Volvo Penta dízel-hidrogén hibrid motor
2023. május 31.
A Volvo Penta nemrégiben fontos „technológiai áttörésről” számolt be: a belgiumi székhelyű CMB.TECH vállalattal együttműködve olyan motort fejlesztettek ki, mely a hagyományos belső égésű dízelmotort hidrogénbefecskendezéssel ötvözi.
A cégtől származó információk szerint a Volvo Penta nyolcliteres D8 jelű motorján alapuló új fejlesztés a károsanyag-kibocsátás csökkentése érdekében üzemelhet tisztán hidrogénnel, ha azonban épp nem áll rendelkezésre hidrogén, működhet egyszerű gázolajjal is.
Hidrogénnel üzemeltetve a motor akár 80 százalékkal kevesebb szén-dioxidot bocsát ki, teljesítménye és nyomatéka viszont egyáltalán nem csökken a gázolajos működéssel összevetve. A fejlesztővállalatok meglátása szerint mindez átmeneti megoldást kínálhat az üvegházhatású gázkibocsátás leszorítására mialatt az iparágban folynak a kutatások az elektromos és hidrogénalapú meghajtásokkal, illetve egyéb alternatív tüzelőanyagokkal kapcsolatban.
„A Volvo Penta új kétüzemanyagú hidrogénmotorja áthidaló, alacsony karbonkibocsátású megoldást kínál a vásárlók számára ameddig a megfelelő zéró emissziós alternatívák ténylegesen életképesek nem lesznek. Fontos leszögezni, hogy az új motor teljesítménye és nyomtatékgörbéje egy az egyben megegyezik egy hagyományos dízelmotoréval, viszont lényegesen kevesebb szén-dioxidot juttat a környezetbe” – mondta el Anders Wernersson, a Volvo Penta termékmenedzsere.
„Maga a technológia viszonylag egyszerű, és minimális átalakítással beépíthető, emiatt úgy látjuk, hogy számos területen – így az építőiparban és a bányászatban is – költséghatékony és megbízható megoldást kínálhat azon ügyfeleinknek, akik a nettó zéró kibocsátás irányába kívánnak lépéseket tenni.”
Mint a Volvo Penta képviselői elmondták, a motor kezdeti tesztjeire még az idei évben sor kerül Európában, mely után következhet a kis darabszámú gyártás. A bevezetésre fokozatosan kerül sor a piaci tényezők és a kereslet függvényében.
A Volvo Penta partnereként a CMB.TECH fejlesztette a hidrogénüzemű átalakítókészletet és a hidrogéntartályt a D8 motorhoz, mely teljesíti az európai Stage V emissziós norma előírásait. (A Stage V besorolású motorok megfelelnek az amerikai Tier 4 Final szabványnak is, kipufogógáz-utókezelő rendszerük pedig általában részecskeszűrőt és oxidációs katalizátort foglal magába.) A cég 2017 óta működik együtt a Volvo Pentával a kétüzemanyagú motor fejlesztésében, melyet először a tavalyi baumá-n tekinthettek meg az érdeklődők.
Forrás: Volvo Penta
Gréderek
Amit ezekről a nagy teljesítményű gépekről tudni kell. Csorba Kázmér kalauzolja az olvasót.
Alternatív meghajtások az építőgépeknél
Ma az egyik legfontosabb iparági trend az alternatív meghajtások fejlesztése. Hibrid, elektromos meghajtás, hidrogénüzem?