Átadták Magyarország legújabb alagútját
2024. december 17.
Elkészült az M85-ös autóút építésének egyik leglátványosabb része, az M85 Sopron-Észak (Fertőrákos) csomópont – Sopron országhatár szakaszon megvalósuló Bécsi-dombi alagút és a hozzá kapcsolódó 2x2 sávos gyorsforgalmi út. Az Építési és Közlekedési Minisztérium 2019 év végén megkezdődött beruházásának köszönhetően mára az M85 Sopron-Észak (Fertőrákos) csomópont és Sopron országhatár között 4,12 km hosszon, 2x2 sávos gyorsforgalmi út jött létre. A beruházás során a 84. sz. főútnál kiépült egy körforgalom a jelenleg is 2x2 sávos szakaszhoz csatlakozva, valamint két felüljáró és a Sopron-nyugat különszintű csomópont a 8647 j. Sopron Ény-i elkerülő út keresztezésében.
A bruttó 67,2 Mrd forint értékű fejlesztés részeként a szakaszon a Bécsi domb alatt egy 780 méter hosszú alagútpár is megépült. Az alagútban a balesetmentes közlekedést 34 kamera, 84 db segélykérő és tűzjelző nyomógomb, 24 db szellőztető ventilátor, 16 db hangszóró és megannyi egyéb forgalombiztonsági berendezés szolgálja.
Az év egyik legnagyobb hazai útépítési projektjéhez tartozó bécsi-dombi alagút az első olyan magyarországi gyorsforgalmi úti alagút, amely teljes egészében állami beruházásban valósult meg.
A beruházás során mintegy 18 500 m3 hidraulikus kötőanyagú alapréteg, 18 260 m3 aszfalt és 3 240 m3 beton pályaszerkezet került kiépítésre.
A beruházás a Sopron északnyugati elkerülő út megépítését is tartalmazza. A májusban átadott 3,6 km hosszú, 2x1 sávos út a 8647 j. Sopron Ény-i elkerülő út a 84. sz. főút és a 86108. j. Ágfalvi út között teremt kapcsolatot. Ezen szakaszon öt helyen körforgalmú csomópont, öt műtárgy és egy szintbeni vasúti átjáró is megépült. A beruházás keretében megtörtént a 84. sz. főút meglévő 2x2 sávos, országhatárig tartó szakaszának burkolat felújítása is. Ezáltal az osztrák-magyar határátkelőhely már végig 2x2 sávon vált megközelíthetővé.
Az M85 fejlesztés révén Sopron közvetlen gyorsforgalmi úthálózatba történő bekötésén túl a város teljes elkerülése is megvalósult, csökkentve a településen áthaladó forgalmat, így téve gyorsabbá és biztonságosabbá a közlekedést.
Az M85 autóút fejlesztése során korábban, 2020-ban az 51 km hosszú M85 Csorna II. – Sopron-kelet útszakasz, 2021-ben 6,4 km hosszon az M85 Sopron-kelet csomópont – Sopron-Észak (Fertőrákos) csomópont közötti útszakasz készült el.
Az év egyik legnagyobb hazai útépítési projektjének számító beruházással biztonságosabbá, gyorsabbá és kényelmesebbé válik az utazás Csorna - Sopron és az országhatár között. A teljes M85 fejlesztésnek köszönhetően Budapestről közel egy órával gyorsabban lehet elérni Sopronnál az osztrák határt.
A fejlesztés az Építési és Közlekedési Minisztérium beruházásában valósult meg. A terveket az Utiber Kft. készítette, a kivitelezést az SDD Konzorcium ((Dömper Kft., Subterra – Raab Kft., Pannon-Doprastav Kft.) végezte. Az alagút kezelője pedig a Magyar Koncessziós Infrastruktúra Fejlesztő Zrt lesz. A 4,12 km hosszú gyorsforgalmi út és a Bécsi-dombi alagút kivitelezésének bruttó értéke 67,2 Mrd Ft.