Ötödik generációs Vögele finiser
2024. július 03.
6,15 méteres hosszával a SUPER 1800-5(i) kategóriáján belül rendkívül kompakt finiserenek számít, 2,55 és 10 méter közti munkaszélességével pedig alkalmas mindenfajta feladatra belvárosi útszakaszok építésétől autópályák kivitelezéséig.
A gyártó a SUPER 1800-5(i) finisert automata rendszerekkel szerelte fel. A Niveltronic Plus Assist a megfelelő oldalesés elérésében nyújt segítséget. Ehhez a kezelőnek csak a kívánt szelvényt kell beállítania, a gép innentől átveszi az irányítást, és fokozatosan éri el a kívánt értéket. Így nem kell kézzel állítani az esést, ami egyenletes burkolatépítést eredményez, kiváltképp átmeneteknél, ferde gerinceknél. Az Edge Control elnevezésű új rendszerrel a pad szélessége is automatikusan változhat a kifeszített huzalt követve. Ha pedig egy szakaszon nincs huzal (például a tehergépkocsik ki- és behajtási helyénél), az automatizált padszélesség-vezérlés biztosítja, hogy a burkolat szélessége végig egységes maradjon.
A gyártó szerint az üzemanyag-fogyasztás és a kibocsátott szén-dioxid mennyisége, valamint a zajszint is alacsonyabb lett. Ennek megvalósításához a Vögele átdolgozta a hajtásláncot, az új négyhengeres motor pedig úgy fogyaszt kevesebb gázolajat, hogy teljesítménye nem csökkent. Ennek fő letéteményese a Vögele EcoPlus alacsony emissziós csomag. A gyártó többek közt áttervezte a ventilátort, hogy fordulatszáma még pontosabban illeszkedjen a körülményekhez, jelentősen lejjebb szorította a zajszintet.
Az anyagtovábbító rendszer átdolgozott vezérlése szintén fontos szerephez jut a csekélyebb fogyasztás és hatékonyabb üzemeltetés szempontjából. A csigák és szalagok mostantól kommunikálnak egymással, ezzel az anyag áramlása egyenletesebb és pontosabban szabályozható lett. Emiatt a gyakorlatban elkerülhető a rendszer túlterhelése, csökken a fogyasztás, és optimálissá válik az anyag továbbítása, vagyis ritkábban kell megszakítani a burkolatépítést. Az opcionális Power Tunnel a csigákhoz vezető járatban elhelyezett terelőlemezek állításával éri el, hogy a pad előtt mindig ideális legyen az anyagmennyiség, ráadásul a lemezek egyidőben állíthatók a pad szélességével.
A kitolható AB 500-5 és AB 600-5 padokkal, illetve a fix SB 300 paddal kombinálva a Vögele új finisere biztosítja az ideális előtömörítést. A döngölő magasságának hidraulikus állítása nemcsak a burkolat kiváló minőségének elérése miatt előnyös, de a munkakezdés előtti beállításokat is meggyorsítja. A „Dual Power Shift” döngölő eközben lehetővé teszi a gépkezelő számára, hogy egyszerűen, gombnyomással állítsa be az eszköz amplitúdóját. A mechanikus beállítással összevetve ez sok időt takarít meg, változó rétegvastagságok esetén pedig különösen praktikus. Szintén az előkészületekhez szükséges időt rövidíti le a padtoldatok felhelyezését segítő új rendszer, illetve a tömörítőeszközök hatékonyabb fűtése. Ezen kívül a Vögele a különféle szerkezeti elemek áttervezésével is nagyban csökkentette a zajkibocsátást.
A Dash 3 típusjelű változathoz képest a gépkezelői munkahely ergonomikusabb lett, jobb kilátást tesz lehetővé. A Vögele leegyszerűsítette a különféle funkciók használatát, átdolgozta az általános kialakítást, megnövelte a lábteret, valamint extra tárolóhelyeket épített be mobiltelefonok és egyéb tárgyak elhelyezéséhez. A gyártó hangsúlyozza, hogy Smartwheel funkcióval a SUPER 1800-5(i) pontosabban irányítható, mint elődje.
A PAC (Paver Access Control) funkcióval a kezelők talajszintről is irányíthatják a finisert. Ehhez a padba épített kezelőkonzolról a munkakezdéshez szükséges valamennyi lépés biztonságosan végezhető el.
Az extralistán szereplő lámpacsomag („Light Package Plus”) fokozza a biztonságot, de a munkakezdéshez szükséges előkészületeket is meggyorsítja sötétben végzendő feladatok esetén. A LED-es fényforrások a tetőn kaptak helyet, és teljes szélességben képesek bevilágítani a finiser és a pad környezetét.
Forrás és fotók: Wirtgen Group
Gréderek
Amit ezekről a nagy teljesítményű gépekről tudni kell. Csorba Kázmér kalauzolja az olvasót.
Alternatív meghajtások az építőgépeknél
Ma az egyik legfontosabb iparági trend az alternatív meghajtások fejlesztése. Hibrid, elektromos meghajtás, hidrogénüzem?