Wirtgen törő útalap építéshez
2024. december 10.
Törés, keverés és osztályozás helyben
A 2x1 sávos L98 jelű út a középkori Metternich-vár alatt elhaladva a Mosel folyó kanyarulatait követi Rajna-vidék-Pfalz tartományban Németország nyugati részén. Mivel gazdasági szempontból is fontos szerepet tölt be a környék infrastruktúrájában, fontos, hogy burkolata folyamatosan jó állapotban legyen, a Beilstein község közelében fekvő mintegy 3 kilométeres szakasz viszont már nem felelt meg e feltételnek – ezért a szakemberek a felújítása mellett döntöttek. A kopóréteg felmarását követően az aszfalt kötőréteget és az alaprétegként szolgáló rakott terméskő törését és feldolgozását helyben, egy menetben végezték el a Wirtgen WRC 240i törő-remixer segítségével. A cél az volt, hogy olyan homogén alapréteget építsenek, ami hosszú távon is ellenáll a teherforgalomból származó igénybevételnek.
Hagyományos eljárások helyett
A régen előszeretettel alkalmazott rakott terméskő útalapok – ilyennel épült az L98 is – és a nagyobb frakciójú kőből épült alaprétegek esetében a hagyományos útfelújítás rendkívül munkaigényes lehet, a visszanyert anyagok feldolgozása pedig különösen költséges és hosszadalmas. Ha pedig mindez nem lenne elég, az anyagok szállítása szintén drága és időigényes. Itt jön képbe a WRC 240i törő-remixer, amivel a Wirtgen gazdaságosabb alternatívát kínál a hasonló, nagy kihívást jelentő projektek megvalósításához. A németországi munka során a WRC nemcsak hatékonyságával tűnt ki, de a maximális marási mélység és a legyártott anyag minősége terén is bizonyított.
Törő- és keverőrotor a legnehezebb feladatokhoz
A WRC 240i törő- és keverőrotorja a felszerelt HT18 típusú tüskékkel 35 cm-es mélységig dolgozta fel az aszfalt kötőréteget és a terméskő útalapot. A folyamat során a törőrendszer fokozataival garantálható volt, hogy a röpítőtörőkéhez hasonló technológiával minden kődarab a megfelelő méretűre aprózódjon. Ezt követően a törő- és keverődob hátsó traktusába épített, 45 mm-es rácsméretű osztályozó végezte el az anyag frakciók szerinti válogatását. Így készülhetett el 35 cm-es mélységig az egyenletes, kiváló minőségű zúzottkő alapréteg a projekten érvényes előírásokkal összhangban.
Helyi töréssel és keveréssel kiküszöbölhető az anyagszállítás
2,32 méteres munkaszélességével és percenkénti 7 méteres haladási sebességével a gép összesített törési kapacitása elérte az óránkénti 600 tonnát. Az L98 projekt helyszínén a WRC összesen 11.900 tonna zúzottkövet állított elő, amivel körülbelül 1200 teherautónyi anyag be- és elszállítását takarították meg. Tömörítést követően a beépített zúzottkő már alkalmas is volt az aszfalt kötő- és kopóréteg fogadására.
Kevesebb károsanyag, rövidebb átfutási idő, alacsonyabb költségek
A WRC használata nem csupán a szállítási költségeket csökkentette jelentős mértékben, de a teljes projekt során kibocsátott szén-dioxid mennyiségét is: az emisszió 66 százalékkal lett alacsonyabb. Ezzel párhuzamosan a kötőanyag nélküli zúzottkő alapréteg kivitelezési költségei 75 százalékkal voltak kedvezőbbek, míg a munka átfutási ideje 55 százalékkal mérséklődött. Mindez azt jelentette, hogy az L98 érintett szakasza két napon belül készen állt az aszfaltozásra, és nem sokkal később a közlekedők ismét birtokba vehették az utat.
Forrás és fotó: Wirtgen
Gréderek
Amit ezekről a nagy teljesítményű gépekről tudni kell. Csorba Kázmér kalauzolja az olvasót.
Alternatív meghajtások az építőgépeknél
Ma az egyik legfontosabb iparági trend az alternatív meghajtások fejlesztése. Hibrid, elektromos meghajtás, hidrogénüzem?