Autópálya-beruházások a világban
2019. május 22.
Gyorsabban lehet eljutni a görög tengerpartra a Szerbiában átadott autópályával, Németországban és Kínában pedig speciális szakaszok készültek el.
Szerbia - Elkészült a Nyugat-Európát a görög tengerparttal összekötő autópálya szerbiai szakasza
Május második felében adták át a Nyugat-Európát Görögországgal összekötő, a Szerbiát észak-déli irányban átszelő autópályát, így ezentúl gyorsabban lehet eljutni a görög tengerpartra.
Az autópálya utolsó, 26,3 kilométeres szakasza a dél-szerbiai, sziklás Grdelica-szoroson keresztül vezet, megépítése hat évet vett igénybe, és mintegy 450 millió euróba (146,3 milliárd forint) került. Az autópálya befejezése előtt ezen az útszakaszon - főleg a nyári szezonban - gyakoriak voltak a balesetek és a dugók, a kanyargós, meredek hegyi úton ugyanis csak nagyon lassan lehetett haladni.
A szerb építésügyi minisztérium tájékoztatása szerint a szerb-magyar határt a szerb-észak-macedón határral összekötő úton 2018-ban 58 millió jármű haladt át, és a várakozások szerint idén ez a szám további kétmillióval növekszik majd.
Szerbia déli szomszédja, Észak-Macedónia tavaly fejezte be az országot átszelő autópálya kiépítését, Görögországban azonban még nem készült el a macedón határt Szalonikivel összekötő 60 kilométeres autópálya-szakasz.
Az elkészült autópálya egy szakasza
Németország - villamosított autópálya-szakasz készült el
Átadták május elején Németország első villamosított autópálya-szakaszát, amelyen hibrid kamionok menet közben "tankolhatnak áramot" egy felsővezetékről, hasonlóan a városi trolibuszokhoz.
Az öt kilométeres kísérleti szakasz (eHighway) Hessen tartományban, az A5-ös autópályán, Frankfurt és Darmstadt között épült ki, ahol naponta 130 ezer jármű halad át, 10 százalékban teherautók. Az áramszedővel rendelkező hibrid teherautók a jobboldali sávban, mindkét irányban tölthetik akkumulátoraikat.
A kísérleti projektben öt szállítmányozási cég vesz részt, az áramszedős kamionokat a Scania fejlesztette ki. A szövetségi környezetvédelmi minisztérium 14,5 millió eurót fordított a vezeték és a szükséges oszlopok kiépítésére, és további 15 millió eurót szán adatgyűjtésre és -elemzésre, amely a fő célja a 2022-ig tartó projektnek.
A villamosított autópályát nem szánják a vasút vetélytársának, még kedvező tapasztalatok esetében sem építenének felsővezetéket az összes német autópálya fölé, a minisztérium szerint legfeljebb 1000 kilométernyi szakasz jöhet szóba. A felsővezeték kiépítése kilométerenként egymillió euróba kerül, vagyis a teljes szakasz villamosításának költsége egymilliárd euró lenne.
Mivel minden kísérleti jelleggel történik, a felsővezetékről kapott elektromos áram árát egyelőre az állam állja, ezért nincs kidolgozott módszer a számlázásra. Egyelőre kérdéses az is, miként kárpótolhatják a fuvarozókat a hagyományos kamionok árának 150-175 százalékába kerülő hibrid teherautók beszerzésének többletköltségéért.
A kamionok egy feltöltött akkumulátorral egyelőre legfeljebb 10 kilométert tudnak megtenni, a cél a 60 kilométeres hatótávolság elérése. Világviszonylatban nem ez az első villamosított autópálya, az Egyesült Államokban és Svédországban már működnek kísérleti szakaszok, és terveznek eHighway-t Észak-Olaszországban is.
Németországban a továbbiakban Schleswig-Holsteinben az A1 autópályán, Baden-Württembergben pedig lakott településeken tervezik kipróbálni, működőképes-e a környezetkímélő közlekedési forma.
Kína - A világ legmagasabban fekvő autópálya-alagútját adták át
A világ legmagasabban, 4750 méteren fekvő autópálya-alagútját adták át a forgalomnak április utolsó napjaiban Kínában, Tibet autonóm tartományban.
Az 5,7 kilométeres alagút az 5018 méter magas Mila-hegy alatt, egy 400 kilométeres autópálya kulcsfontosságú szakaszaként rövidíti le az utat a tibeti főváros, Lhásza és a tartomány délkeleti részén fekvő Nyingcsi között.
Az építés során legkevesebb 10 "technológiai áttörést" sikerült elérni az extrém hidegben és a nagy magasságban (oxigénszegény környezetben) történő munkavégzéssel, ezen belül a mérnöki munkával kapcsolatban - közölte a kivitelező. Az alagút 8-ról 3-4 órára rövidíti le az utat Lhásza és Nyingcsi között.
Forrás: MTI
Fotó: Skyscrapercity.com
Gréderek
Amit ezekről a nagy teljesítményű gépekről tudni kell. Csorba Kázmér kalauzolja az olvasót.
Alternatív meghajtások az építőgépeknél
Ma az egyik legfontosabb iparági trend az alternatív meghajtások fejlesztése. Hibrid, elektromos meghajtás, hidrogénüzem?