Átadták a Páty és az M1 autópálya közötti összekötő utat
2023. december 19.
Jelentős kerülőtől kíméli meg a közlekedőket a most elkészült pátyi összekötő út. A direkt bekötés közlekedési, közlekedésbiztonsági, lakossági és gazdasági szempontból is kedvező – jobban elérhetővé vált a település és annak iparterülete is.
Páty település a Budapest körüli agglomeráció része, a település jelentős ingázó forgalmat generál - a reggeli és délutáni csúcsokban ez a forgalom az M1 autópályán és Budakeszi felé bonyolódik le. A településről eddig az M1 autópálya csak Biatorbágyon keresztül vagy Zsámbék felé, jelentős kerülővel volt elérhető, tovább terhelve ezzel a szintén agglomerációba tartozó Biatorbágy belső forgalmát.
A beruházás két ütemben valósul meg. A most befejezett I. ütem során a 2x1 sávos összekötő utat 3,5 m széles sávokkal, 7,5 m útburkolat szélességgel és 11,00 m koronaszélességgel, illetve a két körforgalom között 3,25 m sávszélességgel és 9,5 m koronaszélességgel alakították ki összesen mintegy 900 méter hosszan. A beruházás részeként 2 db új körforgalmú csomópontot is kialakítottak, felújították a Füzes-patak hídját, a patak medrét rendezték, átépítették a 81106 j. utat 160 m hosszon, illetve csatlakozásokat építettek ki a Sasfészek pihenőhely csomópontjához, illetve a meglévő földúthálózathoz.
A Sasfészek-tó pihenőhelyhez való csatlakozással Páty település könnyebben elérhetővé vált, és egyúttal Biatorbágy is mentesült az itt áthaladó forgalomtól.
A II. ütem során elkészül a Páty nyugati elkerülő. Az útszakasznak köszönhetően a a Pátytól északra és keletre lévő települések - Telki, Budajenő és Budakeszi - megközelítésénél tehermentesülnek a Páty központjában található – jelenleg is használt – balesetveszélyes és szűk utcák. A kivitelezés folyamatban van, a vállalkozó az útépítési munkák mellett közműkiváltást és vízépítési munkálatokat végez. A régészeti és fakivágási munkák többnyire befejeződtek. Az útépítési munkák tekintetében egyes helyszíneken még földmunka zajlik, máshol pedig már az aszfalt kötőréteg is beépítésre került.
A projekt része a környezetvédelmi engedélyben előírtak alapján Páty Rákóczi utca kopóréteg cseréje és zajárnyékoló fal építése a 1102 j. országos közút mellett. Mind a kopóréteg csere, mind a zajárnyékoló fal kiépítése szakaszosan zajlik. Vannak már elkészült részek és olyan is, melyek kivitelezés előtt állnak. A mintegy 1,4 kilométer hosszúságú útszakasz várhatóan 2024 tavaszán készül el.
A nyomvonal régészeti érintettsége igen jelentős. Az I. és a II. ütem teljes felületű feltárása során is avar kori temetőt találtak a régészek. A temetőn kívül egy nagy kiterjedésű, gazdag leletanyagú, a császárkorból való kelta telepet és egy kisebb, őskori (neolit) telepet találtak. A lelőhelyen feltártak egy kőpakolásos kemencét, illetve egy műhelyt is.
A teljes beruházás kivitelezése nettó 4.398.183.469 Ft kormányzati forrásból valósul meg. A projekt fővállalkozója a Mészáros és Mészáros Zrt. A most befejezett eslő ütem kivitelezésének nettó értéke 2.451.182.750 Ft.
Építési és Közlekedési Minisztérium
Gréderek
Amit ezekről a nagy teljesítményű gépekről tudni kell. Csorba Kázmér kalauzolja az olvasót.
Alternatív meghajtások az építőgépeknél
Ma az egyik legfontosabb iparági trend az alternatív meghajtások fejlesztése. Hibrid, elektromos meghajtás, hidrogénüzem?