Európai hírek
2019. november 29.
Minimális mértékben nőtt építőipari termelés az euróövezetben szeptemberben, Kína Görögországban erősíti beruházásokkal a jelenlétét.
Nőtt az építőipari termelés az euróövezetben szeptemberben havi szinten
Nőtt az építőipari termelés szeptemberben az előző havihoz képest az euróövezetben és az Európai Unió egészében.
Az Európai Unió statisztikai hivatala, az Eurostat november második felében hozta nyilvánosságra jelentését. Ebből kiderült, hogy szeptemberben az euróövezet 19 tagállamában 0,7 százalékkal nőtt az építőipar termelése az előző havihoz képest, amikor 0,8 százalékos csökkenést jegyeztek fel. Éves szinte az építőipari termelés ugyanakkor 0,7 százalékkal zsugorodott az augusztusi 0,8 százalékos bővülést követően.
Az unió egészében havi szinten az építőipari termelés 0,3 százalékkal nőtt az augusztusi 0,5 százalék csökkenés után, miközben éves szinten az építőipari termelés bővülése 0,3 százalékra lassult az augusztusi 1,4 százalékról.
Havi bázison az építőipari termelés Szlovákiában nőtt a legnagyobb mértékben, 6,3 százalékkal, majd Magyarország következett 5,2 százalékkal, amelyet Franciaország kövezett 1,9 százalék bővüléssel. A legnagyobb havi csökkenés Svédországban volt 4,9 százalékkal, majd Románia (-3,4 százalék) és Spanyolország (-2,4 százalék) következett.
Szeptemberben éves bázison Romániában nőtt az építőipar termelése a legnagyobb mértékben, 28,9 százalékkal. A második helyen Magyarország állt 17,8 százalékkal, amelyet Bulgária követett 6,9 százalékkal. A legnagyobb éves csökkenést Spanyolországban regisztrálták, 10 százalékosat, illetve Szlovéniában 8,1 százalékosat és Franciaországban 2,6 százalékosat.
Európai zászlók Brüsszelben
600 millió euró értékben fejleszti Kína a görögországi Pireusz kikötőjét
"Pireusz kikötője lesz a kínai sárkány feje" - nyilatkozta Hszi Csin-ping a Kínai Népköztársaság elnöke kétnapos görögországi látogatása kezdetén, november 11-én Görögországban.
Európa hatodik legnagyobb konténerkikötőjét már 2009 óta 35 éves koncesszió keretében üzemeltető kínai COSCO (China Ocean Shipping Company) görögországi leányvállalata. A COSCO eddig 800 millió eurót fektetett a kikötői létesítmények modernizálásába.
A pireuszi kikötő forgalma ennek köszönhetően a 2010-es 880 ezer TEU konténeregységről 2018-ra 4,9 millióra nőtt, a második legnagyobbra földközi-tengeri kikötők sorában.
A görög remények szerint a folytatódó fejlesztéssel a COSCO beruházásainak köszönhetően a komplexum Európa legnagyobb konténerkikötőjévé válhat.
A létrejött megállapodás szerint további 600 millió eurót tervez a fejlesztésbe invesztálni. A COSCO 2016-ban a kikötő 51 százalékos tulajdonrészét is megvásárolta. Az új fejlesztési beruházásaival a COSCO további 16 százalékos részesedés megvásárlására is jogosultságot szerez.
A kínai kereskedelmi minisztérium adatai szerint a görög-kínai kétoldalú kereskedelmi forgalom 2018-ban 7,06 milliárd dollár volt, az idei első kilenc hónapban pedig 6,35 milliárd dollár, 21,4 százalékkal magasabb a tavalyinál. Kína görögországi beruházásai már meghaladják a kétmilliárd dollárt és közvetlenül több mint háromezer munkahelyet teremtettek. Görögországi statisztikák szerint a kínai beruházások elsősorban az infrastrukturális, energiaipari és ingatlanfejlesztési projektekre összpontosulnak.
A pireuszi kikötő látképe
Forrás: MTI
Fotó: Thinkstockphotos.com, Wikipédia/Nikolaos Diakidis
Gréderek
Amit ezekről a nagy teljesítményű gépekről tudni kell. Csorba Kázmér kalauzolja az olvasót.
Alternatív meghajtások az építőgépeknél
Ma az egyik legfontosabb iparági trend az alternatív meghajtások fejlesztése. Hibrid, elektromos meghajtás, hidrogénüzem?