Átadták az M44 újabb szakaszát
2024. május 08.
Az M44 gyorsforgalmi út megvalósításának részeként elkészült Lakitelek és Szentkirály közötti szakasz. Az átadó eseményen jelen volt Lezsák Sándor, a Magyar Országgyűlés alelnöke és a térség országgyűlési képviselője, Ágh Péter, az Építési és Közlekedési Minisztérium állami beruházások társadalmi koordinációjáért felelős államtitkára, Dr. Szeberényi Gyula Tamás, a térség országgyűlési képviselője és Madari Róbert, Lakitelek polgármestere.
Az Építési és Közlekedési Minisztérium beruházásának köszönhetően 4,6 km hosszú 22,50 m koronaszélességű, 2x2 forgalmi sávos leállósáv nélküli autóút valósult meg, két híddal. A beruházás a szakasz elején keresztezi a Peitsik-eret, illetve a Szentkirály-Tiszakécske összekötő utat. A keresztezésnél egy komplex és tágas pihenővel kombinált külön szintű csomópont valósult meg közel 75 méter hosszú kétnyílású felüljáróval. Az új pihenőhely a magyar mélyépítés nemzetközileg is elismert szakemberéről, a 2016-ban elhunyt Mosonyi Lászlóról kapta nevét.
A beruházáshoz számos további fejlesztés is kapcsolódott abból a célból, hogy a közlekedők a már felújított útszakaszokon érjék el az M44-es gyorsforgalmi útról Kecskemét térségét. Ezek az alábbiak: - 2022 nyarán valósult meg a 44 sz. főút felújítása a „repülős körforgalom” és a Fekete Gólya Étterem között 3,4 km hosszban, egy balra sávos csomóponttal együtt. - 2023. szeptemberében a „repülős” körforgalom kapacitása egy úgynevezett bypass ággal bővült, mely egy új összekötő ágként funkcionál a 44 sz. főút és a reptérre vezető út között. - 12,7 km-es hosszban a 44 sz. főúti csomópont és az épülő M44 gyorsforgalmi út közötti összekötő utak felújítása is elkészült, párhuzamos kerékpárúttal. A 44 sz. főút kereszteződése átépült, egy új kétsávos turbó körforgalmú csomópont jött létre, kerékpáros aluljáróval, melyet 2023 decemberében vehettek birtokba a közlekedők. Szintén e beruházás keretében a tavalyi év végén került átadásra a Szentkirály elkerülő szakasz is. (2,9 km)
Az M44 Szentkirály - Lakitelek szakasz kivitelezését nettó 35.494.356.227 Ft hazai forrásból valósította meg a Duna NRG Zrt., melynek részét képezi a most átadott Lakitelek és Szentkirály közötti szakasz költsége is.
Építési és Közlekedési Minisztérium sajtóközlemény, fotó: Horváth Károly
Gréderek
Amit ezekről a nagy teljesítményű gépekről tudni kell. Csorba Kázmér kalauzolja az olvasót.
Alternatív meghajtások az építőgépeknél
Ma az egyik legfontosabb iparági trend az alternatív meghajtások fejlesztése. Hibrid, elektromos meghajtás, hidrogénüzem?