Energiahatékonyság az útépítésben

Az útépítési költségek legnagyobb mértékű csökkentése az energiafelhasználás mérséklésével érhető el, vélik a szakemberek.

2012. július 26.

Az útépítési költségek legnagyobb mértékű csökkentése az energiafelhasználás mérséklésével érhető el, vélik a szakemberek.


119734607_small3

A fosszilis energiahordozók drágulása az összes energiaigényes iparágban érzékelteti hatását, nem képez kivételt ez alól az útépítés sem, amelyet a nyersanyagok előállítása és a burkolatépítés egyaránt a „nagyfogyasztók” közé sorol. Az útépítési technológiák energiaéhségét folyamatos fejlesztések révén próbálja csökkenteni a szakma, és az energiakérdés aktualitását mi sem mutatja jobban, minthogy az útépítők mértékadó szakmai fórumán, az Európai Aszfaltipari Egyesület (EAPA) és az Európai Bitumenszövetség (Eurobitume)  közös konferenciáján szintén e köré épülnek majd a legfontosabb napirendi pontok.

Fókuszban az energia
Az útépítés valóságos technológiai forradalmáról beszél Puchard Zoltán, a Colas-Hungária Technológiai Igazgatóságának vezetője, aki hozzáteszi, hogy ennek jelei egyelőre csak mérsékelten érzékelhetők idehaza. A kontinens nyugati felében azonban már rég nem arról szól a vita, hogy olcsóbbak-e a remix technológiák a klasszikus útfelújításoknál vagy sem, mindinkább nagyon komoly fejlesztések révén próbálják az útépítések energiaigényét csökkenteni. Mi több, a közbeszerzési eljárásoknál versenyelőnyt jelent, ha egy pályázó kevesebb alapanyagból (a bontott anyagok nagyarányú felhasználásával) és kevesebb energiával tudja az előírt minőségű utakat megépíteni. Franciaországban például rendszeresen használják azokat az eco-szoftvereket, amelyek révén nem csupán az aszfaltkeverék előállításához szükséges energia mérhető, hanem a szállítás, valamint az alapanyagok (pl. bitument, cement) energiaigénye is nyomon követhető, állítja Puchard Zoltán.

Figyelemreméltó adat, hogy az Egyesült Államokban egy év alatt 10 százalékkal nőtt az úgynevezett LT aszfaltok aránya, amelyek a hagyományos masztix aszfaltokhoz képest alacsonyabb hőmérsékleten dolgozhatók be, és ezáltal kevesebb bevitt energiával állíthatók elő. Az amerikai utakon mintegy 30 millió tonna LT aszfaltot építettek be tavaly, és az új energiahatékony technológia világszerte növekedést mutat.

Lassú víz partot mos
Kivételt képez e téren Magyarország, ahol az LT aszfaltok elterjedése egyelőre még várat magára. Ennek elsődleges okát a hazai piac árérzékenységében kereshetjük, és mivel az LT aszfaltok energia szempontból kedvező mérleget mutatnak, a bekerülési költségük viszont nem feltétlenül alacsonyabb, egyelőre nem várható áttörés ezen a fronton, vélik a hazai szakemberek.

Az elmúlt időszakban úgy tűnt, hogy a hazai útfelújításoknál is megérett az idő a recycling technológiák meghonosodására, ám a Magyar Közútnál legutóbbi megkeresésünk során arról számoltak be, hogy ismét csökkenőben van a remix-es technológiák alkalmazása a hazai közútfelújításoknál, mert a hatályban lévő szabályozások és technológiai előírások miatt a recycling technológiák révén idehaza nem érhető el költségcsökkentés. Azt viszont a Magyar Közút munkatársai is elismerték, hogy a remix előremutató technológia, amelynek valódi előnye a bontott anyagok újrahasznosításában rejlik.

Bontott anyagok újrahasznosítása
A növekvő gépjárműforgalom, elsősorban a nehézforgalom hatására a korszerűtlen közutak pályaszerkezetei deformálódnak, s teherbírásuk kimerül. Éppen a megjelenő nyomvályúk, felületi hibák, repedések orvoslását segítheti a hideg recycling vagy más néven hideg remix. Ennek során a károsodott burkolati rétegeket felmarják, majd az útpálya megfelelő szemelosztása érdekében összetételének kőpótlással történő módosítása után újraterítik. A technológiát ott célszerű alkalmazni, ahol a meglévő pálya teherbírása elégtelen, a profilja egyenetlen és anyaga inhomogén.

115027714_small2

A hazai útviszonyok mellett a gyorsforgalmi és a főúthálózat felújításában jelenthet alternatívát az útpálya élettartamának meghosszabbítását célzó meleg remix. Hideg változatával ellentétben ez a módszer megjelenését követően hamar közkedveltté vált, ám ez a korai lendület mára teljesen megállt. Akár öt-nyolc évvel is kitolható a nagyfelújítás időpontja, csakhogy ez a technológia bizonyos peremfeltételek mellett alkalmazható: az útpálya nem érte el teljes élettartamának végét, az alaprétegek nem sérültek, és teherbírásuk is megfelelő.

Hideg remix

A hideg remix elsősorban a leromlott műszaki állapotú mellékúthálózat felújításban nyújthatna hathatós segítséget, főként a 12 ezer kilométerre taksált, úgynevezett utántömörödő pályaszerkezetű útvonalaknál. A mellékutak túlnyomó részénél a jelenlegi burkolatszélesség többszöri bővítéssel alakult ki. Az utólagos pótlások azonban nem az eredeti törzsalappal megegyező anyagból és rétegvastagságban készültek. Az inhomogén szerkezet teherbírása eltérő és nagyrészt nem megfelelő. A törzsalap és a szélesítések a megfelelő szemszerkezet pótlásával és kötőanyag hozzáadásával, a helyszíni hideg-recycling révén biztosítható az útalap megfelelő teherbírása és homogenitása.

A bontott építési anyagok helyszíni és telepi felhasználásával, valamint a meleg-remix technológiák alkalmazásával sokat tehetnénk környezetünk védelme érdekében. Kevesebb új nyersanyag-lelőhely feltárására lenne szükség, és az építési logisztika csökkenésével szintén takarékoskodhatnánk a fosszilis energiákkal.

Ajánló a Magyar Építő Fórum legújabb számából


Hét év után ismét megrendezik a legnagyobb hazai építőgép-kiállítást. Tekintsünk a múltba: hogyan és mikor kezdődött a Magyarországon forgalmazott építőipari gépek bemutatása?

Az ÉBSZ Kiállításokon a gépkezelő verseny mindig nagy attrakció. Nem lesz ez másként az idei Gépshow-on sem.

Négy évtized elég volt ahhoz, hogy Kína a semmiből a világ autóipari nagyhatalmává váljon. Összeállítás arról, hogyan hódítanak a világban és Magyarországon.

Impresszum Előfizetés Médiaajánlat Adatvédelem Süti beállítások

Brand Content Kft. 2022 ©