Átadták a Kalocsa-Paks hidat
2024. június 07.
Elkészült a Tolna és Bács-Kiskun vármegyéket összekötő Kalocsa-Paks új Duna– híd. A fejlesztés az eddigieknél jelentősen rövidebb közúti összeköttetést teremt a Duna által határolt két kistérség között, azaz Kalocsa és az M6 autópálya, valamint Kalocsa és Paks között a menetidő a korábbi 40-50 percről hozzávetőlegesen 15 percre csökken.
A 2021. év elején megkezdődött beruházás – az 512. sz. főút Kalocsa és Dunaszentgyörgy közötti új szakasza –, az 51. sz. főutat köti össze a 6. sz. főúttal és az M6 autópályával. A projekt részeként egy 2x1 sávos, 946 méter hosszúságú és 10 támaszú új Duna-híd épült. A kivitelező a híd alépítményei (beleértve az alapozást is) és a felszerkezetei készítése során közel 28 ezer m3 betont épített be, az összeszerelt acélszerkezet súlya pedig meghaladja az 5 ezer tonnát. Emellett 418 km hosszúságban kerültek beszerelésre az extradosed- és belső feszítő kábelek. A vízépítési műtárgyakba és pillérvédelembe 82 ezer tonna beépített kő került.
A híd megvalósításához szerteágazó munkára, rengeteg szakág és szakember tökéletesen összehangolt együttműködésére volt szükség. A fejlesztés részeként az új Duna-híd előtt a főút átvezetését biztosító egy-egy előregyártott vasbeton gerendás kerethíd is épült. A hídhoz kapcsolódik az 512. sz. főút Kalocsa és Dunaszentgyörgy közötti 11,5 km hosszú, 2x1 sávos új nyomvonalú szakasza, valamint az 5106 j. út megmaradó részén egy 1,1 km hosszú burkolat felújítás is.
Ez a projektelem 5 új körforgalom megépítését is tartalmazta: a Paksot Gerjennel összekötő, újonnan megépülő 5124 j. út keresztezésénél, a Dunaszentgyörgyöt Faddon át Tolnával összekötő 5112 j. út keresztezésénél, valamint a 6. sz. főút Paks és Szekszárd közötti szakaszának keresztezésénél, a Kalocsa északi összekötő útnál és Dunapataj-Foktő-Kalocsa összekötő út csatlakozásánál. Utóbbi körforgalmú csomópont építése jelenleg is zajlik, mely várhatóan év végén kerül átadásra. A Kalocsa-Paks új Duna-híd fejlesztéshez tartozott a 2023 májusában átadott 11,2 kilométer hosszú kétsávos útszakasz is, mely Paksot és Gerjent köti össze. A beruházások részét képezte a főúthoz kapcsolódó kerékpárút-szakaszok és az ingatlanok megközelítését szolgáló szervízutak, földutak megvalósítása is.
Az új főút megépítése a Duna két partján lévő területek összekapcsolásával, komoly gazdaságélénkítő hatást fejthet ki. Az ily módon várhatóan megélénkülő forgalom számára jelentősen módosulni fog az utazási idő, hiszen Kalocsáról, mint a térség jelentős nagyvárosától jelenleg 40 perc alatt lehet eljutni az M6 autópályáig, illetve a Duna által elválasztott Kalocsa és Paks között is 1 óra körüli mentidővel kellett számolni. Az új létesítmények használatával a menetidő hozzávetőlegesen 15 percre csökken.
A fejlesztés az Építési és Közlekedési Minisztérium beruházásában, a Duna Aszfalt Zrt. kivitelezésében valósult meg hazai forrásból. A híd és a hozzá kapcsolódó úthálózat kivitelezésnek összértéke nettó 92 milliárd forint.
Építési és Közlekedési Minisztérium Sajtóiroda
Gréderek
Amit ezekről a nagy teljesítményű gépekről tudni kell. Csorba Kázmér kalauzolja az olvasót.
Alternatív meghajtások az építőgépeknél
Ma az egyik legfontosabb iparági trend az alternatív meghajtások fejlesztése. Hibrid, elektromos meghajtás, hidrogénüzem?