álló leszerelésnek köszönhetően az ajtók gyorsan, szerszámok nélkül távolíthatók el. Hála a már említett alacsonyabb motorpozíciónak, az 59 százalékkal nagyobb hátsó ablaknak és a 15 százalékkal nagyobb tetőablaknak, a kilátás is jelentősen javult a fülkéből.
Fejlett technológiák
A most bevezetett csúszókormányzású és gumihevederes modellek új szintre emelik a legmodernebb technológiák integrációját. Például mind az alapáras, mind a feláras monitor kompatibilis a Cat Smart szerelékekkel, így a dózer- és gréder tolólapokkal vagy akár a kotrógémmel. A gépek automatikusan felismerik a felszerelt eszközt és a kezeléséhez szükséges joystickbeállításokat.
Forrás és fotók: Caterpillar
Gréderek
Amit ezekről a nagy teljesítményű gépekről tudni kell. Csorba Kázmér kalauzolja az olvasót.
Alternatív meghajtások az építőgépeknél
Ma az egyik legfontosabb iparági trend az alternatív meghajtások fejlesztése. Hibrid, elektromos meghajtás, hidrogénüzem?