Útra kelt a nagyvas
2019. július 18.
Az ArcelorMittal acélipari óriásvállalat megbízásából a Kamag Transporttechnik páratlan terhelhetőségű eszközt fejlesztett ki lemezbugák szállításához. Amellett, hogy a pályázati kiírásban 150 tonnás terhelhetőség szerepelt, a megrendelő igen magas elvárásokat támasztott a rakodókarok emelési teljesítményével kapcsolatban, hiszen a lemezek mozgatásakor a karoknak képesnek kell lenniük a terhet 2,5 méteres magasságba 25 másodperc alatt felemelni. A szaknyelven lemezbugáknak nevezett méretes acéltömbök félkész termékek az acéliparban, melyek darabonként akár 30 tonnát is nyomhatnak, szállításuk pedig kötegekben történik az üzemek területén. Nem lényegtelen szempont az sem, hogy a folyamatos öntőműből való kikerüléskor a tömbök hőmérséklete elérheti a 900 Celsius fokot. Mivel emiatt rendkívül nagy mértékben megnő a szállítóeszköz hőmérséklete is, különleges technológiai védelem alkalmazása válik szükségessé.
A kívánt hasznos terhelés elérése érdekében a Kamag mérnökeinek teljesen át kellett tervezniük az eszköz vontatott egységét, amelynek a legnagyobb tömeggel kell megbirkóznia a lemezek szállításakor. Ezzel szemben az ipari járművekre szakosodott cég szakemberei a gép elülső részéhez a meglévő kialakítást és a már bizonyított hajtáslánc-elemeket használták fel. Az anyagfáradás számítása révén úttörő módszerekre hagyatkoztak, így lehetővé vált például a szerkezet élettartamának felbecsülése. Erre már csak azért is nagy szükség volt, mert az ügyfél kikötötte, hogy a vázon legalább tíz évig nem keletkezhetnek repedések, holott a szállítójármű folyamatosan az acélüzemekre jellemző szélsőséges környezetben fog üzemelni.
A tervezéshez és a gyártáshoz fogható mértékű kihívást jelentett az üresen 132 tonnás gép leszállítása is, melyhez a járműgyártó a Spedition Kübler szállítmányozási vállalatot hívta segítségül. A monstrum mozgatásához a Kübler egy tíz- és egy tizenkét tengelyes InterCombi nehézszállító trélert, illetve egy különleges segédvázat alkalmazott, melyek mindegyikét a Scheuerle vállalattól szerezték be. Mivel a Kamag Transporttechnik és a Scheuerle is az Otto Rettenmaier által alapított TII csoporthoz tartozik, az egész szállítási művelet kiemelkedő példája volt a TII-leányvállalatok közti együttműködésnek.
Összességében a járműszerelvény 71 méter hosszú, 6,6 méter széles, és 5,4 méter magas volt, a lemezszállító igen bonyolult berakodásához pedig a szintén ulmi székhelyű Rieger & Moser biztosított két autódarut. Az egy vontató és egy tolójármű által mozgatott egység mintegy 260 kilométert tett meg közúton a Kamag Ulm-Donautal-ban található telephelyétől Heilbronn folyami kikötőjéig, ahonnan átrakodást követően a jármű uszályon folytatta útját az acélgyártó üzeme melletti dokkig.
TII - Transporter Industry International GmbH, sajtóközlemény
Gréderek
Amit ezekről a nagy teljesítményű gépekről tudni kell. Csorba Kázmér kalauzolja az olvasót.
Alternatív meghajtások az építőgépeknél
Ma az egyik legfontosabb iparági trend az alternatív meghajtások fejlesztése. Hibrid, elektromos meghajtás, hidrogénüzem?