Bővülnek a lengyel gázkapcsolatok
2015. október 22.
Lengyelország folyamatosan növeli súlyát az európai gázpiacon. Múlt héten adták át észak-lengyelországi swinoujsciéi cseppfolyósgáz-terminált, és megállapodtak, egy az országot három balti állammal összekötő gázvezeték építéséről. Összefoglaltuk a lengyel gázügyeket.
Október 12-én adták át az észak-lengyelországi swinoujsciéi cseppfolyósgáz-terminált, miután befejeződtek a lengyel kormány által stratégiainak minősített, a gázellátási diverzifikációt biztosító beruházás szerelési munkái. A 2011 márciusa óta épülő, mintegy 3,5 milliárd zloty (830 millió euró) költséggel létesített terminál jelképes kulcsát Ewa Kopacz kormányfő vette át.
Az állami Gaz-System tulajdonában lévő Polskie LNG felügyelte beruházás befejezését eredetileg 2014 közepére tervezték. A kivitelező, az olasz Saipem vezette konzorcium késését többek között egyes alvállalkozó cégek csődje okozta. A beruházás késése miatt fel kellett függeszteni a kikötő által továbbítandó katari cseppfolyós földgáz (LNG) szállítását szabályozó szerződést.
Az első, 200 ezer köbméter LNG-t szállító katari hajó várhatóan december elején, a második 2016 februárjában köt ki Swinoujsciében. Az első szállítmányokból lefejtett gázt a terminál öt hónaposra tervezett műszaki próbáira használják fel. Az üzembe helyezés után a két gáztárolós terminál 5 milliárd köbméter kapacitással működik majd, amely Lengyelország évi földgázszükségletének mintegy harmadát elégítheti ki.
A swinoujsciéi gázkikötő az Európai Unió által támogatott projekt, a horvát Krk szigeten létesítendő adriai gázkikötőig vezető észak-déli gázfolyosó része. A balti-tengeri gázkikötőtől létesített lengyelországi gázvezetékek a másik lengyel kikötőváros, Gdansk, illetve a nyugat-lengyelországi Lwówek felé továbbítják majd a földgázt, és a lengyelországi gázvezeték-rendszerből a már létező gázösszekötőkön keresztül Németország, Szlovákia, Csehország és Ukrajna felé is szállíthatnak.
A terminál működését egydül az orosz-német gázérdekek korlátozzák, d nem úgy, ahogy elsőre gondolnánk. Az ide vezető tengeri útvonalakat keresztező, 2012-ben létesített orosz-német gázvezeték, az Északi Áramlat megnehezíti a mély, 13,5 méternél nagyobb merülésű LNG-hajók közlekedését.
Lengyelország növeli a súlyát a gázpiacon
Október második hete nemcsak ezért volt fontos a lengyel gázkapcsolatok szempontjából: Lengyelországot és a három balti államot érintő gázvezetéképítési szerződést írtak alá október 15-én Brüsszelben. A nyugat-európai energetikai rendszert a balti országok rendszerével összekötő első földgázvezeték megépítése megszünteti a régió függését az orosz gázellátástól.Az ünnepélyes aláíráson bejelentették, hogy a GIPL (Gas Interconnector Poland-Lithuania) vezeték építéséhez az Európai Bizottság 300 millió euróval kíván hozzájárulni.
A Lengyelország és Litvánia közötti vezetéképítési szerződés aláírásán részt vett a lengyel, a lett és az észt miniszterelnök, a litván államfő és Jean-Claude Juncker, Európai Bizottság elnöke is részt vett. Finnország a napokban jelezte hogy csatlakozna a nyugat-európai gázelosztórendszerekhez. Az évi 2,3 milliárd köbméter földgáz továbbítására alkalmas GIPL-vezetéket a Gaz-System lengyel és az AB Amber Grid litván gázvezeték-üzemeltető építi. A munkálatok jövőre kezdődnek és 2019-ben fejeződnek be.
Forrás: Thinkstockphotos.com
Gréderek
Amit ezekről a nagy teljesítményű gépekről tudni kell. Csorba Kázmér kalauzolja az olvasót.
Alternatív meghajtások az építőgépeknél
Ma az egyik legfontosabb iparági trend az alternatív meghajtások fejlesztése. Hibrid, elektromos meghajtás, hidrogénüzem?